TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW iX | 2021
BMW iX
09-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Nowy elektryk BMW wyróżnia się wysokimi notami na bezpieczeństwo podróżujących nim osób - zarówno dorosłych, jak i dzieci. W przypadku potrącenia największe zagrożenie stanowi przedni pas auta.
iX to pierwszy SUV marki BMW opracowany z myślą o napędzie elektrycznym. Jego produkcja rozpoczęła się na początku lipca 2021 roku w zakładach Dingolfing w Niemczech. Przed kilkoma dniami model ten uczestniczył w symbolicznym momencie. Był milionowym e-autem sprzedanym przez grupę BMW.
W polskich salonach oferowany jest w dwóch wariantach silnikowych - "40" dysponuje mocą 326 KM i baterią o pojemności 74 kWh, zaś "50" 523 KM i 105,2 kWh. Napęd za pośrednictwem przekładni automatycznej przenoszony jest na obie osie.
W specyfikacji Euro NCAP występuje jeszcze "M60", ale zgodnie z wytycznymi do testów wzięto bazową wersję iX xDrive40. Z elementów branych pod ocenę była wyposażona w:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedną centralną,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu,
aktywną pokrywę komory silnika.
Z elementów branych obecnie pod uwagę przez organizację Euro NCAP zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,8 pkt. (88 proc.)
W trakcie zderzenia przodem BMW iX z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej. U siedzącego obok pasażera ochrona była na optymalnym poziomie.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.
W próbie uderzenia całą szerokością przodu auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na odpowiednim poziomie. Natomiast u pasażera, siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu, wykryto ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.
W tej części testów Euro NCAP przyznano 13,7 z 16 możliwych do zdobycia punktów.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu bokiem auta w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza elektrycznego SUV-a BMW zapewnia optymalne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
W trakcie testów Euro NCAP potwierdzono, że centralna poduszka powietrzna w efektywny sposób chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem.
W tej części przyznano maks. 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile zagłówków oraz siedzeń z optymalny sposób zabezpieczają kręgi szyjne i głowy (maks. 4 pkt.).
BMW iX zostało wyposażone w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Za elementy te przyznano jednak tylko jeden z dwóch punktów. Nie podano przyczyny obniżenia oceny.
Bezpieczeństwo dzieci: 42,6 pkt. (86 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix SL, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Osann.
Podczas próby zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną oraz zderzenia bocznego ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Przyznano za to - odpowiednio - 16 i 8 punktów.
Nowy elektryk BMW wyposażony został w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Wszystkie te próby - co zdarza się bardzo rzadko - przebiegły bez uwag. Łączna nota 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 34,4 pkt. (63 proc.)
Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka samochodu) przyznano maks. 6 pkt. W przypadku miednicy (przedni pas) widnieje nota "zero". Największe zagrożenie dla głowy potrąconej osoby stanowi przednia krawędź maski. Pomimo aktywnych siłowników klapy silnika (unosząc ją tworzą swego rodzaju poduszkę powietrzną) poziom ochrony oceniono jedynie na 18,2 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach BMW iX otrzymało 15,6 z 18 punktów.
W przypadku pieszego uzyskano 6,9 z 9 pkt. Testowany elektryk stracił za brak systemu wykrywania obecności osób znajdujących się z tyłu w trakcie manewru cofania.
W przypadku rowerzysty to 8,7 z 9 pkt. Nie podano powodu obniżenia tej noty.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,2 pkt. (88 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, BMW iX zostało wyposażone w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,8 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Nie podano powodu obniżenia tej noty.