WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 8/2020
22-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Toyota, Volkswagen, GDDKiA, FCA, archiwum
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Nowe systemy bezpieczeństwa w Toyotach
Rewolucyjna zmiana w Volkswagenie Caddy
Inwestycje w międzynarodowych korytarzach transportowych
Finisz przygotowań Alfa Romeo Racing Orlen do sezonu F1
Pożegnanie z Kia Platinum Cup
Nowe systemy bezpieczeństwa w Toyotach
TECHNIKA | Toyota Safety Sense to pakiet systemów podnoszących bezpieczeństwo i asystujących kierowcy. Składa się on z układów automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHB), rozpoznawania znaków drogowych (RSA), autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów (PCS), adaptacyjnego tempomatu (IACC) oraz utrzymania wybranego pasa ruchu (LTA). Japoński koncern oferuje go niemal w każdym dostępnym na polskim rynku modelu. Jego obecność wyróżniliśmy w teście Toyoty C-HR, korzystaliśmy z niego także w nowej Corolli oraz Yarisie.
Jeszcze w tym roku, na początek w Japonii, pakiet ten zostanie powiększony o funkcję zapobiegania niekontrolowanemu przyspieszeniu samochodu. Jego działanie zostało oparte na danych gromadzonych i analizowanych w chmurze. Trafią tam wyniki jazdy zarówno właściciela auta, jak i innych kierujących oraz poruszających się pojazdach. Na tej podstawie komputer pokładowy będzie w stanie ustalić czy wciśnięcie pedału gazu było zamierzone czy też nastąpiło wskutek błędu bądź zasłabnięcia kierowcy. W tych ostatnich przypadkach automatycznie zostanie aktywowany układ hamulcowy z możliwością zatrzymania auta.
Pomysł na wprowadzenie takiego rozwiązania w odpowiedzi na analizę wypadków w Japonii. Piętnaście procent z nich spowodowali kierujący w podeszłym wieku, a najczęstszą przyczyną było właśnie niekontrolowane wciśnięcie gazu.
Co ważne, Toyota udostępni to rozwiązanie innym producentom samochodów.
Inną nowością, która zostanie zaadaptowana z Lexusa, będzie układ Driver Emergency Stop Assist. Przy braku aktywności kierowcy (np. po zasłabnięciu) stopniowo zwolni on, do pełnego zatrzymania, samochód, włączy światła awaryjne i sygnał dźwiękowy oraz powiadomi służby ratunkowego.
Toyota wprowadzi również układ Emergency Steerling Assist, który rozszerzy system autonomicznego hamowania awaryjnego o funkcję ominięcia pieszego z jednoczesnym utrzymaniem pojazdu na pasie ruchu.
Z kolei w planowanym na ten roku nowym Yarisie, dostępny będzie układ automatycznego parkowania (Toyota Teammate Advanced Park) oraz zapobiegania kolizjom w ruchu poprzecznym z innymi pojazdami lub pieszymi.
Rewolucyjna zmiana w Volkswagenie Caddy
PREMIERA TYGODNIA | Po 17 latach od rozpoczęcia produkcji, trzecia generacja Volkswagena Caddy doczekała się następcy. Chociaż w międzyczasie auto przechodziło modernizację, wciąż bazowało na starych płytach podłogowych Golfa. Teraz zmiana będzie rewolucyjna, bo sięgnięto po modułową platformę MQB.
Caddy zachowuje swoją różnorodność wersji nadwozia. Poza typowym furgonem i wariatami użytkowymi jest i rodzinny kombi van posiadający do siedmiu miejsc siedzących. Z nową generacją zmienia się nazewnictwo wersji wyposażenia - bazową jest Caddy, kolejne to Life i Style.
Wewnątrz to zupełnie inne auto. Na cyfrowym kokpicie mogą znaleźć się dwa wyświetlacze LCD o przekątnej 6,5 i 10 cali. Większość tradycyjnych przycisków zastąpiły panele dotykowe. Kierowca wspierany jest w sumie dziewiętnastoma systemami. Nowe to Travel Assist (w pełnym zakresie prędkości), Trailer Assist (pomoc podczas manewrów z przyczepą), Side Assist (monitorowanie martwego pola w lusterkach wstecznych) i Rear Traffic Alert (alarm o ruchu poprzecznym podczas wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego).
Do tego funkcja bezkluczykowego dostępu do auta i automatycznego domykania bocznych (suwanych) drzwi oraz klapy bagażnika, panoramiczny dach, 18-calowe koła, a także światła wykonane w technologii LED.
Także w gamie jednostek napędowych są nowości. Debiutuje silnik wysokoprężny TDI Twindosing (od 75 do 122 KM) wyposażony w dwa katalizatory i zdublowany wtrysk czynnika AdBlue. Wśród benzynowych dostępny jest turbodoładowany TSI 116 KM, a stawkę uzupełnia jednostka zasilana gazem ziemnym TGI.
Nowy Volkswagen Caddy zadebiutuje na początku marca podczas salonu samochodowego w Genewie. Już dziś wiadomo, że w pierwszej kolejności zadebiutuje na rynku austriackim, niemieckim i polskim. Caddy od 15 lat produkowany jest w fabryce Volkswagen Poznań.
