WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 36/2020
05-09-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GITD, Skoda, MC, PZM, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
W autobusach szkolnych z maseczką na twarzy
Elektryczny SUV Skody
Reprezentacja polskich kierowców na europejski finał FIA
Za 3 miesiące bez dokumentu prawa jazdy
Kolejne dobre informacje z A1 i S3
W autobusach szkolnych z maseczką na twarzy
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Wraz z zakończeniem wakacji Inspekcja Transportu Drogowego rozpoczęła kontrole autobusów szkolnych. Sprawdzany jest zarówno trzeźwość kierowców, jak i ich uprawnienia oraz stan techniczny pojazdów.
Jak informował na briefingu dla dziennikarzy szef ITD, Alvin Gajadhur, w tym przypadku wyniki są zdecydowanie gorsze niż w przypadku autokarów wycieczkowych. Tylko w trakcie kontroli z września 2019 roku, na 1442 pojazdów zatrzymano aż 151 dowodów rejestracyjnych (10,5 proc.), a w 39 przypadkach zakazano dalszej jazdy (blisko 3 proc.).
Najczęściej wykryte usterki to niesprawność układu kierowniczego i hamulcowego, wycieki płynów eksploatacyjnych, zużyte opony i brak ważnych badań technicznych. Kontrole prowadzone są wyrywkowo, ale może o nią wystąpić także dyrekcja szkoły, opiekunowie czy rodzice.
Podczas briefingu Główny Inspektor Sanitarny Jarosław Pinkas zaapelował o przestrzeganie zasad związanych z Covid-19. Dzieci powinny zachować zarówno bezpieczny dystans, jak i przez cały czas podróży mieć zasłonięte usta i nos.
Kontrole autobusów prowadzone będą przez cały rok szkolny.
Elektryczny SUV Skody
PREMIERA TYGODNIA | MEB to płyta podłogowa Grupy Volkswagen stworzona dla pojazdów elektrycznych. Punktem wyjścia jej projektantów było wyznaczenie miejsca na zestaw baterii. Umieszczono je pod podłogą kabiny pasażerskiej, co przekłada się i na niżej umieszczony środek ciężkości i możliwość maksymalnego wykorzystania dostępnej powierzchni bagażnika.
Skoda zbudowała na niej swój najnowszy model Enyaq iV. To SUV o długości 4649 mm i rozstawie osi 2765. Szerokość auta wynosi 1879 mm, a wysokość 1616 mm, zaś bagażnik ma 585 litrów pojemności.
Napęd może być przenoszony na tył lub wszystkie koła. W zależności od tego silnik elektryczny znajduje się bezpośrednio na jednej lub obu osiach. Do wyboru są trzy jednostki o pojemności 55 kWh (109 kW), 62 kWh (132 kW lub 150 kW) oraz 82 kWh (195 kW lub 225 kW). Pozwolą one na przejechanie - odpowiednio - do 340, 390, 510 lub (dwie najmocniejsze to 4x4) 460 kilometrów. Dla wersji silnikowych przyjęto oznaczenia 50, 60, 80, 80x i RS. Enyaq iV można podłączyć do ładowarki o mocach 2,3-11 kW (AC, wtyczka Typ 2) lub 50-125 kW (DC, wtyczka Combo 2).
Na wyposażeniu fabrycznym znajduje się między innymi para mocowań do fotelików dziecięcych typu Isofix na miejscu pasażera z przodu, centralna poduszka powietrzna umieszczona pomiędzy fotelami z przodu oraz asystent (interweniujący na potencjalne zagrożenie podczas manewru) skrętu w lewo. Z serii Przemyślanych rozwiązań - pod podłogą bagażnika zarezerwowano miejsce na kable do ładowania.
Skoda Enyaq iV produkowana jest w Mlada Boleslav. Auto ma już za sobą debiut w Tour de France w roli mobilnego centrum dowodzenia. Ale w sprzedaży na polskim rynku pojawi się dopiero w pierwszym półroczu 2021 roku. Ceny nie są jeszcze znane.
Reprezentacja polskich kierowców na europejski finał FIA
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W minioną niedzielę, 30 sierpnia, na Torze Poznań zakończyła się krajowa edycja konkursu "Najbezpieczniejszy Młody Kierowca". W półfinale spotkało się 20 uczestników wyłonionych na podstawie testu wiedzy rozwiązywanego on-line. Tym razem postawiono przed nimi sześć zadań w realnym świecie.
