TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Volkswagen Arteon Shooting Brake
Dziecko w Volkswagenie Arteon - wyposażenie samochodu
24.08.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Na liście fabrycznego wyposażenia bazowej wersji Elegance znajduje się 3-strefowa klimatyzacja z filtrem antyalergicznym. Dopłaty wymagają między innymi przyciemniane szyby z tyłu oraz dodatkowy port USB i gniazdo 230V.
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera umieszczono w prawym boku kokpitu. Dostęp do niego możliwy jest po pełnym otwarciu drzwi.
Jest to typowy zamek mechaniczny. Do zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera (zgodnie z widniejącym schematem) potrzebny jest kluczyk. Jego grot schowano w module systemu Keyless Access. Bezkluczykowy dostęp do samochodu i uruchomienia silnika jest standardem każdej wersji wyposażenia Volkswagena Arteon.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie obudowy lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się, na minutę od uruchomienia silnika, ikonka z napisem ON.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się - przez cały czas pracy silnika - ikonka z napisem OFF.
Ostrzeżenia przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
Dodatkowe ostrzeżenie - co jest typowe w modelach Volkswagena - umieszczono na słupku B po stronie pasażera. Jest ono widoczne podczas otwierania drzwi.
Dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci umieszczono w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.
Mocowania Isofix (i-Size) znajdują się na skrajnych miejscach kanapy.
Obudowano je plastikowymi nakładkami, które mają ułatwić prawidłowy montaż szyn fotelika. Nieużywane można zasłonić ruchomymi zaślepkami.
Po wyłączeniu silnika - jeśli przed rozpoczęciem jazdy otwierane były drzwi z tyłu - kierowca otrzymuje komunikat „Wszyscy wysiedli?”.
To przypomnienie o upewnieniu się, czy na kanapie nie pozostały żadne osoby - w domyśle dzieci.
Każda wersja Volkswagena Arteon (testujemy bazową Elegance) została wyposażona w elektrycznie sterowane szyby boczne. Wszystkie opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd dodatkowa funkcja zapobiegająca przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym w panelu na swoich drzwiach. Po jej aktywacji zachowuje dla siebie pełną funkcjonalność sterowania bocznymi szybami.
W ramie tylnych drzwi znajdziemy blokadę możliwości ich otwarcia od środka samochodu.
Do jej aktywacji, zgodnie z widniejącym schematem, potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika. W przypadku Volkswagena Arteon odpowiedni grot schowano w module auto-pilota. W praktyce można to zrobić dowolnym, płaskim przedmiotem pasującym do wąskiej szczeliny.
Przyciemniane szyby z tyły są standardem od drugiej wersji wyposażenia R-Line. W testowanej bazowej Elegance to opcja za dopłatą 1710 złotych. W naszym przypadku wybrano alternatywę z dodatkowym wyciszeniem przednich szyb i wnętrza w cenie 2890 złotych.
Fabrycznym elementem wersji wyposażenia Elegance jest tapicerka siedzeń Global/Alcantara. To połączenie z elementami sztucznej skóry, którą wykończono plecy oparć foteli. Bez przeszkód usuniemy z nich ślady butów dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie.
Standardem wyposażenia jest także 3-strefowa klimatyzacja automatyczna (z filtrem antyalergicznym).
Podgrzewane fotele na skrajnych miejscach kanapy to opcja, dostępna w kilku pakietach. Na przykład pakiet Tech dla wersji z silnikami spalinowymi za dopłatą 9850 złotych.
Elementem pakietu Tech dla wersji Elegance jest także port USB-C (45W) i gniazdo 230V, które umieszczono na końcu środkowego tunelu. Obok znajduje się fabryczne gniazdo 12V. Dają one wiele możliwości podłączenia zasilania urządzeń multimedialnych, które zajmą uwagę dzieci podczas podróży.
Kolejne dwa porty USB-C (i gniazdo 12V) znajdują się w zamykanym podłokietniku centralnego tunelu. Za ich pomocą sparujemy smartfona z systemem Android Auto lub Apple CarPlay (funkcja dostępna także bezprzewodowo przez Bluetooth).
Rozkładany podłokietnik na środku kanapy to standard każdej wersji wyposażenia. Znajdują się w nim miejsca na napoje (z tyłu mamy dodatkową przegrodę, która pozwala na przewiezienie dłuższych przedmiotów).
Według naszych pomiarów podłokietnik Volkswagena Arteon ma 43 cm długości, 25,5 cm szerokości i 6 cm grubości. Łokieć oprzemy na wysokości (mierzonej od siedziska kanapy) 16 cm.
W bagażniku znajdują się cztery oczka do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty. Przekątna pomiędzy nimi mierzy 130 cm. Zaczepy umieszono 7 cm nad podłogą.
Fabryczna siatka oddzielająca przestrzeń bagażnika od kabiny pasażerskiej kosztuje 880 złotych. Na liście akcesoriów jest także dwustronna mata na podłogę w cenie 330 złotych.