TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Skoda Enyaq iV | 2021
Skoda Enyaq iV
22-04-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Skoda Enyaq iV jednocześnie debiutuje w salonach sprzedaży i w testach zderzeniowych Euro NCAP. Na jej wyposażeniu zabrakło dwóch ocenianych elementów.
Enyaq iV to pierwszy model Skody ze stuprocentowym napędem elektrycznym. Bazuje na platformie MEB, na której zbudowano Audi Q4 e-tron oraz Volkswagena ID.4. Czesi zaprezentowali swoją wersję pod koniec wakacji 2020. Oficjalna premiera w Polsce miała miejsce kilkanaście dni temu.
Na początku Enyaq iV dostępny jest w dwóch wersjach - 60 (akumulator o pojemności 62 kWh) i 80 (82 kWh). Oba z napędem na tylną oś. W zapowiedziach Skody oczekuje wersja 50 (52 kWh), sportowa vRS i 80x. Dwa ostatnie będą miały napęd 4x4.
Na podkładzie testowanego egzemplarza (Enyaq iV 60), z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP, obecne były:
przednie, boczne, kurtynowe i centralna poduszka powietrzna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.
Zabrakło więc układu monitorowania zmęczenia kierowcy, który dostępny jest jedynie w opcjonalnym pakiecie Driver Alert (6600 zł).
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 36 pkt. (94 proc.)
W próbie zderzenia czołowego Skody Enyaq z przeszkodą mobilną ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Na siedzącym obok manekinie pasażera odnotowano niewielkie obrażenia lewej nogi.
Ocena przodu auta (zderzenie następuje na 1/2 szerokości) wykazała, że struktura nadwozia zapewnia dostateczne zabezpieczenie.
Przy drugiej próbie, uderzeniu auta w przeszkodę stałą, zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem na kanapie po przekątnej do kierującego) odnotowano przeciążenia klatki piersiowej.
Łącznie przyznano 15,1 na 16 możliwych punktów.
Podczas uderzenia platformą mobilną w bok elektryka Skody oraz uderzenia auta w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel było na dostatecznym poziomie. W kolejnej próbie wykazano optymalną ochronę centralnej poduszki powietrznej.
Łącznie przyznano 15,3 na 16 możliwych punktów.
Przy uderzeniu w tył Skody Enyaq iV profile zagłówków i siedzeń zapewniają optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy (3,7 na 4 pkt.).
Testowany model wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system eCall i hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się samochodu po zderzeniu). Tu przyznano maksymalne 2 punkty.
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (89 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix2 R i wymontowaną z niego podkładkę podwyższającą.
Podczas próby zderzenia czołowego (z barierą mobilną) i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie.
Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 punktów.
Skoda Enyaq została wyposażona w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na miejscu pasażera i skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 8 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Wszystkie te próby zaliczono bez uwag.
Łączna nota to maksymalne 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,3 pkt. (71 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka) przyznano maksymalne 6 punktów. Na wysokości miednicy (przedni pas) potencjalne ryzyko stwarzają powietrznie reflektorów i środek maski (4,1 z 6 pkt.). Dla tułowia i głowy największe zagrożenie stwarzają słupku A (16,8 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów Enyaq iV otrzymał 11,5 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego (6/9 pkt.) zastrzeżenia były do działania systemu podczas skrętu auta w prawo na skrzyżowaniu z przejściem dla pieszych. W nowej Skodzie zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania.
W przypadku rowerzysty (5,5/9 pkt.) na niższą ocenę miała wpływ sytuacja z przejazdem przed maską samochodu.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,2 pkt. (82 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP nowy model Skody został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,7 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,1 z 6 pkt.).
Na fabrycznym wyposażeniu zabrakło więc układu monitorowania zmęczenia kierowcy (opcja dostępna w pakiecie Driver Alert).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego. Nie było uwag.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu podczas skrętu w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.
Testowany model:
Skoda Enyaq iV 60
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji Skody Enyaq iV, w tym RS, zarówno z napędem 4x2, jak i 4x4.