Inwestycje w międzynarodowych korytarzach transportowych
POLSKIE DROGI | 19 lutego wojewoda podlaski wydał kolejną decyzję o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w ciągu drogi ekspresowej S61. Dotyczy ona odcinka o długości 7,5 kilometra pomiędzy węzłami Łomża Południe i Zachód. W obie strony powstaną jezdnie z nawierzchnią betonową z dwoma pasami ruchu.
W ramach tej inwestycji, od węzła Łomża Południe powstanie także dziewięć kilometrów, jednojezdniowej drogi krajowej nr 63. Wykonawca - firma Mota-Engil Central Europe - ma do wykonania 14 wiaduktów, most i przejście dla zwierząt.
S61 stanowi fragment międzynarodowego korytarza Via Baltica, który połączy Kraje Nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Inwestycję podzielono na 11 odcinków, z czego 7 jest już realizowanych, 3 w trakcie uzyskiwania ZRID i 1 na etapie przygotowywania wniosku.
Drugim, będącym w trakcie budowy, międzynarodowym korytarzem transportowym przebiegającym przez Polskę jest Via Carpatia. Tworzyć go będzie 700 kilometrów S19, na której trwają intensywne prace pomiędzy Rzeszowem (Sokołów Małopolski) i Lublinem (węzeł Węglin). W mijającym tygodniu rozpoczęto budowę kolejnego, trzeciego z sześciu w województwie podkarpackim, odcinka Nisko Południe - Podgórze o długości 11,5 kilometra. W tym ciągu powstaną między innymi dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) i pięć wiaduktów. Na samą drogę złożą się dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę, pas awaryjny i rezerwa pod budowę trzeciego.
Realizowany obecnie 130 kilometrowy odcinek ma być gotowy w połowie 2022 roku.
Postępują także przygotowania do budowy S1 od Bielska-Białej do A4. GDDKiA otworzyła właśnie oferty w przetargu na realizację 15-kilometrowego odcinka od węzła Oświęcim do Dankowic. Z dziewięciu chętnych najniższą cenę, 989 751 443,10 złotych, zaproponowało konsorcjum PORR i Mota-Engil Central Europe. Inwestor przeznaczył na nią nieco ponad miliard złotych.
Poznaliśmy również oferty wykonawców małopolskiego fragmentu S7 od granicy województwa świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów. Najkorzystniejszą, z ceną 752 929 281,15 złotych, złożyła spółka Intercor. W ciągu blisko 19 kilometrów powstanie między innymi estakada o długości 600 metrów. Dwujezdniowa droga będzie miała rezerwę na trzeci pas ruchu.
Finisz przygotowań Alfa Romeo Racing Orlen do sezonu F1
SPORT | Zespół Alfa Romeo Racing Orlen zaprezentował bolid C39 na tegoroczny sezon F1. Za jego sterami wystartują Kimi Raikkonen i Antonio Giovinazzi. Kierowcą rezerwowym jest Robert Kubica, a testowym pochodząca z Kolumbii, Tatiana Calderon.
"C39 to naturalna ewolucja zeszłorocznego samochodu, choć nie ma wiele wspólnego z jego poprzednikiem. Wprowadziliśmy do niego pewne udoskonalenia, może poza felgami i oponami oraz niektórymi elementami wewnątrz, wszystkie pozostałe widoczne elementy zostały zmienione. Jest to normalny proces ciągłego doskonalenia, którego wynikiem jest całkiem nowe auto. Oczekujemy, że osiągniemy lepsze wyniki, niż w poprzednim sezonie, zrobimy krok do przodu i mamy nadzieję zdobyć dominującą pozycję na czele środka stawki"
- Jan Monchaux, dyrektor techniczny Alfa Romeo Racing ORLEN.
Oficjalne jazdy testowe bolidem C39 odbyły się na torze Circuit de Barcelona-Cataluna. Druga tura zaplanowana jest na 26-28 lutego. Sezon 2020 F1 rozpocznie się 15 marca od Grand Prix Australii. W tym roku Robert Kubica wystartuje także w serii wyścigów DTM.
Pożegnanie z Kia Platinum Cup
SPORT | Kia Motors Polska zakończyła cykl wyścigów Kia Platinum Cup, który przez 14 lat pozwalał młodym zawodnikom stawiać pierwsze kroki w profesjonalnym motorsporcie. Początkowo projekt oparty był na modelu Picanto, na przełomie dekad doszła druga seria z Pro_cee'd w roli głównej. Od 2015 roku zawody organizowane były pod szyldem International Series sanctioned by the FIA. Część wyścigów odbywała się także poza granicami kraju, między innymi na węgierskim torze Hungaroring czy włoskim Monza.
"Motoryzacyjny świat stawia przed producentami aut nowe wyzwania. Elektromobilność będzie w najbliższych latach słowem odmienianym przez wszystkie przypadki. Już wiadomo, że samochody elektryczne zawojują w przyszłości ulice i wiele wskazuje na to, że również tory wyścigowe i odcinki specjalne. Jestem pewien, że świat motorsportu usłyszy jeszcze o serii wyścigowej organizowanej przez Kia Motors Polska. Serii, w której będą brały udział samochody zgodne z duchem czasu i takiej, która będzie miała "błogosławieństwo" centrali Kia Motors"
- Wojciech Szyszko, dyrektor zarządzający Kia Motors Polska.