TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen Caddy | 2021
Volkswagen Caddy
18-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Po dwóch testach poprzednich generacji Volkswagena Caddy zakończonych oceną czterech gwiazdek Euro NCAP, tym razem jest komplet. Uwagę zwracają problemy z montażem wybranych typów fotelików dziecięcych w opcjonalnym III-rzędzie siedzeń.
Premiera pierwszej generacji Volkswagena Caddy miała miejsce w 1979 roku. Oferowana była aż do 1995, w porównaniu z nią kadencja drugiej trwała zaledwie osiem lat. Jeszcze krótszy staż na rynku miała III-generacja. Wiosną 2020 zastąpiła ją kolejna.
Na przestrzeni tych lat Euro NCAP trzykrotnie oceniło Caddy. W 2007 i 2015 roku przyznając notę czterech gwiazdek, w najnowszych testach jest komplet pięciu.
IV-generacja Caddy dostępna jest w czterech wersjach nadwozia - mały furgon Cargo, kombivan (to on widnieje w wynikach Euro NCAP), osobowa (5- lub 7-miejsc) oraz kamper. Testowany model wyposażony był w:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne z przodu i kurtynowe oraz centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu.
Na tej liście zabrakło między innymi funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania (element systemu autonomicznego hamowania awaryjnego).
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 32,3 pkt. (84 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski auta) na manekinie kierowcy i siedzącego obok pasażera odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej (u kierującego także poważne urazy prawej nogi).
Struktura przodu nadwozia (w miejscu uderzenia przeszkody mobilnej) stanowi słabe zabezpieczenie.
W próbie uderzenia całą szerokością nowego Volkswagena Caddy w przeszkodę stałą u kierowcy doszło do obrażeń klatki piersiowej. Z kolei u pasażera - siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej - także klatki piersiowej, ale w większym stopniu.
W tej części testów przyznano 12,5 z 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu w słup (drzewo) doszło do poważnych obrażeń klatki piersiowej kierowcy.
W przeprowadzonym teście potwierdzono, że centralna poduszka powietrzna w efektywny sposób chroni głowę kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem.
W tej części przyznano 14,1 z 16 punktów.
Konstrukcja wnętrza IV-generacji Caddy zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierującego i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Przy uderzeniu w tył Volkswagena Caddy profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczają kręgi szyjne i głowę - nota 3,6 z 4 pkt.
Nowe Caddy zostało wyposażone w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny (ogranicza bezwładne przemieszczanie się auta po zderzeniu). Oceniono je na maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 40,6 pkt. (82 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto firmowego fotelika Volkswagen z grupy 2-3 (prod. Britax-Romer), a dla 10-latka wymontowanej z niego podkładki podwyższającej.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na większym manekinie odnotowano większe obciążenia kręgów szyjnych. Stąd obniżenie noty z 16 do 15,3 pkt.
W przypadku uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona była na optymalnym poziomie - maks. 8 pkt.
Czwarta generacja Caddy została wyposażona w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz parę mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, jak i opcjonalnym III-rzędzie. Za dodatkową opłatą w zestaw ten można doposażyć również prawy fotel pasażera. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
W wyniku prób z fotelikami Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie Maxi-Cosi 2WayFix (tyłem i przodem do kierunku jazdy), BeSafe iZi Kid X2 i-Size oraz BeSafe iZi Combi X4 Isofix w III rzędzie siedzeń stwierdzono poważne problemy z montażem tych typów.
W efekcie przyznano 10,3 z 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 37,6 pkt. (69 proc.)
Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka auta) przyznano maks. 6 pkt. Na wysokości miednicy (przedni pas) niebezpieczeństwo stwarzają obszary reflektorów, stąd 4,7 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy potrąconej osoby stanowi podszybie i słupki A (15,7 z 24 pkt.).
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W próbach tych Volkswagen Caddy otrzymał 11,2 z 18 punktów.
W przypadku pieszego największe zastrzeżenia były do działania systemu wykrywania obecności pieszego w trakcie skręcania w prawo (zebra) i jego wyjścia zza przeszkody. Zabrakło też funkcji wykrywania jego obecności za cofającym pojazdem - 5,4 z 9 pkt.
W przypadku rowerzysty niżej oceniono działanie systemu w scenariuszach wyjazdu z drogi poprzecznej i przejazdu przed maską VW Caddy - 5,8 z 9 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,7 pkt. (79 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Caddy IV zostało wyposażone w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Zastrzeżenia Euro NCAP były do scenariusza z hamowaniem awaryjnym przy skręcie w lewo przed pojazdem jadącym z przeciwka.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Nie podano powodu obniżenia tej noty.