WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 16/2021

17-04-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Skoda, Dacia, archiwum, Mikołaj Welon vel Welones, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Dzielimy razem drogę

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Skoda ogłasza #RokBezpieczeństwa na drodze

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Skoda rozpoczęła akcję edukacyjną "Dzielimy razem drogę". Jest ona skierowana do wszystkich uczestników - kierowców i pasażerów, użytkowników jednośladów oraz pieszych. Jej tematem przewodnim jest rozproszenie uwagi, między innymi korzystaniem z telefonu czy rozmowie z pasażerem, co może przyczynić się do niebezpiecznych sytuacji. Obrazuje je towarzyszący spot filmowy.

Równolegle udostępniono serię filmów dotyczących rowerzystów. W krótkich materiałach poruszane są takie aspekty jak wyprzedzanie, widoczność oraz sygnalizowanie podejmowanych manewrów.

"Kwestia współpracy rowerzysty i kierowcy bywa kwestią sporną, ale czy tak musi być zawsze - oczywiście, że nie. Sam jestem kierowcą z bardzo długim stażem, a także zapalonym kolarzem, który pokonuje bardzo duże ilości kilometrów na rowerze. Moja rada dotycząca współpracy jest bardzo krótka i sprawdzona - jadę tak, jak chciałbym aby jeżdżono wokół mnie bez względu na to, jaki środek transportu wybiorę"

- mówi Filip Kaczanowski, trener Skoda Auto Szkoła.

Oba działania są częścią ogłoszonych przez Skodę działań "#ROKBEZPIECZEŃSTWA. By zadbać o wszystko, co ważne". Ich uzupełnieniem są zajęcia w interaktywnym centrum bezpieczeństwa Skoda Auto Lab oraz praktyczne treningi z jazdy samochodem w Auto Szkole.

"Jesteśmy świadomi tego, że w nowych czasach naszą rolą jest coś więcej, niż dostarczanie najwyższej klasy samochodów. Równie ważne są nasze działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa ludzi w wielu obszarach życia. Dlatego rok 2021 będzie dla nas rokiem bezpieczeństwa, w ramach którego zaplanowaliśmy szereg działań, które będą miały realny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach"

- dodaje Arkadiusz Gwizdek, Dyrektor Marketingu Skoda Polska.

Spring, pierwszy elektryk Dacii

PREMIERA TYGODNIA | W tym roku Dacia, po Sandero i Loganie, prezentuje kolejną nowość. I to znaczącą w historii tej marki, bowiem jest to pierwszy model z napędem elektrycznym. Spring to miejski crossover o długości 3734 mm, rozstawie osi 2423 mm, szerokości 1579 mm i wysokości 1516 mm. Bagażnik ma 290 litrów pojemności, a po złożeniu oparć do 620 litrów. Jednak najważniejszym parametrem jest homologowanie tego auta dla czterech osób.

Dacia Spring oferowana jest dwóch wersjach wyposażenia - Comfort i Comfort Plus. Już w bazowej montowana jest klimatyzacja manualna, światła do jazdy dziennej LED oraz tapicerka materiałowo-skórzana. W topowej dochodzi między innymi zestaw Media Nav z 7-calowym ekranem dotykowym oraz czujnikami i kamerą parkowania tyłem.

W obu otrzymujemy kabel do ładowania z gniazdka 230V. Musimy za to dopłacić 1500 zł za przewód do stacji typu Wallbox. W Comfort Plus opcją (2500 zł) jest jeszcze gniazdo do ładowarek prądem stałym DC.

W ofercie jest też wersja Business, którą Dacia chce zainteresować firmy świadczące usługi współdzielenia auta. W 2022 roku gamę uzupełni Cargo pozbawione kanapy. Jego przestrzeń ładunkowa pomieści 1100 litrów.

Silnik elektryczny Dacii Spring ma moc 33 kW (44 KM), zaś baterie 27,4 kWh. Homologowany zasięg w mieście jest na poziomie 305 km, zaś w cyklu mieszanym 230 km.

