TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Renault Talisman Grandtour fl 2020
Dziecko w Renault Talisman Grandtour - foteliki i wózki
22-10-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W Renault Talisman Grandtour jedyną różnicą pomiędzy nadwoziem sedan w zakresie montażu fotelików dziecięcych jest umiejscowienie punktu top-tether. Przewagą testowanej teraz wersji jest oczywiście bagażnik, co potwierdzają próby z pakowaniem wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Renault Talisman Grandtour:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W zmodernizowanym Renault Talisman zrobimy to wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas jego zapinania, z wykorzystaniem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus, nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Skorupa idealnie pasuje do wyprofilowań siedzenia pasażera.
Według naszych pomiarów siedzisko ma 51 cm długości i maksymalnie 54 cm szerokości.
W testowanej wersji wyposażenia Intense funkcja podgrzewania obu foteli jest opcją. Dopłata w Pakiecie zimowym (dodatkowo podgrzewana kierownica i spryskiwacze reflektorów) wynosi 1500 złotych.
Montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu, obniżenia (regulacja wysokości jest standardem w każdej wersji wyposażenia) i ustawienia oparcia w pionie.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 16 cm wolnej przestrzeni.
W Renault Talisman kombi pary mocowań Isofix znajdują się tylko na skrajnych miejscach kanapy. Podczas montażu na nich bazy Maxi-Cosi 2WayFix oraz ustawiania nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Czynności związane z wstawieniem i wyjęciem fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem ułatwiają szeroko otwierane drzwi.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik dla nieco większego dziecka. Podczas tej próby również nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Ponownie w wykonaniu wszelkich czynności związanych w wkładaniem i wyjmowaniem dziecka pomagają szeroko otwierane drzwi.
Ustawienie na skrajnym miejscu kanapy fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia miejsca pasażera do kokpitu.
W tej konfiguracji osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich nóg.
Na tej samej bazie Isofix fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak stosowanie możliwie najdłużej pozycji odwrotnej).
W tej pozycji bez trudu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa zmodernizowanego Renault Talisman Grandtour, jak i wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi, opracowano według standardu i-Size.
Z tyłu skrajnych miejsc kanapy znajduje się top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę pasa - dzięki funkcji dzielenia i składania oparć (1/3-2/3) - najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej.
Szersze szyny fotelika Britax-Romer TriFix z łatwością wsunęliśmy w szczeliny mocowań Isofix. Jego podstawa dobrze przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez trudu zmienialiśmy kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Jej siedziska - według naszych pomiarów - mają 46 cm długości, zaś kąt pochylenia oparcia wynosi 100 stopni. Nie było konieczności demontażu zagłówków kanapy.
Podstawa naszego fotelika testowego Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do mocowania samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Jego plecy optymalnie przylegały do oparcia kanapy, z której wcześniej zdemontowaliśmy zagłówek.
Bez problemu ustawiliśmy maksymalną wysokość zagłówka fotelika. Od siedziska kanapy do podsufitki jest 96 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Renault Talisman Grandtour naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi aż 30 cm wolnej przestrzeni. Niemniej stanowczo odradzamy wykorzystanie jej do przewozu trzeciego dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość kanapy Talismana to 131 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Renault Talisman Grandtour:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika flagowego kombi Renault wynosi 572 litry. Zmierzona przez nas podłoga ma wymiary 108 cm długości i 11 cm szerokości pomiędzy nadkolami.
Na tej przestrzeni zmieściliśmy obok siebie kompletne (bez konieczności demontażu kółek) podwozie i gondolę wózka X-lander.
W podłodze bagażnika znajduje się klapka, która po ustawieniu w pionie tworzy rodzaj przegrody. Mogliśmy ją wykorzystać jako zabezpieczenie przy transporcie spacerówki Quinny.
Standardem wyposażenia są też cztery oczka do mocowania siatki lub linek.
Plecy oparć kanapy i boczki nadkoli pokryto wykładziną. Natomiast na klapie bagażnika zastosowano panel z tworzywa sztucznego, co naraża go na przypadkowe porysowanie.
W bagażniku Renault Talisman w nadwoziu kombi zmieściliśmy jednocześnie dwa kompletne (z kółkami) wózki dziecięce. Pomiędzy podłogą a zwijaną roletą jest 49 cm.
Wysokość od jezdni do krawędzi tylnego zderzaka mierzy 52 cm, progu ładunkowego 57 cm, a do rączki służącej do zamykania klapy bagażnika 187 cm. Ona sama unosi się na 208 cm.