TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volvo XC40 Recharge:

Dziecko w Volvo XC40 Recharge - foteliki i wózki

10.07.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Volvo XC40 z napędem elektrycznym wyróżnia się trzema parami Isofix do montowania samochodowych fotelików dla dzieci. Przy rozstawieniu nogi stabilizującej naszej bazy odkryliśmy schowek w podłodze, co powinno wykluczyć jej obecność w tym miejscu.

Testy - Volvo XC40 Recharge - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Volvo XC40 Recharge:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

Testy - Volvo XC40 Recharge - montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego, baza, Isofix, i-size, tyłem do kierunku jazdy

Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera możemy ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Na wyposażeniu elektrycznego modelu Volvo XC40 Recharge mamy tu trzecią parę Isofix, którą zalecamy do tego wykorzystać. Warto też skorzystać z funkcji zwiększenia długości siedziska (z 50 do 55 cm).

W trakcie wpinania naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania jej nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie tego crossovera ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzących w środku dzieckiem.

Testy - Volvo XC40 Recharge - montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego, baza Isofix, i-size, grupa 0/1, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Maxi-Cosi 2WayFix można zamontować w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka. Wykonanie przy nim wszystkich czynności ułatwiają szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie auta.

Testy - Volvo XC40 Recharge - montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego, baza Isofix, i-size, grupa 0/1, przodem do kierunku jazdy

Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można ustawić również przodem do kierunku jazdy (jednak zalecamy możliwie jak najdłużej stosować pozycję odwrotną).

W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Volvo XC40 Recharge - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu (ze względu na nogę stabilizującą bazy 2WayFix zrobiliśmy to także przy montażu fotelika przodem).

Całość należy także obniżyć (standard wyposażenia), a oparcie fotela pasażera ustawić w pionie.

W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu pozostaje około 17 cm wolnego miejsca.

Testy - Volvo XC40 Recharge - fotel pasażera, zapięcie pasa top-tether, fotelik dziecięcy, przodem do kierunku jazdy

Fotel pasażera wyposażono również w dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych typu Isofix dla dzieci. Znajduje się on - nietypowo, bo asymetrycznie - na dole pleców oparcia. Najłatwiej zapiąć go od strony kanapy.

Testy - Volvo XC40 Recharge - montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego, grupa 1, Isofix, top-tether, Britax-Romer, TriFix, przodem do kierunku jazdy

Przed wsunięciem grubszych szyn Isofix fotelika Britax-Romer odchyliliśmy oparcie fotela pasażera. Po montażu bez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Volvo XC40 Recharge - montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego, grupa 2-3, Isofix, pas bezpieczeństwa, Recaro, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem fotelika przeznaczonego dla największego dziecka wyjęliśmy zagłówek z fotela pasażera. Pozwala to na lepsze przyleganie konstrukcji.

Bez przeszkód mogliśmy ustawić maksymalną wysokość zagłówka fotelika Recaro Mako Elite 2. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska fotela pasażera do podsufitki wynosi od 88 do 99 cm.

Testy - Volvo XC40 Recharge - montaż fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/1, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Przed rozstawieniem nogi stabilizującej bazy czy fotelika najlepiej wyjąć dywanik podłogowy. Zapewni to jej lepsze oparcie. Po wykonaniu tej czynności zauważyliśmy, że pod spodem znajduje się schowek. Jego obecność powinna wykluczyć przeprowadzenie dalszych prób. Powodem jest brak stabilnego oparcia nogi, która poddana przeciążeniom powstałym w trakcie zdarzenia drogowego może wpaść do środka.

Schowek znajduje się tylko za fotelem pasażera. Z definicji zawsze to miejsce na kanapie wybieramy do montażu fotelików. Z reguły za fotelem kierowcy nie ma wystarczającego miejsca do rozstawienia nogi.

Niemniej zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie wszystkich prób z wykorzystaniem bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Przy wsuwaniu jej szyn w parę mocowań Isofix na skrajnych miejscach nie odnotowaliśmy żadnych uwag.

W miarę otwierana szeroko druga para drzwi i wyższe nadwozie auta ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka.

Testy - Volvo XC40 Recharge - montaż na kanapie fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/1, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Isofix zamontowanej na kanapie ustawiliśmy także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Dla odmiany pozostaje on na stałe w samochodzie. W tym przypadku również docenimy cechy wyższego nadwozia tego crossovera.

