TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | NIO ET7 | 2022

NIO ET7

04.01.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

ET7 to drugim model chińskiej marki NIO, który został oceniony w testach zderzeniowych Euro NCAP. Zdobył w nich jedną z najwyższych not w zakresie działania systemów wspierających bezpieczeństwo.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | NIO ET7 - próba zderzenia z przeszkodą stałą

NIO to jeden z licznych producentów samochodów z Chin. Jego historia działalności jest dość krótka, istnieje zaledwie od 2014 roku. Od początku skoncentrowano się na konstrukcji i produkcji aut z napędem elektrycznym.

Model tej marki trafił już do testów zderzeniowych Euro NCAP. w 2021 oceniono siedmioosobowego SUV-a o symbolu ES8. Otrzymał on notę pięciu gwiazdek.

Takim samym wynikiem zakończył się test kolejnego - ET7. To sedan określany przez NIO mianem flagowej limuzyny. Auto ma 5101 mm długości przy rozstawie osi 3060 mm, 1987 mm szerokości i 1505 mm wysokości.

Przednią oś napędza silnik elektryczny o mocy 180 kW, tylną 300 kW. Zasilać je może bateria o pojemności 70 kWh (na jednym ładowaniu około 500 km), 100 kWh (700 km) lub 150 kWh (producent podaje przy niej zasięg ponad tysiąca kilometrów).

NIO ET7 został zaprezentowany na początku 2021 roku i jest pierwszym modelem tej marki gotowym do jazdy autonomicznej. W Europie ET7 oferowane jest już w Danii, Holandii, Niemczech (ceny od 69 900 euro), Norwegii i Szwecji.

Według specyfikacji Euro NCAP testowany egzemplarz elektrycznej limuzyny NIO wyposażono w:

  • siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód), kurtynowe oraz jedna centralna,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych (w tym za autem w trakcie wykonywania manewru cofania) i rowerzystów oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 34,8 pkt. (91 proc.)


W trakcie zderzenia czołowego NIO ET7 z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej oraz nóg. Natomiast ochrona siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) zapewnia dostateczną ochronę.

Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.

Łączna nota w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP to 13.8 z 16 punktów.

Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu auta w drzewo (słup) odnotowano ryzyko odniesienia poważniejszych obrażeń klatki piersiowej.

Konstrukcja wnętrza NIO ET7 zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpieczenia jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | NIO ET7 - ocena efektywności działania centralnej poduszki powietrznej

Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły wysoką skuteczność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem wskutek sił działających podczas wypadku.

Łączna nota to 15,5 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył NIO ET7 profile przednich i tylnych zagłówków w optymalny sposób chroniły kręgi szyjne i głowę.

Nota 3,6 z 4 pkt.

Na wyposażeniu fabrycznym auta znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCell oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu).

Maks. nota 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Cybex Solution Z Isofix, a dla 10-latka podkładki podwyższającej Osann Flux.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | NIO ET7 - ocena ochrony bezpieczeństwa dzieci

Podczas próby zderzenia z przeszkodą mobilną i uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie.

Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.

Na liście wyposażenia NIO ET7 znalazł się wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether na kanapie.

Między innymi za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie mieli żadnym zastrzeżeń.

Nota w tej części testów Euro NCAP to maks. 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 39,5 pkt. (73 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka NIO ET7) przyznano maks. 6 pkt. W przypadku miednicy (pas przedni auta) potencjalne niebezpieczeństwo stanowi niemal cała długość, stąd 2,2 z 6 pkt.

Dla głowy największym zagrożeniem jest podszybie i słupki A - przyznano 16,4 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach elektryczny sedan NIO ET7 otrzymał 14,9 na 18 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | NIO ET7 - ocena ochrony pieszego idącego poboczem

W przypadku pieszego ocenę z 9 do 7,1 pkt. obniżyły noty za działanie systemu podczas cofania oraz w scenariuszu z osobą idącą poboczem (doszło do potrącenia).

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do działania systemu w scenariuszu poruszania się jednośladem poboczem. Nota 7,8 z 9 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15,2 pkt. (95 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, NIO ET7 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,7 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty o 0,3 pkt.