Ładowanie stu procent baterii zajmuje od 13,5 godziny (230V) do niecałych pięciu godzin (3,7 kW). Za pomocą ładowarki DC 80 proc. zajmuje prawie godzinę.

Silnik pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 125 km/h, a do setki potrzeba 19 sekund. Prosta przekładnia z pokrętłem służy do wyboru biegu do przodu, do tyłu i trybu parking.

Ceny Dacii Spring to 76 900 zł (Comfort i Business) lub 83 400 zł (Comfort Plus). Można już na nie składać zamówienia, odbiór jesienią. Cargo nie zostało jeszcze wycenione.

Za chwilę nowe przepisy: hulajnogi, deskorolki, rolki…

Przepisy - Za chwilę nowe przepisy: hulajnogi, deskorolki, rolki…

PRZEPISY | Prezydent Andrzej Duda podpisał kolejne nowelizacje ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz Kodeksu wykroczeń i Ustawy o kierujących pojazdami. Dotyczą one hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego oraz urządzeń wspomagających ruch. A także zasad poruszania się nimi.

Dla przypomnienia - hulajnoga elektryczna to pojazd napędzany silnikiem elektrycznym, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie kierującego. Urządzenie transportu osobistego (UTO) ma identyczną specyfikację jak hulajnoga, ale konstrukcyjnie nią nie jest. Natomiast urządzenie wspomagające ruch to sprzęt sportowo-rekreacyjny przeznaczony do poruszania się w pozycji stojącej i napędzane siłą mięśni - np. deskorolka czy rolki.

Hulajnogą elektryczną trzeba będzie jeździć przede wszystkim drogą dla rowerów, a maksymalna prędkość to 20 km/h. Przy braku odpowiedniej infrastruktury będzie to jezdnia, ale pod warunkiem, że dopuszczalna prędkość na niej nie jest wyższa niż 30 km/h. W pozostałych przypadkach może skorzystać z chodnika.

Z drogi dla rowerów będzie musiał korzystać także użytkownik UTO.

Kierujący hulajnogą elektryczną poniżej 18 roku życia będzie musiał posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy AM, A1, B1 lub T. Dzieci poniżej 10 roku mogą z niej skorzystać jedynie w strefie zamieszkania i pod opieką dorosłego.

Na korzystanie z urządzenia transportu osobistego i wspomagającego ruch nie będzie żadnych uprawnień. Wszyscy użytkownicy - także hulajnóg elektrycznych - korzystający z chodnika zostają zobowiązani do ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Złamanie tej zasady, jak też przekroczenie prędkości powyżej 20 km/h, czy kierowanie w stanie nietrzeźwości (lub podobnie działającego środka) podlegać będzie karze grzywny lub nagany.

Hulajnogę elektryczną lub urządzenie transportu osobistego będzie można pozostawić na chodniku w wyznaczonym do tego miejscu, a jeśli takiego nie ma, to najbliżej krawędzi, ale tej oddalonej od jezdni. Jednocześnie musi być zapewnione przejście o minimalnej szerokości 1,5 metra.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (na dziś nie zostały jeszcze opublikowane).

Licznik elektromobilności w Polsce

Elektromobilność - park pojazdów EV i plug-in na koniec marca 2021

ELEKTROMOBILNOŚĆ | W pierwszym kwartale 2021 zarejestrowano w Polsce 3555 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Blisko 63 proc. z nich to hybrydy typu plug-in. Pozostałe miały wyłącznie silnik EV.

W porównaniu do I kwartału 2020 nastąpił wzrost o 107 proc. W sumie rejestracje osiągnęły poziom 22 291 sztuk i tu proporcje pomiędzy plug-in a EV wynoszą 50:50.

W okresie styczeń - marzec 2021 zarejestrowano także 425 motocykli i motorowerów (+ 5 proc.), 4 pojazdy z kategorii mikro (-56 proc.), 9362 lekkich samochodów dostawczych (-30 proc.), 40 autobusów (+111 proc.) oraz 67 samochodów dostawczych (powyżej 3,5 tony) oraz ciężarowych. Sumując je wszystkie, park elektryków i hybryd plug-in na koniec marca 2021 wyniósł 236 430 sztuk.

