TESTY
Plusy i minusy | Renault Megane IV Grandtour fl plug-in
Koszty modernizacji Renault Megane z napędem plug-in
16-04-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Modernizacja czwartej generacji Megane przyniosła nowe, uznawane już za standard, rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo, ale za część z nich trzeba dopłacić nawet w topowej wersji wyposażenia. Na plus wyróżniamy bagażnik hybrydy, który pomimo mniejszej objętości zachował swoją praktyczność.
PLUSY
Wskaźnik odległości od poprzedzającego pojazdu,
od 1 czerwca 2021 nabierze w Polsce większego znaczenia. Co prawda drogach szybkiego ruchu obowiązywać będzie utrzymanie odległości wyrażonej w metrach (obliczonej wzrokowo względem połowy aktualnej prędkości), to w Renault mamy mierzoną w sekundach.
Pomysł prosty i czytelny dla kierowcy - powyżej 2 sek. pole podświetla się na zielono, 1,7 sek. to już ostrzeżenie na żółto, poniżej 1,4 sek. alarm na czerwono. Minusem tego rozwiązania w Megane jest konieczność dopłaty.
Reflektory Full LED z dynamicznymi kierunkowskazami,
to teraz standard w Megane IV. Białe oświetlenie zdecydowanie poprawia kierowcy widoczność drogi, szczególnie podczas jazdy nocą poza obszarem zabudowanym. Ale i dynamiczne kierunkowskazy są czytelniejszym sposobem zasygnalizowania innym wykonywanego manewru.
Bagażnik Megane hybrydy plug-in,
jest o wiele mniej pojemny od wersji z silnikiem spalinowym. Różnica to dolna część (pod dzieloną podłogą), którą zajmują przede wszystkim baterie. Przestrzeń na górze pozostała identyczna, a tym samym zachowała swoją funkcjonalność. Potwierdziły to nasze próby z wózkami dziecięcymi.
MINUSY
Dopłata do nowych elementów podnoszących bezpieczeństwa,
wymagana jest nawet za system powiadamiania alarmowego eCall. I to aż tysiąc złotych w bazowej wersji Life. W pozostałych znalazł się w pakiecie od 1900 do 5500 zł. Opcją jest też system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych. Dostępny od drugiej wersji Zen (1200 zł), w pozostałych w tych samych co podane powyżej pakietach. W przeważającej części konkurencji są one standardem wyposażenia.
Umieszczenie kamery cofania,
wpływa na jej czystość, a raczej stopień zabrudzenia podczas jazdy. Tu umieszono ją w listwie klapy bagażnika nad tablicą rejestracyjną. Wystarczyła jazda po mieście podczas odwilży, aby przy podczas parkowania obraz z kamery stał się bezużyteczny.
Oczywiście kierowca powinien sobie poradzić bez dodatkowej pary oczu, ale po pierwsze zapłacił za nie, po drugie gniazdo ładowania jest z tyłu auta i przy kilku naszych próbach podjazdu pod słupek doceniliśmy obecność kamery, po trzecie niedawno chwaliliśmy konkurencję za praktyczne rozwiązanie tej niedogodności.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. W przypadku Megane IV przeznaczono do tego tradycyjne rozwiązanie Renault - wbudowane pokrętło.
Wystarczy go wcisnąć i obrócić w odpowiednią stronę - niby upraszcza to cały proces, bo nie trzeba używać kluczyka od stacyjki silnika (tu wyjmować z karty Hands Free). Ale też stwarza ryzyko, że może to zrobić każdy, bez wiedzy i zgody kierowcy.
Dane z komputera pokładowego Renault Megane IV Grandtour fl plug-in:
dystans przejechany podczas testu: 487 km, średnia prędkość: 36 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km, średnie zużycie prądu: 6,5 kWh