TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Audi Q4 e-tron | 2021
Audi Q4 e-tron
09-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Wyniki elektrycznego SUV-a Q4 e-tron można porównać do ocen osiągniętych przez bliźniacze konstrukcje Skody i Volkswagena. Na ich tle Audi wypada gorzej.
Q4 e-tron to jedna z tegorocznych nowości Audi. Auto bazuje na wspólnej płycie podłogowej Grupy Volkswagen i jest spokrewnione ze Skodą Enyaq iV oraz VW ID.4. Modele te - wszystkie to elektryki - brały już udział w testach zderzeniowych Euro NCAP. Uzyskały w nich najwyższą notę pięciu gwiazdek.
Audi Q4 e-tron oferowany jest w dwóch wersjach czterodrzwiowego nadwozia - "klasycznego" SUV-a i SUV-a coupe. Pierwsza z nich została poddana testom zderzeniowym, ale ich wyniki przypisano do obu.
W ofercie wersje, a raczej pakiety stylistyczne - edition one Geysir, edition one Taifun, S line i Advanced. Euro NCAP nie wskazuje, czy któraś z nich została wybrana do testów. Wiadomo, że wybór padł na Q4 40 e-tron, czyli model z baterią o pojemności 76,6 kWh (wartość użyteczna) i mocą silnika elektrycznego 150 kW.
Według specyfikacji testów elektryczny SUV Audi został wyposażony w:
przednie, boczne, kurtynowe i centralną poduszkę powietrzną,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.
Zabrakło więc funkcji autonomicznego hamowania po wykryciu obecności pieszego podczas cofania auta.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 35,7 pkt. (93 proc.)
Podczas zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne obrażenia klatki piersiowej.
Struktura przodu Audi Q4 e-tron zapewnia dostateczną ochronę.
W drugim teście, zderzeniu przodem auta z przeszkodą stałą, zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) odnotowano potencjalne obrażenia klatki piersiowej.
Łącznie w tej części testów przyznano 15,1 z maksymalnej puli 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu bokiem w słup (drzewo) odnotowano potencjalne obrażenia klatki piersiowej.
Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel było na dostatecznym poziomie. W kolejnej próbie wykazano optymalną ochronę głów (kierowcy i pasażera) przez centralną poduszkę powietrzną.
W tej części testów przyznano 14,8 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył elektrycznego SUV-a Audi profile zagłówków i siedzeń zapewniają optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy (3,6 z 4 pkt.).
Testowany model wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall i hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu). Łącznie przyznano za to 2 punkty.
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (89 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano firmowe (z logo Audi) foteliki KidFix z nakładką amortyzującą XP. Ich producentem jest Britax-Romer.
Zarówno podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną), jak i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 punktów.
Audi Q4 e-tron zostało wyposażone w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na miejscu pasażera i skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 8 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Z prób tych - ze względów konstrukcyjnych - wykluczono sprawdzian z fotelikiem Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyFix montowaną za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa na środku kanapy.
Wszystkie pozostałe próby z fotelikami dziecięcymi przebiegły bez uwag.
Łączna nota to maksymalne 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 36,1 pkt. (66 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka) przyznano maksymalne 6 punktów. Na wysokości miednicy (przedni pas) potencjalne ryzyko stwarzają powietrznie reflektorów i środek maski (2,7 z 6 pkt.). Dla tułowia i głowy największe zagrożenie stwarzają słupku A (17,2 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów elektryczne Audi Q4 otrzymało 10,3 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego (5,8 z 9 pkt.) zastrzeżenia były do działania systemu podczas skrętu auta w prawo na skrzyżowaniu z przejściem dla pieszych. W modelu tym zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania.
W przypadku rowerzysty (4,5 z 9 pkt.) bez zastrzeżeń jedynie za działanie systemu przed rowerzystą jadącym w tę samą stronę.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,8 pkt. (80 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP elektryczny SUV Audi został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,1 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego. Uwagi były do działania asystenta skrętu w lewo.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Bez uwag.
Testowany model:
Audi Q4 40 e-tron
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji nadwozia Audi Q4 e-tron.