WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 45/2021
06-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Renault, Toyota, MAN, Stellantis, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Szkoła Jazdy Renault zaprasza na bezpłatne zajęcia
Toyota Aygo przeobraża się w crossovera X
Prawo jazdy kategorii B do 4,25 tony
Problemy z produkcją windują ceny nowych samochodów
Dwie jezdnie na A1, planowanie S11 i poszukiwanie wykonawcy DK66
Szkoła Jazdy Renault zaprasza na bezpłatne zajęcia
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Przedstawiciele Renault zapowiedzieli kontynuację bezpłatnych szkoleń dla kierowców w wieku 18-24 lat i powyżej 55 roku życia. Jednodniowy program składa się z bloku zajęć teoretycznych i jazd praktycznych na Torze Modlin.
Celem projektu, jak określają organizatorzy "jest uświadomienie kierowcom zagrożeń związanych z nadmierną prędkością, a także zwrócenie uwagi na rolę możliwości percepcyjnych w danym wieku – w tym również w kontekście wpływu substancji psychoaktywnych na koncentrację i zdolność do prowadzenia samochodu".
Plany zakładają przeszkolenie blisko dwóch i pół tysiąca osób w ciągu trzech najbliższych lat. Nabory prowadzone będą przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu, Siedlcach i Warszawie. W poprzedniej edycji wzięło w nich udział 900 kierowców.
Projekt współfinansowany jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.
Podwójny finał Best Young Driver
Statystyki wypadków na polskich drogach
Szkolenia dla kierowców na Torze Modlin
Toyota Aygo przeobraża się w crossovera X
PREMIERA TYGODNIA | Aygo to aktualnie najmniejszy model Toyotyna polskim rynku. Od siedmiu lat w salonach oferowana jest druga generacja, która w 2018 roku przeszła ostatni facelifting. Objął on między innymi kształt przodu, w który wpisano literę iks. Dziś to charakterystyczny znak rozpoznawczy tego modelu. Nie dziwi więc, że kolejne wcielenie Aygo zamiast III otrzymało X.
Nowy maluch Toyoty został zbudowany na płycie podłogowej TNGA GA-B. Tej samej co Yaris Cross, co pozwoliło na drugą istotną zmianę - awans do segmentu miejskich crossoverów. W porównaniu do II-generacji długość wzrosła o 235 mm (3700 mm), rozstaw osi o 90 mm (2430 mm), szerokość o 125 mm (1740 mm), a wysokość o 50 mm (1510 mm). Skrócenie przedniego zwisu i wydłużenie tylnego znacząco powiększyło przestrzeń bagażnika, aż o 63 litry. Teraz bazowa mierzy 231 l, a maksymalna 829 l.
Na liście wyposażenia Aygo X znajdą się między innymi reflektory główne Full LED, pakiet Toyota Safety Sense 2.5 z systemem autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, adaptacyjny tempomat oraz asystent utrzymania wybranego pasa ruchu. Wśród opcji składany, półcienny dach. Odcienie lakieru dwukolorowego nadwozia nawiązują do przypraw o ostrym smaku, jak kardamon, chilli, imbir czy jałowiec. Ich dopełnieniem jest czerń.
Pod maską znajdzie się tylko jeden silnik, trzylitrowy benzynowy o pojemności jednego litra i mocy 72 koni mechanicznych. W parze z nim montowana będzie (tylko) 5-biegowa skrzynia manualna lub przekładnia S-CVT. Prędkość maksymalna wyniesie - odpowiednio - 158 lub 151 km/h, zaś średnie zużycie paliwa (pomiar WLTP) 4,7 lub 4,9 l/100 km. Bak pomieści 35 litrów benzyny.
Nowa Toyota Aygo X wejdzie do sprzedaży w 2022 roku.
bZ4x - pierwszy elektryk Toyoty
Toyota Motor Poland oferuje auto na wodór
Toyota atakuje segment miejskich crossoverów
Prawo jazdy kategorii B do 4,25 tony
PRZEPISY | Katalog pojazdów, którymi może kierować posiadacz prawa jazdy kategorii B stale się powiększa. W 2014 roku dodano do niego motocykle o maksymalnej pojemności 125 cm3 i mocy 11 kW (15 KM). Warunek - posiadanie tych uprawnień od co najmniej trzech lat.
Wiele wskazuje na to, że kolejnym pojazdem będzie samochód o dopuszczalnej masie całkowitej do 4250 kg. Jednak nie każdy, a tylko taki, w którym graniczne trzy i pół tony przekroczono ze względu na napęd paliwami alternatywnymi. Informacja o tym będzie musiała znaleźć się w dowodzie rejestracyjnym, a kierujący musiał posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej dwóch lat.
Przepis ten, wynikający z większej nowelizacji ustawy o elektromobilności przegłosowano na ostatnim posiedzeniu Sejmu. Za było 426 posłów, wstrzymało się 4 (wszyscy z Lewicy), a przeciw 10 (cała Konfederacja). Nie głosowało 20 parlamentarzystów.
Teraz projekt trafi do Senatu.
