WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 23/2021

05-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, BMW, TotalEnergies, MTP, Google, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Dłuższa lista proponowanych znaków drogowych

Przepisy - nowe znaki drogowe dla pojazdów elektrycznych i zasilanych paliwami alternatywnymi oraz tablice wskaźnikowe do zjazdu z ekspresówek

PRZEPISY | We wrześniu 2020 informowaliśmy o skierowaniu do konsultacji międzyresortowych i publicznych projektu zmian w Rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Zakładał on między innymi wprowadzenie nowych oznaczeń "śródmiejskiej strefy płatnego parkowania", tablicy zbiorczej z podaniem odległości do kolejnej stacji paliw czy tablicy wskaźnikowej do najbliższego zjazdu z drogi ekspresowej.

W ich toku zgłoszono jednak wiele nowych propozycji, część z nich została uwzględniona. Obecnie projekt zmian rozporządzenia zakłada:

- wprowadzenie możliwości umieszczania pod znakami D-18 "parking", D-18a "parking – miejsce zastrzeżone", lub D-18b "parking zadaszony" tabliczki z napisem "EV", określającym miejsce przeznaczone na postój pojazdów elektrycznych oraz tabliczki z napisem "EV ładowanie", określającym miejsce przeznaczone na postój pojazdów elektrycznych wyłącznie na czas ładowania, a także tabliczek z napisem: "CNG", "LNG" lub "wodór (H2)" określającym odpowiednio miejsce przeznaczone na postój pojazdów napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), skroplonym gazem ziemnym (LNG) lub wodorem,

- dodanie nowych znaków: D-23b "stacja paliwowa z punktem ładowania pojazdów elektrycznych" oraz znak D-23c "punkt ładowania pojazdów elektrycznych",

- rozszerzenie rodzajów oznaczeń paliw gazowych: "LPG", "CNG", "LNG", "wodór (H2)" umieszczanych w dolnej części znaku D-23 lub D-23b,

- dodanie znaku D-34b "zbiorcza tablica informacyjna" informującego o obiektach znajdujących się przy drodze,

- zmianę znaczenia tabliczki T-32 (umieszczanej pod znakiem D-37 "tunel"), poprzez doprecyzowanie, iż wskazuje ona minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu po zatrzymaniu,

- zmianę nazwy oraz znaczenia znaków D-44 i D-45, umożliwiającą stosowanie tych znaków zarówno dla oznaczenia strefy płatnego parkowania, jak również śródmiejskiej strefy płatnego parkowania,

- rozszerzenie i doprecyzowanie znaczenia znaku D-50 "zatoka",

- rozszerzenie znaczenia tabliczki T-1a, poprzez dodanie w treści przepisu, iż tabliczka ta wskazuje również odległość znaku informacyjnego do obiektu,

- dodanie nowych znaków F-14d–f (tablice wskaźnikowe na drodze ekspresowej umieszczane przed pasem wyłączania),

- wprowadzenie możliwości umieszczania wewnątrz znaków poziomych P-18 "stanowisko postojowe" oraz P-20 "koperta" napisów: "EV", "CNG", "LNG" lub "H2" oznaczających odpowiednio miejsce przeznaczone na postój pojazdów: elektrycznych (EV), napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), skroplonym gazem ziemnym (LNG) lub wodorem (H2),

- sprostowanie błędu w opisie sygnałów kierunkowych dla kierujących tramwajami nadawanych przez sygnalizator STT.

Obecnie o opinię do projektu zmian poproszono Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

iX - potężny SUV BMW z napędem elektrycznym

PREMIERA TYGODNIA | BMW ma bogate doświadczenia w projektowaniu i produkcji samochodów z napędem elektrycznym. Najbardziej znany z nich to i3. Kolejny zapowiadany był między innymi prototypem Vision iNEXT. Dzięki niemu wiadome już było, że bawarski koncern szykuje SUV-a z pogranicza BMW X6.

I faktycznie takim jest zaprezentowany właśnie w wersji seryjnej model iX. Mierzy on 4953 mm długości przy rozstawie osi 3000 mm, 1967 mm szerokości i 1695 mm wysokości. Wewnątrz pięć miejsc, zaś bagażnik pomieści od 500 do 1750 litrów. Na kołach 20-calowe felgi, które w opcji można zamienić na większe o jeden lub dwa rozmiary. W opracowanych do nich oponach użyto pianki obniżającej poziom hałasu.

Konstrukcję nowego elektryka BWM oparto na aluminiowej ramie przestrzennej i klatce z tworzywa sztucznego. Poszycie boków, tyłu i dachu wzmocniono włóknem węglowym. We wnętrzu wykorzystano materiały z recyklingu, wykładzinę i dywaniki podłogowe wykonano ze starych sieci rybackich, zaś skórę tapicerki garbowano ekstraktem z liści oliwnych.

W kokpit wbudowano dwa wyświetlacze, dla poprawy ergonomii powierzchnia centralnego (14,9 cala) została zakrzywiona. Kierowca otrzymał szereg elementów wsparcia, w tym dwanaście czujników i po pięć kamer oraz radarów. System autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą rozbudowano o asystenta skrętu w lewo (kolizja z jadącym z przeciwka pojazdem) i w prawo (przejście dla pieszych i przejazd rowerowy). Jest też fabryczny rejestrator zdalnie przekazujący informację i obraz z próby kradzieży. Wizualnie uwagę zwraca sześcioramienna kierownica.

W pierwszej fazie BMW iX dostępne będą dwie wersje silnikowe: xDrive40 o mocy 326 KM z baterią o pojemności 71 kWh i zasięgiem do 425 km (ładowanie AC przy 11 kW do 8 godzin, DC 150 kW około 31 minut) i xDrive50 523 KM, 105 kWh i do 630 km (AC 11 kW do 11 godz., DC 200 kW do 35 min.).

