TESTY
Plusy i minusy | Renault Talisman Grandtour fl 2020
Techniczne (nie)dopracowania w Renault Talisman Grandtour
25-10-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Ostatnie "odświeżenie" Renault Talisman przyniosło szereg nowych rozwiązań, jak matrycowe reflektory główne czy elementy półautonomicznej jazdy. W naszym podsumowaniu testów zwracamy jednak uwagę na także starsze, ale i niemniej ważne rozwiązania.
PLUSY
System informacji o odległości od poprzedzającego pojazdu,
dostosowuje się do bieżącej prędkości. To praktyczne rozwiązanie, stosowane też w innych modelach Renault, jest dziś odpowiedzią na zmienione przepisy ruchu drogowego. W klarowny sposób pozwala kontrolować dystans podczas jazdy na ekspresówce czy autostradzie.
Na mały plus - działanie w pełnym zakresie prędkości - także w ruchu miejskim. Na minus - w bazowej wersji Zen dostępny tylko w Pakiecie bezpieczeństwo (3 tys. zł).
Komfort prowadzenia samochodu,
wciąż zapewniają pogrupowane przyciski do obsługi klimatyzacji, podgrzewania/chłodzenia foteli czy systemów wsparcia. Dzięki nim kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, aby przeszukać menu pokładowego systemu.
A na jego liście znajduje się między innymi funkcja zapamiętania pozycji fotela kierowcy oraz trzy tryby masażu, także po stronie pasażera (dopłata 2500 zł w testowanej wersji Intense).
Funkcjonalność bagażnika,
w tak dużym kombi jest bezdyskusyjna. Przewożone w nim rzeczy warto zabezpieczyć, w czym pomagają fabryczne zaczepy do siatki lub linek.
W podłodze Talismana Grandtour znaleźliśmy coś jeszcze - to ustawiana w pionie przegroda. Dzieli ona bagażnik na dwie części (długość 67 i 40 cm). Jedną z nich wykorzystaliśmy do dodatkowego zabezpieczenia wózka dziecięcego.
MINUSY
System połączenia alarmowego eCall,
ma ułatwić i przyspieszyć powiadomienie służb ratunkowych o zaistniałym wypadku. Jego wdrożenie - z założenia obowiązkowe w nowych samochodach - wciąż jest dalekie od ideału.
Na pokładzie testowanego Talismana był, ale w rzeczywistości to opcja wymagająca dopłaty tysiąca złotych. Dziwi to w przypadku flagowego modelu Renault.
Skrzynia automatyczna,
ma również przełożenie na tryb manualny. Do jego załączenia wystarczy pociągnąć do drążek w kierunku fotela kierowcy. W trakcie jazdy można to zrobić przypadkowo, sięgając na przykład ręką do panelu sterowania klimatyzacją bądź przycisku aktywacji funkcji automatycznego parkowania.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym aucie. W przypadku Talismana Grandtour mamy typowe dla Renault rozwiązanie - mechaniczny przełącznik z boku kokpitu. Do zmiany statusu airbaga wystarczy go wcisnąć i obrócić w potrzebnym kierunku.
Pomysł prosty, bo nie wymaga użycia specjalnego kluczyka. Ale właśnie to naszym zdaniem stwarza ryzyko, że może tego dokonać nieuprawniona osoba.
Dane z komputera pokładowego:
pokonany dystans: 544 km, średnia prędkość: 31 km/h, średnie zużycie paliwa: 8 l/100 km.