TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Dacia Spring | 2021

Dacia Spring

13-12-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Elektryczna Dacia Spring już za poziom bezpieczeństwa dorosłych nie mogła uzyskać wyższej noty niż jedna gwiazdka Euro NCAP. Na liście jej wyposażenia zabrakło wielu elementów, ale to nie powinno dziwić przy założeniu stworzenia taniego w zakupie i eksploatacji auta. Niemniej nas negatywnie zaskoczyło niespełnienie standardu i-Size dla fotelików dziecięcych.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Dacia Spring - próba zderzenia z przeszkodą mobilną

Dacia przeskoczyła etap hybryd wprowadzając od razu do swojej oferty elektryka. Spring został zaprezentowany wiosną tego roku i niemal z miejsca wszedł do sprzedaży. Jego atutem - zgodnie z pozycjonowaniem tej marki - jest cena. Obecnie to najtańszy samochód EV, także na polskim rynku. Ceny od 79 900 do 86 900 złotych.

W ofercie tylko jedna jednostka napędowa - silnik elektryczny o mocy 33 kW (44 KM) z baterią trakcyjną o pojemności 27,4 kWh. Za to do wyboru dwie wersje wyposażenia - Comfort i Comfort Plus.

I to właśnie topowa odmiana trafiła do testów zderzeniowych Euro NCAP. Według protokołu na liście wyposażenia znalazły się:

  • sześć poduszek powietrznych - dwie przednie, boczne i kurtynowe,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na obu miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • ogranicznik prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą.

Z elementów branych obecnie pod uwagę przez organizację Euro NCAP zabrakło wiele pozycji: w systemie autonomicznego hamowania funkcji wykrywania obecności pieszego (także podczas cofania) i rowerzysty, asystenta skrętu w lewo i w prawo, tempomatu, sygnalizacji przekroczenia linii i układu utrzymania toru jazdy na wybranym pasie ruchu oraz aktywnej pokrywy komory silnika. Wszystko to zaważyło na cząstkowych i ogólnych ocenach..

Ocena (2021):


Bezpieczeństwo dorosłych: 18,9 pkt. (49 proc.)


W trakcie zderzenia przodem elektrycznego modelu Dacii z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń nóg. Ale na najpoważniejsze - w tej skali grożące ciężkim lub śmiertelnym urazom - narażona była klatka piersiowa oraz górne obszary nóg. Co zaskakujące wysokie noty zyskało zabezpieczenie ciała na wysokości miednicy.

Natomiast u siedzącego obok pasażera odnotowano także, ale w mniejszych stopniach, obrażenia klatki piersiowej i nóg.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.

W trakcie próby uderzenia całą szerokością Dacii Spring w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej na dwuosobowej kanapie) doszło do poważniejszych urazy klatki piersiowej. Dodatkowo u pasażera odnotowano krytyczne obrażenia głowy.

W tej części testów Euro NCAP przyznano 6,1 z 16 możliwych do zdobycia punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Dacia Spring - próba uderzenia bocznego w słup/drzewo

Podczas zderzenia bocznego i uderzenia auta w słup (drzewo) na manekinie kierowcy odnotowano poważne obrażenia klatki piersiowej.

Konstrukcja wnętrza Dacii Spring w żadnym stopniu nie zapewniła utrzymania w fotelu sylwetki kierowcy i naraziła go na zagrażające życiu urazy głowy.

Przy braku na wyposażeniu centralnej poduszki nie oceniono efektywności jej zabezpieczenia.

W sumie przyznano 10,6 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczają kręgi szyjne i głowy, ale tylko kierowcy i pasażera. W przypadku osób podróżujących na kanapie odnotowano wartości krytyczne. Punktacja 2,8 z 4.

Dacia Spring została wyposażona w kartę ratunkową pojazdu oraz system powiadamiania eCall. Zabrakło więc hamulca pokolizyjnego, który zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu. I to właśnie to przyczyniło się do przyznania - po raz pierwszy - ujemnych punktów. W wyniku ponownego uderzenia doszło do deformacji nadwozia, co uniemożliwiło otwarcie bocznych drzwi. Ostateczna nota to -0,5 z 2 pkt.

