SALON SAMOCHODOWY
Premiera tygodnia | DS 3
Odmłodzenie drugiej generacji DS 3
06-11-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Stellantis
Zaprezentowany w październiku na Mondial de l'auto Paris „nowy” DS 3 dostępny jest już w salonach sprzedaży. Z nazwy modelu znika słowo Crossback, co przekłada się na obniżenie zawieszenia.
DS to marka samochodów wyodrębniona w 2014 roku z Citroena. Najmniejszym w ofercie modelem jest hatchback DS 3, który debiutował na rynku w 2009 roku jeszcze pod logo z charakterystycznym motywem kół zębatych. Od 2018 roku produkowana jest druga generacja z dopiskiem Crossback. Na tegorocznym Mondial de l'auto Paris zaprezentowano wersje pod faceliftingu.
Wymiary „nowego” DS 3 nieznacznie się zmieniły. Mierzy on teraz 4118 mm długości przy rozstawie osi 2558 mm. Szerokość bez lusterek wynosi 1791 mm, a wysokość 1534 mm. W odróżnieniu od Crossback - nieużywanego od tej pory oznaczenia - obniżono zawieszenie o 10 mm (170 mm). Bez zmian w przestrzeni bagażnika, czyli 350 litrów pojemności.
Na zewnątrz przemodelowano kształt zderzaków, zmieniono wlot powietrza, wprowadzono nowe zestawienie świateł opartych na diodach LED i obręcze 18-calowych kół, a klamki schowano w drzwiach. Gama lakierów zyskała dwa kolory: Red Diva i Lacquered Grey.
Wewnątrz uwagę zwraca nowa kierownica i centralny wyświetlacz o przekątnej 10,3 cala. System pokładowy DS Iris pozwala teraz na bezprzewodową integrację zawartości smartfona. Fotele zyskały głębsze wyprofilowania, w ich konstrukcji zastosowano piankę o większej gęstości.
W zakresie bezpieczeństwa zmodyfikowano system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania przeszkód, w tym pieszych i rowerzystów. Jak podkreśla producent ocena ryzyka zderzenia czy potrącenia możliwa jest nawet przy słabym oświetleniu w szerokim zakresie prędkości 5-140 km/h. Układ rozpoznawania znaków drogowych obejmuje zakaz wjazdu (B-2).
Gama wersji wyposażenia składa się z pięciu poziomów: Bastille, Performance Line, Performance Line+, Tivoli i Opera. W każdym z nich standardem są między innymi boczne poduszki powietrzne dla osób podróżujących na kanapie, trzy pary mocowań Isofix (w tym fotel pasażera) czy system parkowania tyłem.
Poza topową wersją Opera w pozostałych do opcji należy między innymi asystent monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych, wyświetlacz head-up, podgrzewanie przedniej szyby i foteli czy układ automatycznego przełączania świateł drogowych. Część z tych elementów została zgrupowana w rozszerzonym pakiecie bezpieczeństwa czy Drive Assist.
W palecie jednostek napędowych występują dwa silniki benzynowe PureTech 1.2 100 KM i 130 KM, wysokoprężny BlueHDi 130 KM oraz elektryczny E-Tense 156 KM z akumulatorem o pojemności 50 kWh (deklarowany zasięg 404 kilometrów).
Nowy DS 3 z silnikami spalinowymi został wyceniony w przedziale 144 400 - 186 900 złotych. Elektryk kosztuje od 185 600 do 221 600 złotych.