TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Dacia Sandero Stepway | 2021
Dacia Sandero Stepway (Dacia Logan)
19-04-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Bazując na wynikach testów w zakresie bezpieczeństwa osób dorosłych i dzieci, nowe modele Dacii miały szansę na notę czterech gwiazdek Euro NCAP. Ostatecznie przyznano ich połowę, na co wpłynął brak kilku elementów wyposażenia chroniących pieszych i wspierających kierowcę.
W 2004 roku Dacia zaprezentowała Logana - pierwszy model opracowany po przejęciu tej marki przez Renault. Cztery lata później do gamy dołączyło Sandero. Oba auta są ze sobą spokrewnione, w praktyce różnią się nadwoziem - sedan i hatchback. Do dziś, na początku 2021 roku zaprezentowano ich trzecie generacje, nic się nie zmieniło. Dlatego też wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP Sandero Stepway (wersja z "terenowymi" dodatkami) przypisano awansem Loganowi.
Ale to nie pierwszy sprawdzian tych modeli Dacii. Logan w 2005 roku otrzymał 3 z 5 gwiazdek Euro NCAP. Wynik ten w 2008 roku powtórzyło Sandero. Jednocześnie testom poddano wersję z rozszerzonym pakietem bezpieczeństwa (w zależności od kraju sprzedaży opcja lub standard). W tym przypadku były 4 gwiazdki, ale oficjalnie nie obowiązują.
W 2013 roku - według nowych, ostrzejszych kryteriów ocen - Sandero otrzymało pełnoprawne 4 gwiazdki. Dla odmiany Logana sprawdzono w nadwoziu kombi (MCV) i tu ponownie przyznano 3 gwiazdki.
Ostatnie, trzecie podejście obu modeli oceniono jedynie na 2 gwiazdki. Na wynik ten trzeba jednak spojrzeć poprzez - po raz kolejny zaostrzone w 2020 roku - kryteria. Dziś poza testami zderzeniowymi brane jest także działanie systemów wspierających kierowcę. Brak jednego z nich automatycznie obniża cząstkowe oceny. A elementów tych nie ma z prostej przyczyny - kalkulacji atrakcyjnej na rynku ceny Dacii.
Na podkładzie testowanego egzemplarza, z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP, obecne były:
przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z asystentem skrętu.
Zabrakło więc centralnej poduszki powietrznej, układu monitorowania zmęczenia kierowcy, układu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów, asystenta wybranego pasa ruchu oraz systemu powiadamiania służb ratunkowych eCall.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 26,9 pkt. (70 proc.)
Podczas zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną u osób podróżujących z przodu stwierdzono ryzyko odniesienia różnego stopnia obrażeń klatki piersiowej i nóg (u kierowcy także stóp).
Zderzenie to następuje na 1/2 szerokości auta, znajdujące się tu strefy zgniotu otrzymały w przeważającej części ocenę dobrą.
Przy próbie zderzenia czołowego (z platformą mobilną) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej. Podobnie jak i u pasażera, który w tej próbie siedzi z tyłu po przekątnej do kierującego.
Łącznie przyznano za to 12,1 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w bok (platformą mobilną) i w słup klatka piersiowa kierowcy była narażona na różnego stopnia obrażenia.
Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel było na bardzo złym poziomie. Ze względu na brak centralnej poduszki powietrznej (montowanej pomiędzy fotelami) zabrakło oceny z efektywności jej działania.
Łączna nota to 10,7 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył Dacii Sandero Stepway profil przednich foteli i zagłówków zapewnia efektywną ochronę głowy i kręgów szyjnych. Stopień niżej oceniono kanapę i jej zagłówki.
Łączna nota to 3,6 z 4 punktów.
Testowane auto wyposażono w kartę ratunkową pojazdu. Zabrakło systemu powiadamiania ratunkowego eCall i hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu).
Z tego powodu łączna ocena to 0,5 z 2 punktów.
Obecnie ta część testu ma największy, bo 40 proc. - pozostałe po 20 proc., udział w ocenie końcowej. Według specyfikacji Euro NCAP uzyskana przez Dacię Sandero Stepway suma 26,9 punktów stanowi 70 proc. maksymalnej noty, a to pozwala przyznać maksymalnie 4 gwiazdki.
Bezpieczeństwo dzieci: 35,6 pkt. (72 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix XP i wymontowaną z niego podkładkę podwyższającą.
Podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną) u młodszego dziecka doszło do różnego stopnia przeciążeń głowy i szyi. Z kolei na klatkę piersiową większego działały skrajnie niebezpieczne siły.
Łączna nota to 10,6 z 16 punktów.
Podczas uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd maksymalne 8 punktów.
Nowa Dacia Sandero Stepway została wyposażona w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 6 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych (kanapa i środkowy tunel) wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na bazie EasyBase2 za pomocą pasa bezpieczeństwa.
Podczas tych prób odnotowano poważne zastrzeżenia do montażu fotelika BeSafe iZi Combi X4 ISOfix na skrajnych miejscach kanapy.
Łączna nota to 11 z 12 punktów.
Uzyskana w tej części testów zderzeniowych suma 35,6 pkt. stanowi 72 proc. maksymalnej oceny. Zgodnie z obowiązującą skalą pozwala to na przyznanie 4 gwiazdek Euro NCAP.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 22,2 pkt. (41 proc.)
Konstrukcja przodu Dacii Sandero Stepway za poziom ochrony nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka) otrzymała 5,8 z 6 punktów. Na wysokości miednicy (przedniego pasa auta) potencjalne zagrożenie stwarza środkowa część (2,3 z 6 pkt.).
Dla tułowia i głowy największe zagrożenie stanowią słupki A i podszybie (14,1 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
W przypadku nowej Dacii Logan zabrakło tego systemu, stąd brak oceny.
Łączna suma stanowi 22,2 pkt. czyli 41 proc. maksymalnej oceny. To - pomimo wyższych not w zakresie ochrony osób dorosłych i dzieci - obniża notę końcową do 3 gwiazdek Euro NCAP.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 6,8 pkt. (42 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, Dacia Sandero Stepway III została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.) i system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania tego systemu w dwóch sytuacjach hamowania przed jadącym samochodem.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Zastrzeżenia były do działania tego ostatniego.
Suma 6,8 pkt. stanowi 42 proc. oceny końcowej, a to obniża całą notę do 2 gwiazdek Euro NCAP.
Testowany model:
Dacia Sandero Stepway 1.0 Tce 90 KM
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji Dacii Sandero, Sandero Stepway oraz Logan.