Łączna suma za etap testów "Bezpieczeństwo dorosłych" wyniosła 18,9 pkt., co daje 49 proc. maksymalnej oceny. I już to, zgodnie z obowiązującymi przepisami organizacji Euro NCAP, pozwala przyznać maksymalnie jedną gwiazdkę.


Bezpieczeństwo dzieci: 27,5 pkt. (66 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix SL, zaś dla 10-latka wymontowanej z niego podkładki podwyższającej.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Dacia Spring - ocena ochrony dzieci w trakcie zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną

Podczas próby zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną skrajnie niebezpieczne siły działały na głowę i kręgi szyjne mniejszego manekina dziecka. Natomiast na większym odnotowano przeciążenia szyi. Za tę część testów przyznano 9,5 z 16 do uzyskania punktów.

Natomiast w trakcie próby uderzenia w bok Dacii Spring ochrona dzieci była na optymalnym poziomie (maks. 8 pkt.).

Pierwszego elektryka Dacii wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania Isofix (według protokołu Euro NCAP nie spełniono standardu i-Size) na obu miejscach (dwuosobowej) kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 4 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Z uwagi na niespełnienie standardu i-Size z prób wyłączono pięć sprawdzianów przystosowanych do niego fotelików dziecięcych - Britax-Romer TriFix2, BeSafe iZi Kid X2 i BeSafe iZi FlexFix oraz Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix (układ tyłem i przodem do kierunku jazdy).

W przypadku dwóch kolejnych fotelików (system Isofix) BeSafe iZi Combi X4 i Cybex Solution Z i-Fix zaleca się szczególną uwagę przy montażu.

Bez uwag zakończyły się próby z fotelikami Britax-Romer King II LS, Cybex Solution Z i-Fix oraz Maxi-Cosi CabrioFix (bez użycia i na bazie EasyFix) montowanych za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

W tej części testów Dacia Spring straciła połowę punktów (na 12 maks. do zdobycia).

Łączna nota za "Bezpieczeństwo dzieci" wyniosła 27,5 pkt., tj. 66 proc. Odwołując się do aktualnego regulaminu Euro NCAP byłoby to równoznaczne z trzema gwiazdkami. Ale na to już nie pozwala ocena za "Bezpieczeństwo dorosłych".


Ochrona pieszych i rowerzystów: 21,3 pkt. (39 proc.)


TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Dacia Spring - ocena ochrony głowy potrąconego pieszego lub rowerzysty

Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka samochodu) przyznano 5,8 z 6 pkt. W przypadku miednicy (przedni pas auta) było 3,3 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy potrąconej osoby stanowi podszybie i słupki A (12,2 z 24 pkt.).

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach Dacia Spring otrzymała punktów. Przyczyną był brak funkcji wykrywania obecności pieszych i rowerzystów w układzie autonomicznego hamowania awaryjnego (w tym modelu nazwanego AEBS).

Ponownie odnosząc się do kryteriów Euro NCAP, 39 proc. maks. oceny za "Ochronę pieszych i rowerzystów" dałoby co najwyżej 2 gwiazdki.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5,2 pkt. (32 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Dacia Spring została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), ogranicznik prędkości (1,3 z 3 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,6 z 6 pkt.).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Dacia Spring - ocena efektywności działania autonomicznego systemu hamowania przed przeszkodą

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części. Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do kilku sytuacji - najwięcej do sposobu komunikowania kierowcy o potencjalnych zagrożeniach.

Łącznie przyznano 5,2 pkt, co daje 32 proc. noty ogólnej. W tym przypadku także, nawet gdyby w pozostałych częściach oceny byłyby wyższe, maksymalna liczba gwiazdek do uzyskania równa się jeden.

Na niską notę przełożyły się także braki na wyposażeniu Dacii Spring takich elementów: tempomat, monitorowanie zmęczenia kierowcy oraz aystenta utrzymania wybranego pasa ruchu.