POLSKIE DROGI
Aktualności | S7
Ważny krok do budowy podwarszawskiego odcinka drogi ekspresowej S7
04.02.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
GDDKiA ogłosiła przetarg na projekt i budowę fragmentu S7 Czosnów - Kiełpin. To kluczowa inwestycja pod Warszawą, która powinna być gotowa w 2027 roku.
Droga ekspresowa S7 połączy Trójmiasto z przejściem granicznym ze Słowacją. Do wybudowania pozostało jeszcze kilka fragmentów. Obecnie na północ od Warszawy w realizacji są:
Płońsk/Siedlin - Załuski (12,9 km) - uzyskanie ZRID planowane w marcu 2023, oddanie do użytku wiosną 2025 roku;
Załuski z węzłem - Modlin (12 km) - 13 stycznia 2023 roku rozpoczęto prace budowlane, oddanie do użytku wiosną 2025 roku;
Modlin z węzłem - Czosnów (9,7 km) - 7 września 2022 roku rozpoczęto prace budowlane, oddanie do użytku z końcem 2023 roku.
Drogowcy szukają wykonawcy S7 Czosnów - Kiełpin
Na zaprojektowanie i budowę kolejnego fragmentu S7 w stronę Warszawy rozpoczęto właśnie postępowanie przetargowe. To 9 kilometrów pomiędzy Czosnowem a Kiełpinem. Zakres tej inwestycji obejmuje układ dwóch jezdni po trzy pasy ruchu. Powstaną też trzy węzły: Czosnów, Palmiry i Sadowa.
Termin składania ofert wyznaczono na koniec marca, zaś podpisanie umowy przewidywane jest na lipiec. Przy takim założeniu nowy fragment S7 powinien być gotowy na wiosnę 2027 roku.
"Droga ekspresowa S7 już w tym roku połączy Warszawę z szeroko rozumianymi przedmieściami Krakowa. Pora zatem na budowę tej drogi na północ od Warszawy. W 2022 roku oddaliśmy do ruchu odcinki od Płońska do granicy woj. warmińsko-mazurskiego. Dzisiaj rusza przetarg na odcinek od Czosnowa do Kiełpina"
- powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W fazie kompletowanie dokumentacji do ogłoszenia przetargu na projekt budowlany znajduje się kluczowy odcinek S7 Kiełpin - Warszawa. W założeniach między innymi dwa tunele oraz cztery lub pięć węzłów (trwają rozmowy z władzami miasta nad powiązaniem układu drogowego z mostem M. Skłodowskiej-Curie). Inwestycja powinna być gotowa do 2030 roku.
S7 na południe od Warszawy
W Warszawie S7 będzie miała wspólny przebieg z S2 i S8. Następnie na węźle Lotnisko poprowadzi w kierunku Małopolski. Fragment do Lesznowoli udostępniono do ruchu 30 sierpnia 2022 roku. W bieżącym zostanie oddany kolejny do węzła Tarczyn Północ (14,8 km).
Na ukończeniu są również odcinki:
granica z województwem świętokrzyskim/Moczydło - Miechów (18,7 km) - zakończenie we wrześniu 2023;
Miechów - Szczepanowice (5,3 km) - zakończenie w sierpniu 2024 roku;
Widoma - Kraków Nowa Huta (18,3 km) - inwestycja rozbita na trzy zadania, po części we współpracy z miastem, dla każdej przewidziano inny okres realizacji, zakończenie całości w 2024 roku.
GDDKiA pracuje także nad Studium korytarzowym dla przebiegu S7 Kraków - Myślenice. Dalej można korzystać z tej ekspresówki do węzła Zabornia (Rabka).
Ważą się losy jej kontynuacji w kierunku przejścia granicznego ze Słowacją w Chyżnem. Obecnie poszukiwana jest firma, która wskaże najkorzystniejszy, z czterech rekomendowanych, wariant. Ostateczny przebieg uprawomocni wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Od tego momentu założono 45 miesięcy na ukończenie inwestycji.