TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Opel (Vauxhall) Astra | 2022

Opel (Vauxhall) Astra

02-06-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

To szósty udział Opla Astra w testach zderzeniowych Euro NCAP. Przyznaną liczbę gwiazdek ograniczyły wyniki za poziom ochrony pieszych i rowerzystów oraz działanie systemów wspierających kierowcę.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Astra - zderzenie czołowe z przeszkodą mobilną

Opel Astra zadebiutował na rynku w 1991 roku. Przez wiele lat produkowany był między innymi w Gliwicach i był jednym z najczęściej wybieranym z nowych samochodów w Polsce. Obecna szósta generacja (L) została zaprezentowana na trzydzieste urodziny tego modelu. Jednocześnie przeniesiono jego produkcję do macierzystej fabryki w Russelsheim.

To szósty już test zderzeniowy Opla Astry, w tym wersji coupe z 2011. Cztery z nich zakończyły się wynikiem pięciu gwiazdek. W pierwszym i teraz ostatnim było ich cztery.

Nowa Astra dostępna jest w dwóch rodzajach nadwozia - hatchback i kombi oraz jednostkami spalinowymi i hybrydą plug-in. Opublikowane testy dotyczą wszystkich wymienionych. Do wyboru pięć wersji wyposażenia - Astra, Edition, Elegance, GS Line i Ultimate.

Specjaliści z Euro NCAP oceniali hatchbacka z silnikiem silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 130 KM. Według specyfikacji testów auto było w wersji wyposażenia Elegance:

  • w sześć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu,

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika i funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 30,7 pkt. (80 proc.)


W trakcie zderzenia czołowego nowej Astry z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne obrażenia klatki piersiowej i prawej nogi. Z kolei na umieszczonym obok manekinie pasażera także obrażenia klatki piersiowej i obu nóg.

Struktura przodu nadwozia auta (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Astra - ocena bezpieczeństwa pasażerów przy zderzeniu z przeszkodą stałą

W teście uderzenia całą szerokością Opla Astra w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko większych obrażeń klatki piersiowej. To samo na manekinie pasażera (umieszczonego tym razem na kanapie po przekątnej do kierującego).

Łącznie w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP przyznano 13 z 16 punktów.

Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu bokiem w drzewo (w słup) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

Konstrukcja wnętrza stanowi dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

Na wyposażeniu nowej Astry zabrakło centralnej poduszki powietrznej.

W tej części testów przyznano 12,9 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył Opla Astra profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczały kręgi szyjne i głowę. Nota 3,7 z 4 pkt.

Na wyposażeniu szóstej generacji Astry (L) znalazła się karta ratunkowa pojazdu i hamulec pokolizyjny. Zabrakło systemu powiadamiania ratunkowego eCall, który według specyfikacji testów Euro NCAP dostępny jest w opcji. Stąd ocena 1 z 2 pkt.

W polskim cenniku system eCall zawarto go w pozycji OpelConnect, który jest standardem każdej wersji wyposażenia.

W tej części testów zderzeniowych nowy Opel Astra otrzymał 80 proc. maksymalnej liczby punktów, co jest minimalnym progiem do przyznania pięciu gwiazdek Euro NCAP.


Bezpieczeństwo dzieci: 40,4 pkt. (82 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej firmy Graco.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Astra - ocena bezpieczeństwa dzieci przy zderzeniu z przeszkodą mobilną

Podczas próby zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną na manekinie młodszego dziecka odnotowano duże przeciążenia głowy i kręgów szyjnych. Natomiast na fantomie starszego dziecka duże siły działające na kręgi szyjne i klatkę piersiową. Nota 13,4 z 16 pkt.

W próbie uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - ochrona była na optymalnym poziomie. Stąd maks. 8 pkt.

Nowy Opel Astra wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size). Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względu konstrukcji środkowego miejsca kanapy wykluczono próbę montażu fotelika Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie EasyFix za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Pomimo to przyznano maks. 12 punktów.

Przyznane za bezpieczeństwo dzieci 40,4 pkt. stanowi 82 proc. maksymalnej noty, co pozwala na przyznanie 5 gwiazdek Euro NCAP.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 36,4 pkt. (67 proc.)


Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka Opla Astra) i miednicy (przedni pas auta) potrąconej osoby przyznano po maksymalnej liczbie 6 punktów. Największe zagrożenie dla głowy stanowi podszybie i słupki A - nota 13,3 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach szósta generacja Opla Astra otrzymała 11,1 z 18 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Astra - ocena bezpieczeństwa pieszych

W przypadku pieszego zastrzeżeń nie było jedynie do sytuacji przejścia pieszego przed maską samochodu w dzień i w nocy. Ocenę obniżył też brak funkcji wykrywania obecności osoby za autem w trakcie cofania - 4,1 z 9 pkt.

W odniesieniu do rowerzysty na trzy określone scenariusze zastrzeżeń nie było tylko do jazdy jednośladu poboczem - 7 z 9 pkt.

Liczba 36,4 pkt. stanowi 67 proc. maksymalnej, co według obowiązującego protokołu testów pozwala na otrzymanie na koniec nie więcej niż 4 gwiazdek Euro NCAP.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,6 pkt. (66 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, nowy Opel Astra został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,6 z 6 pkt.).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Opel Astra - ocena systemów autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu w ponad połowie z tych scenariuszy.

Zgodnie z obowiązującym na lata 2022/23 protokołem testów otrzymanie 66 proc. maksymalnej oceny pozwala na przyznanie nowej generacji Astry nie więcej niż 4 gwiazdek Euro NCAP.