TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Toyota Aygo X | 2022

Toyota Aygo X

10-08-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Aygo X to najmniejszy model Toyoty zaliczany do segmentu A. Wyposażenie tego crossovera, w porównaniu do testu poprzednika z 2017, zawiera w standardzie elementy brane pod uwagę przez Euro NCAP.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota Aygo X - uderzenie czołowe w przeszkodę stałą

W ubiegłym roku Toyota zakończyła produkcję miejskiego modelu Aygo. W jego miejsce został wprowadzona wersja z dopiskiem X w nazwie. To nic innego, jak crossover, który został zbudowany na platformie GA-B TNGA. Tej samej co nowy Yaris i jego odmiana Cross.

„Zwykła” Toyota Aygo oceniana była przez Euro NCAP trzy - a raczej cztery razy. W 2012 roku otrzymała notę trzech gwiazdek. Wprowadzona dwa lata później druga generacja poprawiła się o jedną gwiazdkę. Z kolei po modernizacji próbie poddano dwie wersje. Bazowa otrzymała znów trzy, a egzemplarz z dodatkowym pakietem bezpieczeństwa cztery gwiazdki Euro NCAP.

Najmniejszy crossover Toyoty zadebiutował w polskich salonach w maju 2022 roku. Model ten dostępny jest w pięciu wersjach: Active, Comfort, Style, Executive i Aygo X. Pod maską pracuje jednolitrowy silnik VVT-i o mocy 72 KM. Współpracuje on z 5-biegową skrzynią manualną lub bezstopniową przekładnią automatyczną.

Według specyfikacji Euro NCAP w testach brała udział - nieoznaczona w Polsce - wersja Play. Była ona wyposażona w:

  • sześć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • dwie pary mocowań Isofix na kanapie,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej pokrywy silnika, funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania oraz centralnej poduszki powietrznej.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 29,9 pkt. (78 proc.)


W trakcie zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości Toyoty Aygo X) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienie poważnych obrażeń klatki piersiowej. W mniejszym stopniu narażone są nogi i stopy. U pasażera (siedzącego) obok odnotowano obrażenia nóg.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.

W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą u kierowcy doszło do mniejszych obrażeń klatki piersiowej. U pasażera - siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej - również odnotowano ryzyko obrażeń tułowia.

Łącznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 11,6 z 16 pkt.

W próbach zderzenia bocznego i uderzenia bokiem auta w słup (drzewo) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota Aygo X - uderzenie boczne w słup/drzewo

Jednak konstrukcja wnętrza auta nie zapewnia dostatecznego utrzymania sylwetki kierowcy, a poziom ochrony jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel uznano za krytyczny.

Z uwagi na brak centralnej poduszki powietrznej (montowanej pomiędzy fotelami) zabrakło oceny z efektywności jej działania.

Łączna nota to 12,3 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń zapewniają optymalną ochronę - 3,9 z 4 pkt.

Toyota Aygo X została wyposażona w kartę ratunkową, system powiadamiania o wypadku eCall oraz hamulec pokolizyjny - maks. 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 38,5 pkt. (78 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto firmowego fotelika KidFix 2S (prod. Britax-Romer), a dla 10-latka podkładki podwyższającej Toyota Maxi Plus.

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na mniejszym manekiniem odnotowano przeciążenia szyi i głowy, na większym tylko szyi. Nota 14,8 z 16 pkt.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota Aygo X - ocena ochrony dziecka podczas zderzenia bocznego

Podczas uderzenia w bok auta od strony większego manekina odnotowano krytyczne wartości dla tułowia i większe przeciążenia głowy. Ochrona mniejszego manekina była na optymalnym poziomie. Nota 5,7 z 8 pkt.

Miejski crossover Aygo X został wyposażony w wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) na kanapie. Wyposażenie auta pod tym względem oceniono na 6 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Toyota Aygo X to auto czteroosobowe, co równoznaczne jest z ograniczeniem miejsc przeprowadzanych prób na kanapie. Z przyczyn technicznych wykluczono z nich fotelik BeSafe iZi Combi X4 Isofix. Za pozostałe przyznano maks. liczbę 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 40,3 pkt. (74 proc.)


Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka Toyoty Aygo) potrąconej osoby przyznano maksymalne 6 pkt. Na wysokości miednicy największe zagrożenie stanowi środkowa część przedniego pasa nadwozia - stąd 3,1 z 6 pkt. Z kolei dla głowy słupki A - 17,9 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach Toyota Aygo X otrzymała 13,3 z 18 punktów.

W odniesieniu do pieszego nie podano przyczyn obniżenia noty. Na pewno wpłynął na nią brak funkcji wykrywania obecności pieszego za samochodem w trakcie cofania (6,9 z 9 pkt.).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota Aygo X - ocena systemu autonomicznego hamowania awaryjnego - wyjazd rowerzysty zza przeszkody

W przypadku rowerzysty zastrzeżenia dotyczyły scenariuszy wyjazdu zza przeszkody i przejazdu przed maską samochodu (6,4 z 9 pkt.).


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13 pkt. (81 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Toyota Aygo X została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,4 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,8 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,8 z 6 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota Aygo X - ocena systemu autonomicznego hamowania przed nadjeżdżającym z przeciwka samochodem

Tutaj zastrzeżenia były do działania systemu w trakcie skrętu w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.