TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen Multivan | 2022
Volkswagen Multivan
07-06-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Duży Multivan bazujący na pojeździe dostawczym nie jest niczym wyjątkowym w testach Euro NCAP. Osobowa odmiana z pięcioma parami mocowań Isofix odznacza się najwyższymi notami - z tego roku na tle pozostałych modeli wszystkich marek - za bezpieczeństwo dzieci.
Volkswagen Transporter to model o najdłuższym stażu obecności na rynku. Zaprezentowany został jeszcze pod koniec lat 40. ubiegłego wieku. Pomimo to przed rokiem doczekał się dopiero siódmej generacji. Po raz pierwszy w historii aut dostawczych VW jego konstrukcję oparto na płycie podłogowej MQB. Pozwoliło to między innymi umieścić poprzecznie silnik, w tym z układem hybrydy typu plug-in. Na tej bazie zbudowana została wersja osobowa (7 miejsc) z oznaczeniem Multivan.
Testy zderzeniowe Euro NCAP kojarzone są z reguły z autami osobowymi. Jednak obecność w nich dużego modelu Volkswagena nie jest czymś wyjątkowym. Pojazdy z tego segmentu (oznaczane też jako duże vany rodzinne) trafiały już do oceny, np. w 2013 roku piąta generacja Transportera. Przyznano wówczas notę czterech gwiazdek.
W ofercie Volkswagena znalazło się pięć wersji wyposażenia - Multivan, Life, Style, Edition i Energetic. Według specyfikacji Euro NCAP do testów trafił bazowy model z silnikiem 1.4 TSI eHybrid. Na liście wyposażenia znalazło się między innymi:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe i jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na wszystkich miejscach w II i III rzędzie siedzeń (łącznie 5 par),
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu,
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika i funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,2 pkt. (90 proc.)
Podczas zderzenia czołowego Multivana z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń prawej nogi. Poziom zabezpieczenia siedzącego obok pasażera był optymalny.
Struktura przodu nadwozia auta (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi przeciętną ochronę.
W teście uderzenia całą szerokością VW Multivana w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej. To samo stwierdzono na manekinie pasażera (siedzącego tym razem na kanapie po przekątnej).
Łączna nota w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP to 13,7 z 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu auta w słup (w drzewo) stwierdzono ryzyko obrażeń głowy kierowcy.
Konstrukcja wnętrza stanowi dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy Euro NCAP potwierdziły efektywność zabezpieczenia centralnej poduszki powietrznej.
Łączna nota 14,7 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczały kręgi szyjne i głowę - nota 3,8 z 4 pkt.
Na wyposażeniu nowego Multivana znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadomienia ratunkowego eCall oraz hamulec pokolizyjny - maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (89 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2R, zaś dla 10-latka zdemontowanej z niego podkładki podwyższającej.
Podczas próby zderzenia czołowego VW Multivan z przeszkodą mobilną bezpieczeństwo obu dzieci było na optymalnym poziomie - maks. 16 pkt.
W próbie uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - ochrona także była na optymalnym poziomie - 8 pkt.
Nowego Multivana wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz pięć par mocowań Isofix (i-Size). Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
W tym przypadku przyznano maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 37,3 pkt. (69 proc.)
Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka VW Multivana) potrąconej osoby przyznano maksymalną liczbę 6 pkt. W przypadku miednicy (wysokość przedniego pasa) zagrożenie stanowią powierzchnie reflektorów - 5,2 z 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy stanowią słupki A - 14,4 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach siódma generacja VW Multivana otrzymała 11,7 z 18 pkt.
W przypadku pieszego zastrzeżenie było do sytuacji skrętu w prawo z przecięciem przejścia dla pieszych. Ocenę obniżył też brak funkcji wykrywania obecności osoby za autem w trakcie cofania - 5,7 z 9 pkt.
W odniesieniu do rowerzysty zastrzeżenie było tylko do przejazdu jednośladu przed maską samochodu - 6 z 9 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,1 pkt. (87 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, nowy Volkswagen Multivan został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,7 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,9 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Specjaliści z Euro NCAP nie mieli żadnych zastrzeżeń.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
W tym przypadku zastrzeżenia były właśnie do sytuacji ze skrętem w lewo przed nadjeżdżającym pojazdem z naprzeciwka.