TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Dacia Jogger (Sandero/Logan) | 2022
Dacia Jogger (Sandero)
20-04-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Zamiast testu Dacii Jogger niemal wszystkie wyniki przepisano z mniejszego Sandero. Różnice w konstrukcji pomiędzy tymi modelami przełożyły się do obniżenia noty z dwóch do jednej gwiazdki Euro NCAP.
Jogger to zupełnie nowy model w ofercie Dacii. Auto zadebiutowało na rynku na początku tego roku. W ofercie wersje dla pięciu i siedmiu osób. Pod maską do wyboru jednolitrowy silnik benzynowy 1.0 TCe 110 KM lub jego zestawienie z instalacją LPG 100 KM.
Nowe auto powstało na płycie podłogowej CMF-B, która została już wykorzystana do budowy Sandero i Logana. Wszystkie te modele dziedziczą wiele rozwiązań, stąd decyzja, że w testach Euro NCAP uczestniczyć będzie… tylko jeden z nich.
W 2021 nowe Sandero (hatchback) otrzymało dwie gwiazdki. Następnie przypisano je do Logana (sedan). W przypadku Joggera (crossover) mamy tylko jedną.
Dacia Jogger w Polsce dostępna jest w trzech wersjach wyposażenia - Essential, Comfort i SL. Testowane wcześniej Sandero było odmianą Stepway. Na wyposażeniu, z listy elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP, obecne były:
przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix skrajnych miejscach II rzędu siedzeń,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z asystentem skrętu.
Zabrakło więc centralnej poduszki powietrznej, układu monitorowania zmęczenia kierowcy, układu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów, asystenta wybranego pasa ruchu oraz systemu powiadamiania służb ratunkowych eCall.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 26,6 pkt. (70 proc.)
Podczas zderzenia czołowego Dacii Sandero Stepway z przeszkodą mobilną u osób podróżujących z przodu stwierdzono ryzyko odniesienia różnego stopnia obrażeń klatki piersiowej i nóg (u kierowcy także stóp).
Zderzenie to następuje na 1/2 szerokości auta, znajdujące się tu strefy zgniotu otrzymały w przeważającej części ocenę dobrą.
Przy próbie zderzenia czołowego (z platformą mobilną) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej. Podobnie jak i u pasażera, który w tej próbie siedzi z tyłu po przekątnej do kierującego.
Łącznie przyznano za to 12,1 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w bok (platformą mobilną) i w słup klatka piersiowa kierowcy była narażona na różnego stopnia obrażenia.
Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel było na bardzo złym poziomie. Ze względu na brak centralnej poduszki powietrznej (montowanej pomiędzy fotelami) zabrakło oceny z efektywności jej działania.
Łączna nota to 10,7 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył Dacii Sandero Stepway profil przednich foteli i zagłówków zapewnia efektywną ochronę głowy i kręgów szyjnych. Stopień niżej oceniono kanapę i jej zagłówki.
Łączna nota to 3,6 z 4 punktów. Ale w przypadku Joggera gorsze noty przyznano za zagłówki z tyłu (bez podania informacji czy dotyczą wersji 7-osobowej), a końcowa nota to 3,3 z 4 pkt.
Testowane auto wyposażono w kartę ratunkową pojazdu. Zabrakło systemu powiadamiania ratunkowego eCall i hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu).
Z tego powodu łączna ocena to 0,5 z 2 punktów.
Obecnie ta część testu ma największy, bo 40 proc. - pozostałe po 20 proc., udział w ocenie końcowej. Według specyfikacji Euro NCAP uzyskana przez Dacię Sandero Stepway suma 26,9 punktów stanowi 70 proc. maksymalnej noty, a to pozwala przyznać maksymalnie 4 gwiazdki.
Bezpieczeństwo dzieci: 34,1 pkt. (69 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix XP i wymontowaną z niego podkładkę podwyższającą.
Podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną) u młodszego dziecka doszło do różnego stopnia przeciążeń głowy i szyi. Z kolei na klatkę piersiową większego działały skrajnie niebezpieczne siły.
Łączna nota to 10,6 z 16 punktów.
Podczas uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd maksymalne 8 punktów.
Nowa Dacia Sandero Stepway została wyposażona w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 6 z 13 punktów.
W przypadku Joggera mamy ten sam zestaw, ale dochodzi III rząd siedzeń. Brak w nich mocowań Isofix obniżył tę ocenę do 5 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix. W przypadku Joggera dodano III rząd siedzeń.
Z definicji w 7-osobowym modelu Dacii wykluczono montaż fotelików dziecięcych typu Isofix w 3. rzędzie siedzeń.
Podczas tych prób odnotowano poważne zastrzeżenia do montażu fotelika BeSafe iZi Combi X4 ISOfix w II rzędzie. Zalecana jest też ostrożność przy foteliku Maxi-Cosi CabrioFix na środkowym miejscu w II rzędzie. Wykluczono na nim montaż tego samego fotelika na bazie EasyFix.
Łączna nota w Dacii Sandero to 11 z 12 punktów. Jogger otrzymał 10,5 pkt.
Uzyskana w tej części testów zderzeniowych suma 35,6 pkt. stanowi 72 proc. maksymalnej oceny. Zgodnie z obowiązującą skalą pozwala to na przyznanie Dacii Sandero 4 gwiazdek Euro NCAP. W przypadku Joggera wynik to 34,1 pkt. tj. 69 proc., a to obniża już notę do 3 gwiazdek.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 22,2 pkt. (41 proc.)
Konstrukcja przodu Dacii Sandero Stepway za poziom ochrony nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka) otrzymała 5,8 z 6 punktów. Na wysokości miednicy (przedniego pasa auta) potencjalne zagrożenie stwarza środkowa część (2,3 z 6 pkt.).
Dla tułowia i głowy największe zagrożenie stanowią słupki A i podszybie (14,1 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
W przypadku nowej Dacii Jogger zabrakło tego systemu, stąd brak oceny.
Łączna suma stanowi 22,2 pkt. czyli 41 proc. maksymalnej oceny, co obniża notę do 2 gwiazdek Euro NCAP.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 6,4 pkt. (39 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, Dacia Sandero Stepway III została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt. - ale w przypadku Joggera tylko 0,6 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.) i system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania tego systemu w dwóch sytuacjach hamowania przed jadącym samochodem.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Zastrzeżenia były do działania tego ostatniego.
Suma 6,4 pkt. stanowi 39 proc. oceny końcowej, a to obniża całą notę do jednej gwiazdki Euro NCAP.