Sprzedaż elektrycznego BMW iX rozpocznie się jesienią tego roku. Bazowe wersje wyceniono na 368 800 i 440 800 złotych.

Total dodaje Energies do swojej nazwy

Z rynku - Total zmienia się na TotalEnergies

Z RYNKU | Koncern petrochemiczny Total zmienił nazwę na TotalEnergies. Ma to związek z kierunkiem rozwoju firmy oraz zmianami we współczesnym świecie. Dziś obok wydobycia i przeróbki ropy naftowej pozyskuje również biopaliwo i gaz ziemny oraz inwestuje w odnawialne źródła energii.

"Energia to życie. Wszyscy jej potrzebujemy i jest ona źródłem postępu. Dlatego dzisiaj, aby przyczynić się do zrównoważonego rozwoju planety, która mierzy się z wieloma wyzwaniami w kwestii zmian klimatycznych, wspólnie podążamy w kierunku nowych źródeł energii. Energia definiuje się na nowo i my również wyruszamy w tę energetyczną podróż. Naszą ambicją jest bycie czołowym uczestnikiem transformacji energetycznej na świecie. Dlatego Total zmienia się i staje się TotalEnergies"

- argumentuje zmiany Patrick Pouyanne, prezes i dyrektor generalny TotalEnergies.

Compagnie francaise des petroles, jako państwo firma, powstała we Francji w 1924 roku. Słowo Total pojawiło się w połowie lat 50. ubiegłego wieku, ale w kontekście marki sprzedawanego paliwa. Dopiero w 1985 utworzono z niego nazwę Total CFP, a od 1991 roku funkcjonowało samodzielnie.

Dziś koncern obecny jest w ponad 130 krajach całego świata. W Polsce, od 1992 roku, prowadzi sprzedaż olejów, smarów i środków eksploatacyjnych (także pod marką ELF) oraz stacje paliw (w tym dla branży TSL pod marką AS 24). Posiada też zakład produkcji asfaltów w Ścinawie (woj. dolnośląskie).

Zmiana nazwy na TotalEnergies wiąże się z całościowym rebrandingiem, który będzie długotrwałym procesem.

Poznań Moto Fest zaprasza na II edycję

Wydarzenia - druga edycja Poznań Moto Fest

WYDARZENIA | Od 6 czerwca znoszone są kolejne obostrzenia związane z COVID-19. Zwiększa się między innymi limit uczestników w zgromadzeniach (do 150 osób) oraz powraca możliwość organizacji konferencji i targów (1 osoba na 15 m2). Stąd organizatorzy potwierdzają drugą edycję Poznań Moto Fest.

Przez dwa dni - 19 i 20 czerwca 2021 - na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich (które w tym roku obchodzą stulecie istnienia) będzie można zobaczyć ponad 200 pojazdów. Od jednośladów, poprzez superauta i modele z prywatnych kolekcji po kampery. Klasyki zaprezentuje, znajdujące się w pawilonie 2, Muzeum Motoryzacji. Dokładne szczegóły nie zostały jeszcze podane.

W przeddzień imprezy, w piątek 18 czerwca, odbędzie się Kongres MOVE poświęcony elektromobilności. Zbieżność tych terminów jest nieprzypadkowa, bowiem pierwotnie na ten weekend planowano targi Poznań Motor Show. Te zostały jednak przełożone - wciąż nie wiadomo czy na jesień czy na przyszły rok.

Jednodniowy bilet na Poznań Moto Fest 2021 kosztować będzie 20 zł. Dzieci od 7 do 15 lat lub inwalidzi z 1 grupą niepełnosprawności zapłacą po 15 złotych, osoby z Kartą Dużej Rodziny po 10 zł. Dzieci do szóstego roku życia wejdą bezpłatnie.

Druga nitka obwodnicy Wyrzyska i mostu w Sandomierzu

Polskie drogi - rozbudowa drugiej jezdni S10 na obwodnicy Wyrzyska

POLSKIE DROGI | GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie Koncepcji programowej wraz z niezbędną dokumentacją dla drugiej nitki S10 w ciągu obwodnicy Wyrzyska (woj. wielkopolskie). Następnym krokiem będzie wybór projektanta i wykonawcy tego pięciokilometrowego odcinka. Znajdzie się on pomiędzy węzłami Łobżenica i Wyrzysk. W ich obrębie od 2009 roku jest już docelowy układ dwóch jezdni.

Obecnie trwają przygotowania do kontynuacji tej ekspresówki pomiędzy węzłami Piła Wschód - Łobżenica. Całość powinna być gotowa w 2027 roku.

Polskie drogi - gruntowna przebudowa starego mostu nad Wisłą w Sandomierzu, DK77

Rozpoczyna się gruntowna przebudowa starego mostu nad Wisłą w Sandomierzu (woj. świętokrzyskie). Drogowcy podpisali właśnie umowę z jej wykonawcą, firmą Intop Tarnobrzeg (68,6 mln zł).

Most, o przekroju jednej jezdni, powstał w połowie lat 50. XX wieku. Jest on częścią drogi krajowej nr 77. W 2013 roku z uwagi na zły stan techniczny został wyłączony z ruchu. Jego zadanie przejęła wybudowana obok - także o przekroju jednej jezdni - przeprawa. Docelowo więc będą one funkcjonowały jako dwie niezależne nitki po dwa pasy w każdą stronę. Zgodnie z umową powinno to nastąpić w drugiej połowie 2024.