TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen ID.4 | 2021
Volkswagen ID.4
27-04-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Elektryczny Volkswagen ID.4 zalicza rynkowy debiut od prestiżowego tytułu World Car of the Year 2021. W testach zderzeniowych Euro NCAP także uzyskuje najwyższe noty - pięć gwiazdek.
ID.4 to drugi model Volkswagena z nowej gamy pojazdów elektrycznych. Zadebiutował na rynku w lutym tego roku. Przy długości 4584 mm i rozstawie osi 2711 mm, szerokości 1852 mm i wysokości 1640 mm producent zalicza go do segmentu crossoverów. ID.4 powstał na płycie MEB i konstrukcyjnie spokrewniony jest z testowaną także przez Euro NCAP Skodą Enyaq iV (pięć gwiazdek).
W sprzedaży oferowane są dwie wersje - z baterią o pojemności 52 kWh (148 i 170 KM) i 77 kWh (204 KM). Różnią się one także nazwą i zawartością poziomów wyposażenia. Auto, które trafiło do testów zderzeniowych to bazowa wersja z pojemniejszym akumulatorem.
Na podkładzie testowanego egzemplarza (Pro Performance), z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP, obecne były:
przednie, boczne, kurtynowe i centralna poduszka powietrzna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.
W ID.4 zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania.
Do Volkswagena ID.4 przypisano wyróżnienie Advanced Rewards przyznaną za system wymiany informacji o wypadkach i niebezpiecznych sytuacjach na drodze z innymi pojazdami (Volkswagen Local Hazard Warning).
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 35,6 pkt. (93 proc.)
Podczas zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne obrażenia klatki piersiowej i prawej nogi, zaś u pasażera siedzącego obok lewej nogi.
Struktura przodu ID.4 zapewnia dostateczną ochronę.
W drugim teście, zderzeniu z przeszkodą stałą, ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast u pasażera, siedzącego tym razem na kanapie po przekątnej do kierującego, doszło do przeciążeń klatki piersiowej.
Łącznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 15 z 16 możliwych do uzyskania punktów.
Podczas uderzenia platformy mobilnej w bok Volkswagena ID.4 oraz uderzenia auta w słup ochrona kierowcy była optymalna.
Zabezpieczenie kierującego przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel było na bardzo niskim poziomie. W kolejnej próbie wykazano efektywne zabezpieczenie głowy kierowcy i pasażera przez centralną poduszkę powietrzną.
Łącznie przyznano 15 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył elektrycznego crossovera Volkswagena profile przednich i tylnych zagłówków zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy (3,7 z 4 pkt).
Testowany model wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system eCall i hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się samochodu po zderzeniu). Tu przyznano maksymalne 2 punkty.
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (89 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix i wymontowaną z niego podkładkę podwyższającą.
Podczas próby zderzenia czołowego (z barierą mobilną) i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie.
Stąd maksymalne oceny - odpowiednio - 16 i 8 punktów.
Volkswagen ID.4 został wyposażony w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na miejscu pasażera i skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 8 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z próby montażu fotelika Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie mocowanej za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy. Do pozostałych nie było żadnych uwag.
Łączna nota to maksymalne 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 41,3 pkt. (76 proc.)
Poziom ochrony nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka ID.4) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów. Natomiast miednicy (przedni pas auta) na 5,9 z 6 pkt. Potencjalne zagrożenie stanowią powierzchnie reflektorów. Dla tułowia i głowy największe niebezpieczeństwo stanowią słupki A, nota 18,1 z 24 pkt.
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów elektryczny ID.4 otrzymał 11,4 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego (5,5/9 pkt.) zastrzeżenia były do działania systemu podczas skrętu auta w prawo na skrzyżowaniu z przejściem dla pieszych. W testowanym modelu zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania.
W przypadku rowerzysty (5,5/9 pkt.) na niższą ocenę miały wpływ sytuacje z wyjazdem z drogi poprzecznej i przejazdem przed maską samochodu.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,6 pkt. (85 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP elektryczny crossovera Volkswagena został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,6 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3 z 4 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5 z 6 pkt.).
W przypadku ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego. W części nie było żadnych uwag.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu podczas skrętu w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.
Testowany model:
Volkswagen ID.4 Pro Performance
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji Volkswagena ID.4.