Za przyrostem rejestracji nie nadąża rozwój infrastruktury. "W ostatnich miesiącach tempo instalacji i odbiorów nowych" - komentuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający w Polskim Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych.

Obecnie w Polsce funkcjonuje 1425 publicznych stacji ładowania, które dysponują 2780 wtyczkami. Najwięcej, 65 proc., typem 1 i 2, po 15 proc. CHAdeMO i CCS Combo 2 i 5 proc. do modeli Tesli.

Co trzecia z ładowarek ma złącze z prądem stałym (DC).

Najwięcej ogólnodostępnych stacji znajduje się w Warszawie (blisko 180), kolejne miasta to Katowice, Kraków, Gdańsk, Wrocław i Poznań.

"Jako branża, nieustannie podkreślamy, że popularność, a tym samym popyt na samochody elektryczne i niskoemisyjne jest uzależniony od sprawnej sieci ładowania czy tankowania wodoru i gazu" - uzupełnia Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i dodaje - "Producenci samochodów domagają się prawa do ładowania tj. swobodnego dostępu dla swoich klientów - użytkowników pojazdów z napędami niskoemisyjnymi - do punktów ładowania i tankowania. Żądanie to dotyczy nie tylko możliwości ładowania pojazdów w miastach i na dużych osiedlach, ale też budowy sieci szybkich ładowarek przy głównych szlakach komunikacyjnych".

Początek realizacji kluczowych inwestycji drogowych

Polskie drogi - umowa na projekt i wdrożenie regionalnego Systemu Zarządzania Ruchem, Zabrze-Kończyce

POLSKIE DROGI | GDDKiA podpisała kolejną umowę na projekt i wdrożenie systemu zarządzania ruchem. Tym razem na odcinkach A1 i A4 oraz S1 i DK1 na terenie województwa śląskiego. Do tego powstanie regionalne Centrum Zarządzania Ruchem Zabrze-Kończyce.

W ramach kontraktu (o wartości 273 mln zł) firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima ustawi między innymi 19 stacji pogodowych, 27 zestawów do pomiaru czasu przejazdu, 130 kamer, 240 znaków zmiennej treści oraz 330 urządzeń do wykrywania zdarzeń drogowych czy niebezpiecznych sytuacji jak jazda pod prąd.

Inwestycja ta jest częścią Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym, która powstaje w ramach europejskiego projektu TEN-T łączącego obszary Morze Adriatyckie - Morze Bałtyckie (długość około 1100 km).

Polskie drogi - umowa na projekt i budowę A2 Siedlce - Malinowiec i Łukowisko - Swory

Formalnie można uznać, że cały odcinek A2 Siedlce - Biała Podlaska jest już na etapie budowy. Podpisano właśnie umowy na dwa ostatnie odcinki Siedlce - Malinowiec (19 km) i Łukowisko - Swory (12,5 km). Zaprojektuje je i wybuduje - odpowiednio - Strabag (700 mln zł) i PUT Intercor (370 mln zł).

Obecnie A2 powstaje ponad 100 km autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej. Na całej długości będą to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci. Oddanie całości do użytku zaplanowano na koniec 2024 roku.

W najbliższym czasie powinna zostać podpisana umowa na projekt kolejnych 32 km A2 od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią. Zostanie też ogłoszony przetarg na projekt i budowę trzeciego pasa A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą (89 km).

Polskie drogi - umowa na projekt i budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, S6

GDDKiA podpisała też umowy z wykonawcami Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Dotyczą one odcinków S6 pomiędzy Chwaszczynem i Żukowem (16,3 km) oraz Żukowem i Gdańskiem (16 km) wraz z obwodnicą Żukowa (7 km).

Pierwszy z nich zaprojektuje i wybuduje Budimex (715 mln zł), drugi konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia (777 mln zł). Termin zakończenia tych prac to II kwartał 2025.