TESTY
Plusy i minusy | Skoda Octavia IV liftback
Octavia liftback prawie jak kombi
25-10-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Bez względu na wersję nadwozia, nowa Skoda Octavia wyróżnia się trzema parami mocowań Isofix. Punktujemy jednak ograniczenia związane z jakością montażu wybranych fotelików dziecięcych.
PLUSY
Trzy pary mocowań Isofix,
to standard wyposażenia każdej wersji czwartej generacji Skody Octavii. Pozwala to na większą elastyczność w rozplanowaniu ustawień fotelików dziecięcych, a w przypadku miejsca pasażera zapewnia optymalne mocowanie.
Jest przy tym jedna uwaga - zintegrowany z fotelem zagłówek. Taka konstrukcja nie zapewnia optymalnego oparcia fotelika dziecięcego z grupy 2-3.
Niezmiennie przypominamy, że najbezpieczniejszym miejscem do montażu fotelików jest II rząd siedzeń.
Pojemność bagażnika w nadwoziu liftback,
niewiele ustępuje kombi. To różnica zaledwie 40 litrów w podstawowej konfiguracji. W obu wariantach Skody Octavii bez problemu zmieściliśmy jednocześnie dwa wózki dziecięce.
Oczywiście po złożeniu siedzeń różnica jest o wiele większa, bo blisko 600 litrów.
Napęd 4x4,
jest standardem z silnikiem benzynowym 2.0 TSI 190 KM. Do tego montowana jest 7-stopniowa skrzynia automatyczna DSG i sportowe zawieszenie. Zestaw ten poprawia zarówno osiągi, komfort jak i bezpieczeństwo jazdy nową Skodą Octavią.
MINUSY
Wyprofilowania siedziska kanapy,
wydzielają skrajne miejsca. Są one zagłębione, przez co wysokość do punktów Isofix wynosi aż 3 cm. Po zamontowaniu sztywnych szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix pod jej podstawą pozostał pusty klin.
Brak optymalnego przylegania do siedziska może mieć ważne znaczenie dla zachowania stabilności fotelika podczas wypadku.
W przypadku montażu fotelików z grupy 1 i 2-3 różnicę niwelował zmienny kąt położenia szyn Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova Seatfix 2).
Ten sam minusy wypunktowaliśmy w teście Octavii w nadwoziu kombi.
Wyprofilowanie słupka C,
nadaje kształt tylnej części nadwozia liftback. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 89 cm. W teorii jest więc wystarczająco dużo przestrzeni nad głową pasażera.
W praktyce po zamontowaniu fotelika dziecięcego z grupy 2-3 nie mogliśmy w pełni skorzystać z ustawienia wysokości jego zagłówka. Przeszkadzał w tym właśnie profil słupka C na łączeniu z belką dachową (trzymającą klapę bagażnika).
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. Z reguły jest to mechaniczny zamek, do którego należy użyć dedykowanego kluczyka. W domyśle to ten sam, co do stacyjki silnika. W przypadku systemu bezkluczykowego jego grot schowany jest w module autopilota - w naszej Skodzie Octavia IV liftback nosi on nazwę Kessy Go.
Jednak w praktyce zmiany statusu poduszki powietrznej dokonaliśmy dowolnym, pasującym do wąskiej szczeliny zamka, kluczykiem. Stwarza to ryzyko wykonania tej czynności przez nieuprawnioną osobę.
Dane z komputera pokładowego Skody Octavia IV liftback:
pokonany dystans: 788 km, średnia prędkość: 41 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km.