TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Skoda Octavia IV liftback
Dziecko w Skodzie Octavia liftback - wyposażenie samochodu
20-10-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Pod względem elementów wyposażenia podnoszącego komfort i bezpieczeństwo podróżujących dzieci prawie nie ma różnic pomiędzy nadwoziem liftback i kombi. Tą istotną dla nas jest sposób blokady możliwości otwarcia drzwi z tyłu - manualny i elektryczny.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest standardem wyposażenia każdej wersji Skody Octavia IV. Umieszczono go w prawym boku kokpitu, dostęp możliwy jest dopiero przy pełnym otwarciu drzwi.
Jest to mechaniczny zamek, do którego należy użyć - zgodnie z widniejącym schematem - dedykowanego kluczyka. W przypadku testowanej wersji Sportline standardem jest system Kessy Go. W jego module ukryto przeznaczony do tego grot kluczyka.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie obudowy lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się - na minutę o włączenia silnika - napis ON z odpowiednim piktogramem.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się - na cały czas pracy silnika - napis OFF z odpowiednim piktogramem.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je na obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Dodatkowe ostrzeżenie umieszczono na słupku B. Jest ono dobrze widoczne podczas otwierania drzwi pasażera.
Na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików samochodowych dla dzieci.
Odpowiada mu para mocowań Isofix (i-Size). Umieszczono je pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela pasażera.
Kolejne dwa punkty top-tether znajdują się w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.
Tym z kolei odpowiadają pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Umieszczono je nieco wyżej nad siedziskiem. Każdy wyposażono w plastikową prowadnicę, która ma pomóc w prawidłowym wsunięciu szyn fotelika dziecięcego.
Czwartą generację Skody Octavia wyposażono w elektryczne sterowanie bocznymi szybami w obu parach drzwi. Każda z nich opuszcza się i podnosi automatycznie, stąd dodatkowa funkcja zapobiegająca przypadkowemu przecięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym na panelu drzwi.
W ramie drugiej pary drzwi znajduje się blokada możliwości ich otwarcia od środka. Jest to mechaniczny zamek, do którego należy użyć - zgodnie z wytłoczonym schematem - kluczyka z systemu Kessy Go. Lub innego, płaskiego przedmiotu pasującego do wąskiej szczeliny.
Przyciemniane z tyłu szyby (Sunset) są standardem od wersji wyposażenia Style. W Ambition wymagają dopłaty w pakiecie Selection (2650 zł), w bazowej Active są niedostępne.
Panoramiczne okno dachowe jest opcją (4700 zł).
Standardem wyposażenia jest dwustrefowa klimatyzacja Climatronic. Do testowanego egzemplarza Skody Octavia wybrano opcjonalną 3-strefową (pakiet Winter Plus 2600 zł). Osoby podróżujące z tyłu mogą skorzystać z osobnego ustawienia temperatury.
Pakiet ten zawiera także funkcję podgrzewania skrajnych miejsc kanapy.
Aby osoby podróżujące na kanapie mogły wygodnie ładować swoje urządzenia elektroniczne należy dopłacić 1100 zł. W zamian na końcu środkowego tunelu znajdą się dwa porty usb-c oraz gniazdo 230V.
Standardem wyposażenia są dwa porty usb-c pod centralnym panelem kokpitu. Jedno z nich służy do parowania urządzenia z systemem Android Auto lub Apple CarPlay. Jest też gniazdo 12V, drugie znajdziemy w bagażniku liftbacka.
Plecy foteli pokrytą czarną tapicerką z materiału. Bez problemu usuniemy z niej zabrudzenia pozostawione przez dzieci. W kieszeniach znajdują się specjalne nacięcia do schowania smartfona.
Poza bazową wersją Active w pozostałych montowany jest rozkładany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy. Znajdują się w nim dwa uchwyty na napoje.
Podłokietnik ma 40 cm długości, 25 cm szerokości i 8 cm grubości. Łokieć oprzemy na wysokości 19 cm.
Z tyłu znajduje się zamykany otwór do przewożenia dłuższych przedmiotów, np. nart.
W bagażniku mamy do dyspozycji 6 uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Zestaw firmowych siatek jest standardem od wersji Ambition. Za dodatkową do odzielenia przestrzeni bagażnika od kabiny pasażerskiej trzeba dopłacić 700 złotych.
Kolejna opcja to dwustronna mata, w pakiecie Simply Clever Basic kosztuje 600 złotych.