TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volvo V60 II Polestar
Dziecko w Volvo V60 II - foteliki i wózki
19-11-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowe V60 to kolejny model Volvo, w którym zamontowany na stałe zagłówek kanapy przeszkadza w ustawieniu fotelika dla najstarszego dziecka. Bez zaskoczenia - bagażnik kombi bez problemów pomieścił oba wózki.
Wózki dziecięce użyte w teście Volvo V60 II Polestar:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Na przednim miejscu nowego Volvo V60 nie ma mocowań Isofix. Fotelik dziecięcy, ustawiony tyłem do kierunku jazdy (ważne, aby poduszka powietrzna została odłączona), można zamontować tylko z wykorzystaniem samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas ustawiania naszego testowego modelu Maxi-Cosi Pebble Plus nie zauważyliśmy żadnych problemów.
Wyróżnikiem testowanej wersji V60 są przednie fotele z regulacją długości siedziska, co pozwala na stabilniejsze posadowienie fotelika dziecięcego. Podgrzewane fotele są opcją - dopłata 1560 złotych lub Pakiet zimowy za 1550 złotych.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga obniżenia i odsunięcia całości od kokpitu. Pomimo to osoba dorosła siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Standardem wyposażenia nowego kombi Volvo są pary Isofix na skrajnych miejscach kanapy. W pierwszej kolejności zamontowaliśmy na niej bazę Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą. Na niej ustawiliśmy fotelik dziecięcy Pebble Plus. Szeroko otwierane drzwi - przy niskim nadwoziu - ułatwiają wkładanie i montaż fotelika.
Montaż na kanapie bazy z nogą stabilizującą i fotelikiem ustawionym tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia do kokpitu fotela pasażera. Pomimo to osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na tej samej bazie Maxi-Cosi można ustawić fotelik 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy (zalecamy z niej korzystać jak najdłużej). W tym przypadku również szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności - posadzenie dziecka w foteliku i zapięcie go pięciopunktowymi szelkami.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można ustawić również w pozycji przodem do kierunku jazdy. W tej konfiguracji bez przeszkód zmienialiśmy kąt pochylenia skorupy względem bazy i oparcia kanapy.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i konstrukcja kanapy Volvo V60, spełniają wymagania i-Size.
Dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych znajdują się z tyłu oparć skrajnych miejsc na kanapie. Dostęp do nich możliwy jest od strony kabiny pasażerskiej (składane oparcia w proporcji 40:60) lub od góry przy zwiniętej rolecie lub bagażnika (co z uwagi na jego długość jest bardzo niewygodne). Uwaga - odchylenie oparcia automatycznie składa do przodu zagłówek.
Montowane fabrycznie nakładki na miejsca mocowań Isofix znacznie ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn bazy lub fotelika. Po ustawieniu modelu Britax-Romer bez przeszkód mogliśmy regulować kątem pochylenia skorupy fotelika. W ustawieniu jego wysokości nie przeszkadzał zagłówek kanapy.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała klamry do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego tu korzysta także dziecko. W Volvo V60 (jak i pozostałym nowych modelach) zagłówki kanapy montowane są na stałe - w tym przypadku przeszkadzają w stabilnym oparciu pleców fotelika. Mają one stałą wysokość - 85 cm. Bez przeszkód mogliśmy ustawić maksymalną wysokość zagłówka fotelika - odległość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 94 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z regułu praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
W nowym Volvo V60, tak jak w większości testowanych przez nas modeli, stanowczo odradzamy ten sposób przewożenia dziecka. Według naszych pomiarów szerokość siedziska kanapy ma 131 cm, po zamontowaniu dwóch naszych fotelików po środku pozostało 34 cm wolnego miejsca. Wciśnięcie tu dziecka jest karkołomnym pomysłem, jednak podstawowe zagrożenie stanowi wysokość umieszczonego pasa bezpieczeństwa. Po zapięciu nie zapewni on sylwetce dziecka prawidłowego ułożenia na odcinku barkowym.
Wózki dziecięce użyte w teście Volvo V60 II Polestar:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Pojemność bagażnika Volvo V60 wynosi 529 litrów. Według naszych pomiarów podłoga ma 99 cm długości i 102 cm szerokości (między nadkolami). Na tej przestrzeni bez przeszkód zmieściliśmy obie części wózka X-lander. Zaczepy do mocowania siatki lub linek są standardem w każdej wersji wyposażenia.
Poza bazową wersją V60, w każdej następnej montowana jest składana przegroda części bagażowej. Po jej ustawieniu od strony kanapy mamy do dyspozycji przestrzeń o długości 48 cm i szerokości 102 cm. Zmieściliśmy w niej złożony wózek Quinny Zapp Xtra2.
Ten sam wózek bez przeszkód mieści się w dowolnym miejscu bagażnika. Zmierzona przez nas wysokość od podłogi do zasuwanej rolety ma 44 cm.
Po rozstawieniu przegrody odległość do progu bagażnika wynosi 50,5 cm - tu szerokość, dzięki wnękom, jest większa. Na tej przestrzeni również zmieścił się kompletny wózek Quinny, jednak ustawienia takiego nie wykorzystamy przy obu częściach wózka X-lander.
Pod roletą bagażnika zmieściły się jednocześnie dwa kompletne (z założonymi kółkami) wózki dziecięce. Wysokość od nawierzchni do progu bagażnika to 62 cm, zaś do krawędzi otwartej klapy 195 cm. W każdej wersji wyposażenia funkcja elektrycznego otwarcia wymaga dopłaty 2270 zł. Jest też elementem w kilku pakietach, dodatkowo w Versality Pro dostępne jest bezdotykowe otwarcie klapy bagażnika (w testowanej wersji Inscription kosztuje 6 tys. zł).
Na liście akcesoriów dostępnych jest wiele pozycji, w tym dywaniki i maty ochronne na podłogę.
TESTY | Volvo V60 II Polestar
Pierwsze wrażenia
To Volvo do złudzenia...
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Volvo V60 II
Plusy i minusy
Sześć razy o bezpieczeństwie