Nowe definicje i przepisy do ustawy o elektromobilności
Dynamiczny wzrost elektryków i… aut zasilanych wodorem
Nowe auta w rozmiarze XL
Problemy z produkcją windują ceny nowych samochodów
Z RYNKU | Globalne ograniczenia wprowadzone w związku z walką z COVID-19 przekładają się teraz na niespotykane do tej pory trudności na rynku motoryzacyjnym. Przestoje w fabrykach podwykonawców zachwiały łańcuchem dostaw, szczególnie w segmencie elektroniki. Obecnie popyt przewyższa podaż, co odzwierciedla dynamiczny wzrost cen.
Jak wyliczają przedstawiciele firmy Carsmile w tym roku częstotliwość podwyżek rzędu 2-4 proc. nowych samochodów następuje co kilka tygodni. Od stycznia zmiana wyniosła już około 17 proc. I to jeszcze nie koniec. Kolejny rok może dołożyć nawet 20 proc.
Do tego ograniczane są rabaty i wiele wskazuje na to, że nie będzie tradycyjnych wyprzedaży roczników. Zresztą dziś średni czas oczekiwania na zamówione auto wynosi nawet dziewięć miesięcy!
Coraz częściej zdarza się, że oferowane samochody są… niekompletne. Brakuje przede wszystkim elementów elektroniki, jak wyświetlacze LCD, indukcyjne ładowarki do telefonów, a nawet układów podgrzewania foteli. Same fabryki borykają się nawet z deficytem stali, opóźniają się też dostawy automatycznych skrzyń biegów. W tej sytuacji producenci aut decydują się na całkowite przestoje linii produkcyjnych.
Polacy o zakupie (nie)nowego samochodu
Europejski rynek motoryzacyjny 2020 vs 2021
Toyota ugruntowała pozycję lidera polskiego rynku
Dwie jezdnie na A1, planowanie S11 i poszukiwanie wykonawcy DK66
POLSKIE DROGI | Pierwszy z budowanych odcinków autostrady A1 pomiędzy Łodzią a Częstochową został oddany do ruchu. To 13 kilometrów od węzła Radomsko do granicy województw łódzkiego i śląskiego.
Do dyspozycji kierowców są już dwie jezdnie, ale tylko na zasadzie przejezdności. Wciąż prowadzone są prace wykończeniowe w kierunku Łodzi, dlatego dostępne są dwa pasy, a prędkość ograniczono do 70 km/h. W przeciwną stroną jest już pełny przekrój - trzy pasy - ale i tu obowiązuje jeszcze limit 100 km/h.
Szerzej na A1, remont A4, decyzje na S8
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej i łącznik A1 z S7
Szerzej na A1, bliżej rozpoczęcia budowy odcinków S6, S10 i S19
Coraz bliżej rozpoczęcia budowy ekspresówki S11 Ujście - Oborniki (woj. wielkopolskie). GDDKiA poinformowała o złożeniu wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. To ważny dokument określający ostateczny przebieg i długość drogi. Jego uzyskanie spodziewane jest w drugiej połowie 2022 roku. Na tej podstawie zostaną opracowane szczegółowe rozwiązania inżynieryjne.
Komplet tych dokumentów pozwoli na ogłoszenie przetargu w formule Projektuj i buduj. Oddanie tej drogi do użytku powinno nastąpić w 2028 roku.
Trzeci pas na A4, kolejne kilometry S5, S6, S11 i S74
Działania na drogach ekspresowych S5, S7, S10 i S11
Szerzej na A1, przygotowania na A2, S11 i S52
W mijającym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt i budowę DK66 w okolicach Bielska Podlaskiego. To 3-kilometrowy fragment obwodnicy tego miasta, który połączy się z powstającą właśnie S19.
Termin składnia ofert mija 8 grudnia, zaś realizacja została zaplanowana na lata 2023-25.
Do wykonania między innymi dwa ronda i wiadukt kolejowy oraz jednojezdniowy przekrój po jednym pasie ruchu w każdą stronę.
Sporo się dzieje na przebiegu S19
Otwarcie odcinka S7, oferty na kontynuacje S6 i S19
Gotowy odcinek S1 i kolejna umowa na S19
WYDANIE NA WEEKEND
Wydanie 44/2021
Od Nowego Roku nawet 30 tysięcy złotych za złamanie przepisów drogowych
bZ4x - pierwszy elektryk Toyoty
Sportowy team PKN Orlen promuje bezpieczeństwo na drodze
Polacy o zakupie (nie)nowego samochodu
Udostępnienie do ruchu na S3 i S5, przygotowania na S12
Wydanie 43/2021
Kolejne okazje do bezpłatnego sprawdzenia ustawień świateł w samochodzie
Rodzina Fiatów 500 RED debiutuje w Polsce
Skoda z programem on-line na temat brd
Kajto dla bezpieczeństwa najmłodszych
Krok bliżej do przebiegu S5, zmiany organizacji na S7 i otwarcie obwodnicy na S17
Wydanie 42/2021
O (nie)edukacji Polskiego Radia
Lexus LX po raz czwarty
Precyzyjniej o ogranicznikach prędkości w ciężarówkach i autobusach
Sporo się dzieje na przebiegu S19
Szerzej na A1, remont A4, decyzje na S8