TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volkswagen Passat GTE Variant
Dziecko w Volkswagenie Passat Variant GTE - foteliki i wózki
26-03-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Volkswagen Passat należy do segmentu aut, które pomimo dwóch fotelików dziecięcych na pokładzie oferują dużo miejsca dla wszystkich pasażerów. Podobnie jest z pojemnością bagażnika - w sumie to kombi, ale i jednocześnie hybryda plug-in z bateriami pod podłogą.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volkswagena Passat Variant GTE:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Passacie GTE zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W trakcie naszych prób z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie zauważyliśmy żadnych problemów. Podstawa dobrze pasowała do wyprofilowań (szerokość wgłębienia 35 cm), dla lepszego oparcia skorupy siedzisko można wydłużyć (z 53 do 55 cm).
Montaż z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć siedzisko (standard wyposażenia w tym modelu Volkswagena), a oparcie ustawić w pionie.
W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu pozostaje rekordowe 20 cm wolnego miejsca!
Mocowania Isofix (i-Size) dostępne są jedynie na skrajnych miejscach kanapy testowanego Passata. Schowano je pod zdejmowanymi zaślepkami (trzeba znaleźć dla nich "bezpieczne" miejsce), a plastikowa nakładka ułatwia prawidłowe wsunięcie szyn.
Skrajne miejsca kanapy są mocno profilowane, przez co punkty Isofix znajdują się znacznie powyżej siedziska. Stąd też zamontowana baza Maxi-Cosi 2WayFix nie miała optymalnego oparcia. Podczas rozstawiania nogi stabilizującej nie zauważyliśmy żadnych problemów.
Szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wkładanie i wyjmowanie nosidełka (z dzieckiem w środku) z samochodu.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić także fotelik dziecięcy Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
Ten typ, w porównaniu do nosidełka, pozostaje już w samochodzie. Podczas wkładania i wyjmowania dziecka większą swobodę ruchu zapewniają szeroko otwierane drzwi kombi. Jednak niżej zawieszone nadwozie wymaga mocniejszego pochylenia swojej sylwetki.
Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można na tej samej bazie 2WayFix zamontować przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie najdłuższe korzystanie z pozycji tyłem).
W tym przypadku zagłówek kanapy wysunęliśmy do góry. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika.
Kanapa Volkswagena Passata kombi oraz wszystkie używane przez nas elementy marki Maxi-Cosi zostały przystosowane do standardu i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdziemy dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych.
Klamrę z pasem najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwiają to składane (40:20:40) oparcia kanapy.
Szerokie szyny fotelika Britax-Romer TriFix bez trudu wsunęliśmy w nakładki Isofix. W jego optymalnym przyleganiu nie przeszkadzały głębokie wyprofilowania kanapy. Wcześniej ustawiliśmy na maksymalną wysokość jej zagłówek.
Bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika.
Przed montażem naszego fotelika dla najstarszego dziecka - Recaro Monza Nova 2 Seatfix - wyjęliśmy z kanapy zagłówek. Dzięki temu optymalnie przylega do oparcia.
Podstawa fotelika nie zasłania zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Kąt pochylenia oparcia kanapy mierzy sto stopni.
Bez problemu ustawiliśmy maksymalną wysokość zagłówka fotelika dziecięcego. Zmierzona przez nas odległość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi aż 102 cm.
Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte samochodowym pasem bezpieczeństwa).
Po zamontowaniu naszych dwóch fotelików Isofix pomiędzy nimi (poziom siedziska kanapy) pozostało aż 37 cm. Niemniej stanowczo odradzamy przewożenie w tym miejscu trzeciego dziecka bez fotelika.
Szerokość kanapy Volkswagena Passata Variant mierzy 133 cm, a odległość pomiędzy parami Isofix 41 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Volkswagena Passat Variant GTE:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Według danych Volkswagena bagażnik Passata kombi w wersji plug-in jest identyczny, jak z silnikami spalinowymi. Bazowa pojemność to 650 litrów. Przestrzeń podzielona jest na dwie części, ale składanej półki nie przełożymy na dolny poziom.
Górny, według naszych pomiarów, ma 113 cm długości i 100 cm szerokości (między nadkolami).
Na takiej powierzchni bez trudu zmieściliśmy - zarówno wzdłuż, jak i w poprzek - obie części wózka dziecięcego X-lander.
W bagażniku znajdują się cztery zaczepy do siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty.
Na tak dużej przestrzeni kombi najlepiej ułożyć wózek-spacerówkę wzdłuż nadkola.
Boki bagażnika pokryto wykładziną, ale na pokrywie jest plastikowy panel, który mogą porysować przewożone rzeczy.
Od górnego poziomu podłogi bagażnika do zwijanej rolety jest 46 cm. Pomiędzy nimi bez problemu zmieściliśmy wszystkie części używanych w testach wózków dziecięcych.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka to 57 cm, progu ładunkowego 60 cm, przycisku do zamykania klapy 193 cm, a ona sama unosi się na 203 cm.