Wśród nich udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu w wypadku drogowym. Należało przy tym zachować zasady bezpieczeństwa związane z pandemią koronawirusa. Kolejna polegała na przejechaniu tyłem wyznaczonego slalomu. Stopień trudności podniosły zaklejone szyby, dlatego można było polegać jedynie na obrazie z kamery cofania.
Na tej podstawie wyłoniono trzech najlepszych kierowców. Zwycięzcą, z nagrodą w postaci miesięcznego użyczenia Skody, został Maciej Ołdakowski z Siedlec. Pozostali to - laureat ubiegłorocznej edycji - Szymon Pabich z Bełchatowa i Wawrzyniec Otfinowski z Wrocławia.
Przed nimi europejski finał FIA Region I International Best Young Driver 2020, który 17 października odbędzie się na torze w Modlinie.
Za 3 miesiące bez dokumentu prawa jazdy
PRZEPISY | Czwartego września w Dzienniku Ustaw (nr 1533) został opublikowany komunikat Ministerstwa Cyfryzacji "w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających weryfikację danych o kierującym pojazdem w centralnej ewidencji kierowców i wprowadzanie do centralnej ewidencji kierowców informacji o zatrzymaniu wydanego w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem oraz o ich zwrocie".
W skrócie - od 5 grudnia 2020 roku wydane w Polsce prawo jazdy (a także pozwolenie na kierowanie tramwajem) będzie można zostawić w domu. Podczas kontroli drogowej nasze uprawnienia zostaną sprawdzone w Centralnej Ewidencji Kierowców.
Jeśli w wyniku naruszeń, na przykład przekroczenia ograniczenia prędkości o 50 km/h na terenie zabudowanym, będzie podstawa do jego czasowego zatrzymania, funkcjonariusz wpisze taką informację do CEP. Po upływie kary w ten sam wirtualny sposób zostanie nam zwrócone.
Możliwość pozostawienia w domu prawa jazdy to pierwsze z kilku ułatwień dla zmotoryzowanych, które wprowadza tzw. pakiet deregulacyjny. Na wejście w życie pozostałych trzeba jeszcze poczekać.
Odpowiadające za ten proces Ministerstwo Cyfryzacji namawia do skorzystania z bezpłatnej aplikacji mObywatel (Android i iOS). W zakładce mPojazd można gromadzić w smartfonie cyfrowe dane z dowodu rejestracyjnego i polisy OC. mPrawo Jazdy pozwoli także na sprawdzenie stanu konta punktów karnych.
Dostęp do tych informacji będzie niezastąpiony podczas spisywania oświadczeń z uczestnikami kolizji.
Kolejne dobre informacje z A1 i S3
POLSKIE DROGI | Drogowcy udostępnili kolejny fragment autostrady A1. Tym razem o długości 11 kilometrów pomiędzy węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski. Ruch po nowo wybudowanej nitce odbywa się w układzie dwa pasy w kierunku Częstochowy i jeden w stronę Łodzi. Z tego powodu obowiązuje tymczasowe ograniczenie prędkości do 70 km/h.
Kilkanaście dni wcześniej na tej samej zasadzie przełożono ruch pomiędzy Radomskiem i granicą województwa śląskiego i łódzkiego. Prawdopodobnie do końca roku nowa jezdnia A1 będzie gotowa na odcinku 80 kilometrów, a prace przeniosą się na eksploatowaną do tej pory krajową jedynkę.
Dla dolnośląskiego odcinka S3 jest już komplet zezwoleń na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W tym tygodniu wydano ostatnią dla 15,3 km od węzła Kamienna Góra do granicy państwa w Lubawce. Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku, trzy węzły, pięć wiaduktów i ponad 20 obiektów inżynierskich i przepustów dla zwierząt. Odcinek powinien być gotowy w 2022 roku.
Natomiast na odcinku S3 pomiędzy Bolkowem i Legnicą (woj. dolnośląskie) można już skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych. Funkcjonują pod nazwą Jawór Wschód i Zachód. Na obu działają stacje paliw i punkty gastronomiczne.
W Dzienniku Urzędowym UE opublikowano ogłoszenie o przetargu na projekt i budowę, pierwszego według kilometrażu, odcinka S19. Powstanie on od granicy państwa w Kuźnicy do Sokółki (woj. podlaskie). Kontrakt ten to blisko 11 km ekspresówki z dwoma jezdniami i dwoma pasami w każdym kierunku oraz dwóch węzłów. Dodatkowo zostanie wybudowanych 5 km drogi krajowej nr 19. Otwarcie ofert zaplanowano koniec tego roku, a oddanie w 2025.