TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Subaru Solterra/Toyota bZ4x | 2022

Toyota bZ4x (Subaru Solterra)

27.01.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Toyota bZ4x i Subaru Solterra to bliźniacze konstrukcje samochodu z napędem elektrycznym. W testach Euro NCAP oceniano pierwszy z nich, zaś uzyskane wyniki przypisano do obu.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota bZ4x i Subaru Solterra - próba uderzenia w słup lub drzewo

Model o skomplikowanej nazwie bZ4x jest pierwszym, zaprojektowanym od podstaw samochodem Toyoty z napędem elektrycznym. Prezentacja, jeszcze prototypu, miała miejsce w kwietniu 2021 roku, zaś oficjalna premiera pół roku później.

Sprzedaż Toyoty bZ4X (Beyond Zero z napędem na cztery koła XMode, czyli dwoma silnikami elektrycznymi) rozpoczęła się wiosną 2022 roku, a pierwsze egzemplarze trafiły do klientów w wakacje.

Model ten oferowany jest w dwóch konfiguracjach - z jednostką umieszczoną na przedniej osi o mocy 204 KM i wspomnianymi dwoma silnikami generujących łącznie 218 KM. Bliźniacze Subaru Solterra (tu pochodzenie nazwy jest prostsze, z łaciny Sol to Słońce, a Terra to Ziemia) jest tylko z drugim wariantem.

W bZ4x dostępne są cztery konfiguracje wyposażenia - Comfort, Prestige, Executive i Premiere Edition (w Solterra trzy - Comfort, Platinum i Platinum Plus).

W testach zderzeniowych Euro NCAP oceniano wariant 4x4. Według specyfikacji był on wyposażony w:

  • siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne (przód), kurtynowe oraz jedna centralna,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.

Z elementów branych pod uwagę w testach Euro NCAP zabrakło więc aktywnej maski silnika, natomiast funkcja wykrywania obecności pieszego w trakcie cofania przez system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą jest opcją.

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 33,7 pkt. (88 proc.)


W trakcie zderzenia czołowego Toyoty bZ4x z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia różnego stopnia klatki piersiowej i nóg. Natomiast u siedzącego obok pasażera tylko górnych partii nóg.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną od strony kierowcy) zapewnia dostateczną ochronę.

Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano większe przeciążenia klatki piersiowej.

Łączna nota w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP to 12,4 z 16 pkt.

Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu w drzewo (w słup) odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.

Konstrukcja wnętrza Toyoty bZ4x zapewnia bardzo dobre utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpieczenia jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota bZ4x i Subaru Solterra - ocena efektywności ochrony centralnej poduszki powietrznej

Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły wysoką skuteczność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w skutek sił działających podczas wypadku.

Łączna nota to 15,5 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył Toyoty bZ4x profile przednich i tylnych foteli oraz zagłówków w efektywny sposób chroniły kręgi szyjne i głowę.

Nota 3,7 z 4 pkt.

Na wyposażeniu fabrycznym Toyoty bZ4x znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu).

Maks. nota 2 pkt.


Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto firmowego fotelika Toyota KidFix i-Size (prod. Britax-Romer), zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Toyota Maxi Plus.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota bZ4x i Subaru Solterra - ocena bezpieczeństwa dzieci

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną i uderzenia w bok elektrycznego modelu Toyoty (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie.

Stąd maksymalne noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.

Na liście wyposażenia modelu bZ4X znalazł się wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) z top-tether na skrajnych miejscach kanapy.

Między innymi za te elementy przyznano 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych Toyoty bZ4X wykluczono z nich instalację fotelika Maxi-Cosi CabrioFix na bazie EasyFix mocowanej na środkowym miejscu kanapy za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Pomimo to przyznano maks. liczbę 12 pkt.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 42,8 pkt. (79 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka auta) przyznano maksymalną liczbę 6 pkt. W przypadku miednicy (przedni pas Toyoty bZ4x) niebezpieczeństwo stanowią powierzchnie reflektorów - stąd 4,5 z 6 pkt. Dla głowy potencjalnym zagrożeniem są słupki A - ocena 16,5 z 24 pkt.

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota bZ4x i Subaru Solterra - ocena działania autonomicznego systemu hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszego

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach elektryk bZ4x otrzymał 15,7 z 18 punktów.

W przypadku pieszego ocenę z 9 do 7 pkt. obniżono za brak funkcji wykrywania jego obecności za cofającym pojazdem.

W przypadku rowerzysty nie podano przyczyny obniżenia oceny z 9 do 8,7 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,7 pkt. (91 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, pierwszy elektryk Toyoty został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,4 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,8 z 6 pkt.).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Toyota bZ4x i Subaru Solterra - ocena działania autonomicznego systemu hamowania awaryjnego przed przeszkodą

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.

Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty o 0,2 pkt.