TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volvo XC40 Recharge:
Dziecko w Volvo XC40 Recharge - foteliki i wózki
10.07.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Volvo XC40 z napędem elektrycznym wyróżnia się trzema parami Isofix do montowania samochodowych fotelików dla dzieci. Przy rozstawieniu nogi stabilizującej naszej bazy odkryliśmy schowek w podłodze, co powinno wykluczyć jej obecność w tym miejscu.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volvo XC40 Recharge:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera możemy ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Na wyposażeniu elektrycznego modelu Volvo XC40 Recharge mamy tu trzecią parę Isofix, którą zalecamy do tego wykorzystać. Warto też skorzystać z funkcji zwiększenia długości siedziska (z 50 do 55 cm).
W trakcie wpinania naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania jej nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie tego crossovera ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzących w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Maxi-Cosi 2WayFix można zamontować w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka. Wykonanie przy nim wszystkich czynności ułatwiają szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie auta.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można ustawić również przodem do kierunku jazdy (jednak zalecamy możliwie jak najdłużej stosować pozycję odwrotną).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu (ze względu na nogę stabilizującą bazy 2WayFix zrobiliśmy to także przy montażu fotelika przodem).
Całość należy także obniżyć (standard wyposażenia), a oparcie fotela pasażera ustawić w pionie.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu pozostaje około 17 cm wolnego miejsca.
Fotel pasażera wyposażono również w dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych typu Isofix dla dzieci. Znajduje się on - nietypowo, bo asymetrycznie - na dole pleców oparcia. Najłatwiej zapiąć go od strony kanapy.
Przed wsunięciem grubszych szyn Isofix fotelika Britax-Romer odchyliliśmy oparcie fotela pasażera. Po montażu bez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed montażem fotelika przeznaczonego dla największego dziecka wyjęliśmy zagłówek z fotela pasażera. Pozwala to na lepsze przyleganie konstrukcji.
Bez przeszkód mogliśmy ustawić maksymalną wysokość zagłówka fotelika Recaro Mako Elite 2. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska fotela pasażera do podsufitki wynosi od 88 do 99 cm.
Przed rozstawieniem nogi stabilizującej bazy czy fotelika najlepiej wyjąć dywanik podłogowy. Zapewni to jej lepsze oparcie. Po wykonaniu tej czynności zauważyliśmy, że pod spodem znajduje się schowek. Jego obecność powinna wykluczyć przeprowadzenie dalszych prób. Powodem jest brak stabilnego oparcia nogi, która poddana przeciążeniom powstałym w trakcie zdarzenia drogowego może wpaść do środka.
Schowek znajduje się tylko za fotelem pasażera. Z definicji zawsze to miejsce na kanapie wybieramy do montażu fotelików. Z reguły za fotelem kierowcy nie ma wystarczającego miejsca do rozstawienia nogi.
Niemniej zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie wszystkich prób z wykorzystaniem bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Przy wsuwaniu jej szyn w parę mocowań Isofix na skrajnych miejscach nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
W miarę otwierana szeroko druga para drzwi i wyższe nadwozie auta ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka.
Na tej samej bazie Isofix zamontowanej na kanapie ustawiliśmy także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Dla odmiany pozostaje on na stałe w samochodzie. W tym przypadku również docenimy cechy wyższego nadwozia tego crossovera.
Ustawienie na kanapie samochodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia całości do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Przy obróceniu przodem do kierunku jazdy fotelika 2WayPearl na bazie 2WayFix (zalecamy korzystanie możliwie jak najdłużej korzystanie z pozycji odwrotnej) bez przeszkód mogliśmy zmienić położenie jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zarówno przedni fotel i kanapa Volvo XC40 Recharge, jak i wykorzystywane przez nas foteliki Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. Klamrę pasa mocującego najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to funkcja dzielenia i składania oparć kanapy w proporcji 40:60.
Plastikowe nakładki na mocowaniach Isofix ułatwiają wsunięcie szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do kształtu kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 110 stopni.
W naszych testach modeli Volvo i próbach z montażem fotelików zapisujemy po stronie wad stały zagłówek kanapy. Brak możliwości jego wyjęcia nie pozwala na optymalne oparcie fotelika. Zastrzegamy przy tym, że jest to kwestia odpowiedniego dopasowania fotelika i takim przykładem jest użyty przez nas model Recaro Mako Elite 2 (w porównaniu do podsumowania poprzedniego testu Volvo XC40).
Jego podstawa nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko.
Bez przeszkód wysunęliśmy zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 93 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 32 cm wolnego miejsca. Teoretycznie to dużo, odradzamy jednak korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.
Wózki dziecięce użyte w teście Volvo XC40 Recharge:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Volvo XC40 Recharge wynosi 452 litry. Przestrzeń podzielono podwójną podłogą, która ma jedno ustawienie. Jej płyta ma 88 cm długości i jest łamana na trzy części (32/26,5/29,5 cm). Szerokość pomiędzy nadkolami wynosi 100 cm, a przy progu 121 cm. Po obu stronach znajdują się wnęki głębokie na 9 cm.
Wysokość od podłogi bagażnika do ruchomej półki wynosi 44 cm.
Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy wszystkie elementy naszego wózka dziecięcego X-lander - podwozie z kółkami i gondolę.
Dłuższą część (32 cm) łamanej podłogi bagażnika można złożyć i postawić w pionie. W ten sposób powstaje przegroda, którą zabezpieczyliśmy nasz wózek-spacerówkę dla dziecka Quinny. Ale zrobimy to tylko od strony kanapy, gdzie mamy leżącą na płasko pozostałą część podłogi (29,5 cm).
Przewożone przedmioty zabezpieczmy też siatką lub linkami. Do ich mocowania służą cztery oczka. Elastyczna siatka oddzielająca kabinę pasażerską jest opcją.
Nadkola bagażnika i plecy oparć kanapy wykończono wykładziną. Na wewnętrznej stronie klapy znalazł się panel z tworzywa sztucznego, co naraża go na przypadkowe porysowanie, np. elementami wózka dziecięcego.
W bagażniku elektrycznej wersji Volvo XC40 Recharge bez problemu zmieściliśmy jednocześnie oba wózki dziecięce.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka i progu wynosi 76 cm, zaś do przycisku służącego do zamykania klapy bagażnika 190 cm. Ona sama unosi się na 204 cm.