TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Ioniq 6 | 2022
Hyundai Ioniq 6
14-12-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Po crossoverze czas na sprawdzian sedana z gama pojazdów elektrycznych submarki Ioniq. Oba modele otrzymały komplet pięciu gwiazdek Euro NCAP, ale wyróżnia je nienajlepsza ochrona potrąconego pieszego czy rowerzysty.
Ioniq 6 to drugi, po „piątce”, model submarki Hyundaia zbudowany od podstaw jako auto z napędem elektrycznym. Nadwozie sedan oparto na płycie podłogowej E-GMP z rozstawem osi 2950 mm. Długość auta to 4855 mm, szerokość 1880 mm i wysokość 1495 mm. Bagażnik liczy około 400 litrów pojemności, z przodu pod maską znajduje się około 15-litrowy schowek.
W ofercie znajdzie się napęd na tył z baterią o pojemności 53 kWh i silnikiem o mocy 151 KM lub 77,4 kWh 229 KM. Z kolei AWD to silniki na każdej osi o łącznej mocy 325 KM. Tu także jest większy akumulator. Według danych producenta zasięg - w zależności od wyboru - wynosi od 429 do 614 kilometrów.
Ioniq 6 zadebiutuje w Polsce na początku 2023 roku. W testach Euro NCAP oceniano mocniejszy model z napędem na tył. Był on wyposażony między innymi w:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód), kurtynowe oraz jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika i funkcji wykrywania pieszego znajdującego się za autem w trakcie wykonywania manewru cofania (opcja).
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 37 pkt. (97 proc.)
Podczas zderzenia czołowego Ioniq 6 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej. Natomiast ochrona siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) zapewnia dostateczną ochronę.
Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.
Łączna nota w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP to 15,5 z 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu auta w słup (drzewo) odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.
Konstrukcja wnętrza Ioniq 6 zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpieczenia jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły wysoką skuteczność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem wskutek sił działających podczas wypadku.
Łączna nota to 15,9 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył Ioniq 6 profile przednich zagłówków w optymalny sposób chroniły kręgi szyjne i głowę. Mniejsze zabezpieczenie stanowią te z tyłu.
Nota 3,5 z 4 pkt.
Na wyposażeniu fabrycznym auta znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu).
Maks. nota 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2R, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Graco.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie.
Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.
Na liście wyposażenia Ioniq 6 znalazł się w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether na skrajnych miejscach kanapy.
Między innymi za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie mieli żadnym zastrzeżeń.
Nota w tej części testów Euro NCAP to maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 36 pkt. (66 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka Ioniq 6) przyznano 5,7 z 6 punktów (zagrożenie stwarzają zewnętrzne elementy). W przypadku miednicy (przedni pas auta) potencjalne niebezpieczeństwo także stanowią skrajne powierzchnie - stąd 5 z 6 pkt. Dla głowy zagrożeniem jest zarówno maska, jak i słupki A - przyznano zaledwie 10 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach elektryczny sedan marki Ioniq otrzymał 16 na 18 punktów.
W przypadku pieszego ocenę z 9 do 7 pkt. obniżył brak systemu wykrywania jego obecności za cofającym samochodem.
W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do działania systemu w scenariuszu wyjazdu zza przeszkody (na filmie Euro NCAP widać, że doszło do potrącenia). Stąd obniżona nota z 9 do 8,3 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15,3 pkt. (90 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Ioniq 6 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty o 0,5 pkt.