TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | DS 9 | 2022

DS 9

24-11-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Debiutująca w testach zderzeniowych flagowa limuzyna DS 9 otrzymała cztery gwiazdki Euro NCAP. Za obniżeniem noty stały wyniki w kategorii bezpieczeństwa dorosłych, ochrony pieszych i rowerzystów oraz systemów wsparcia kierowcy.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 9 - próba zderzenia czołowego z przeszkodą odkształcalną

DS Automobiles to submarka wydzielona ze struktur Citroena. Plasowana jest w segmencie samochodów z wyższej półki, a model oznaczony cyfrą 9 jest topową limuzyną. Na rynku zadebiutowała w 2020 roku. Do europejskich salonów sprzedaży trafia z fabryki zlokalizowanej w Chinach.

Auto konstrukcyjnie bazuje na płycie podłogowej EMP2, z której korzysta między innymi druga generacja Peugeot 508. DS9 ma 4934 mm długości przy 2895 mm rozstawu osi. Szerokość bez lusterek to 1932 mm, a wysokość nadwozia 1460 mm. Bagażnik mieści aż 510 litrów.

Gama jednostek napędowych obejmuje silnik benzynowy 1.6 PureTech 225 KM i jego dwa warianty hybrydzie typu plug-in o mocy 250 KM i 360 KM (napęd na cztery koła) w wersji wyposażenia Performance Line+ lub Rivoli+.

Według specyfikacji Euro NCAP testowany model DS 9 został wyposażony w:

  • siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód) i kurtynowe oraz jedna centralna,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • aktywną maskę silnika,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło funkcji wykrywania pieszego znajdującego się za autem w trakcie wykonywania manewru cofania oraz hamulca pokolizyjnego.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 30,4 pkt. (79 proc.)


Podczas zderzenia czołowego DS 9 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej i prawej nogi. Natomiast u siedzącego obok pasażera obrażenia obu nóg.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) zapewnia niewielką ochronę.

Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy stwierdzono ryzyko odniesienia poważniejszych obrażeń. U pasażera - zajmującego tym razem miejsce z tyłu po przekątnej) stwierdzono lżejsze obrażenia.

Łączna nota w tej części testów Euro NCAP to 12,3 z 16 pkt.

Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu bokiem auta w słup (drzewo) odnotowano u kierowcy ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.

Konstrukcja wnętrza limuzyny DS 9 zapewnia bardzo dobre utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 9 - próba oceny skuteczności działania centralnej poduszki powietrznej

Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły wysoką skuteczność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem wskutek sił działających podczas wypadku.

Łączna nota to 15,3 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył DS 9 profile przednich zagłówków nie chroniły w optymalny sposób kręgów szyjnych i głowy. W przypadku tych w drugim rzędzie siedzeń bez uwag.

Nota 2,2 z 4 pkt.

Na wyposażeniu fabrycznym DS 9 znalazła się karta ratunkowa pojazdu i system powiadamiania eCall. Zabrakło hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przesuwaniu się auta po zderzeniu).

Stąd tylko 0,5 z 2 pkt.

Zgodnie z obowiązującym protokołem Euro NCAP do ubiegania się o pięć gwiazdek należy w tej części testów otrzymać 80 proc. maksymalnej oceny. Zdobyte 30,4 pkt. stanowi jej 79 proc., co zawiera się w przedziale dla noty końcowej czterech gwiazdek.


Bezpieczeństwo dzieci: 42,2 pkt. (86 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2R, a dla 10-latka podkładki podwyższającej Graco.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 9 - próba oceny ochrony dzieci podróżujących w foteliku i podkładce podwyższającej

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie.

Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.

DS wyposażył topową limuzynę w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz trzy pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether.

Między innymi za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono z nich próbę montażu na środkowym miejscu kanapy bazy Maxi-Cosi EasyFix z fotelikiem CabrioFix za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Sprawdzian ten wykazał również problemy z montażem na środku kanapy za pomocą pasa bezpieczeństwa pozostałych fotelików (Maxi-Cosi Cabrio Fix, Britax-Romer King II LS i Cybex Solution Z i-Fix.

Stąd nota 11,3 z 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 36,4 pkt. (67 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka DS 9) przyznano maksymalne 6 punktów. W przypadku miednicy (przedni pas auta) potencjalne niebezpieczeństwo stanowi atrapa chłodnicy - stąd 5,7 z 6 pkt. Dla głowy największym zagrożeniem jest podszybie i słupki A - przyznano 16,7 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach limuzyna DS 9 otrzymała 8 na 18 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 9 - próba oceny ochrony pieszego wychodzącego zza przeszkody

W przypadku pieszego różnej wagi zastrzeżenia były do działania systemu awaryjnego hamowania przy wykryciu pieszego wychodzącego zza przeszkody (na filmie Euro NCAP widać, że doszło do potrącenia), idącego poboczem (warunki nocne) oraz znajdującego się na przejściu - w przecięciu toru jazdy pojazdu skręcającego w prawo.

Z elementów ocenianych zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego znajdującego się za cofającym autem.

Wszystko to wpłynęło na przyznanie zaledwie 4 z 9 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 9 - próba oceny ochrony rowerzysty

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do działania autonomicznego systemu hamowania awaryjnego we wszystkich trzech sytuacjach (dochodziło do potrącenia).

Tu też obniżona ocena z 9 na 4 pkt.

W tej części progiem do ubiegania się o notę pięciu gwiazdek jest osiągnięcie 70 proc. maksymalnej liczby punktów. W przypadku DS 9 było 36,4 pkt., czyli 67 proc.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,7 pkt. (67 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, DS 9 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (0 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,7 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,6 z 6 pkt.).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 9 - próba oceny działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Specjaliści z Euro NCAP podali tylko jedną przyczynę obniżenia noty - za działanie systemu podczas skrętu w lewo.

W tych testach uzyskanie również 70 proc. oceny maksymalnej było warunkiem do ubiegania się o pięć gwiazdek Euro NCAP.