Testy - Volvo XC40 Recharge - miejsce na nogi, pasażer, przód

Ustawienie na kanapie samochodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia całości do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Volvo XC40 Recharge - montaż na kanapie fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/1, przodem do kierunku jazdy

Przy obróceniu przodem do kierunku jazdy fotelika 2WayPearl na bazie 2WayFix (zalecamy korzystanie możliwie jak najdłużej korzystanie z pozycji odwrotnej) bez przeszkód mogliśmy zmienić położenie jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zarówno przedni fotel i kanapa Volvo XC40 Recharge, jak i wykorzystywane przez nas foteliki Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.

Testy - Volvo XC40 Recharge - zapięcie pasa top-tether, kanapa, fotelik dziecięcy, przodem do kierunku jazdy

W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. Klamrę pasa mocującego najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to funkcja dzielenia i składania oparć kanapy w proporcji 40:60.

Testy - Volvo XC40 Recharge - montaż na kanapie fotelika dziecięcego, grupa 1, Isofix, top-tether, Britax-Romer, TriFix, przodem do kierunku jazdy

Plastikowe nakładki na mocowaniach Isofix ułatwiają wsunięcie szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do kształtu kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 110 stopni.

Testy - Volvo XC40 Recharge - montaż na kanapie fotelika dziecięcego, grupa 2-3, Isofix, i-Size, pas bezpieczeństwa, Recaro, przodem do kierunku jazdy

W naszych testach modeli Volvo i próbach z montażem fotelików zapisujemy po stronie wad stały zagłówek kanapy. Brak możliwości jego wyjęcia nie pozwala na optymalne oparcie fotelika. Zastrzegamy przy tym, że jest to kwestia odpowiedniego dopasowania fotelika i takim przykładem jest użyty przez nas model Recaro Mako Elite 2 (w porównaniu do podsumowania poprzedniego testu Volvo XC40).

Jego podstawa nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko.

Bez przeszkód wysunęliśmy zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 93 cm.

Testy - Volvo XC40 Recharge - dziecko bez fotelkika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 32 cm wolnego miejsca. Teoretycznie to dużo, odradzamy jednak korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.

Testy - Volvo XC40 Recharge - próby z pakowaniem do bagażnika wózków dziecięcych, X-lander, Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Volvo XC40 Recharge:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Volvo XC40 Recharge - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, gondola, podwozie, X-lander

Bazowa pojemność bagażnika Volvo XC40 Recharge wynosi 452 litry. Przestrzeń podzielono podwójną podłogą, która ma jedno ustawienie. Jej płyta ma 88 cm długości i jest łamana na trzy części (32/26,5/29,5 cm). Szerokość pomiędzy nadkolami wynosi 100 cm, a przy progu 121 cm. Po obu stronach znajdują się wnęki głębokie na 9 cm.

Wysokość od podłogi bagażnika do ruchomej półki wynosi 44 cm.

Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy wszystkie elementy naszego wózka dziecięcego X-lander - podwozie z kółkami i gondolę.

Testy - Volvo XC40 Recharge - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, spacerówka, Quinny

Dłuższą część (32 cm) łamanej podłogi bagażnika można złożyć i postawić w pionie. W ten sposób powstaje przegroda, którą zabezpieczyliśmy nasz wózek-spacerówkę dla dziecka Quinny. Ale zrobimy to tylko od strony kanapy, gdzie mamy leżącą na płasko pozostałą część podłogi (29,5 cm).

Przewożone przedmioty zabezpieczmy też siatką lub linkami. Do ich mocowania służą cztery oczka. Elastyczna siatka oddzielająca kabinę pasażerską jest opcją.

Nadkola bagażnika i plecy oparć kanapy wykończono wykładziną. Na wewnętrznej stronie klapy znalazł się panel z tworzywa sztucznego, co naraża go na przypadkowe porysowanie, np. elementami wózka dziecięcego.

Testy - Volvo XC40 Recharge - próba z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

W bagażniku elektrycznej wersji Volvo XC40 Recharge bez problemu zmieściliśmy jednocześnie oba wózki dziecięce.

Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka i progu wynosi 76 cm, zaś do przycisku służącego do zamykania klapy bagażnika 190 cm. Ona sama unosi się na 204 cm.