TESTY
Dogrywka | Fiat Tipo hatchback
Fiat Tipo z najmniejszym bagażnikiem
07-02-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowy Fiat Tipo debiutował na rynku w nadwoziu sedan, jednak nie jest zaskoczeniem, że większą popularnością cieszy się hatchback. W ramach dogrywki do poprzedniego testu porównujemy różnice, w tym te dotyczące bezpieczeństwa i komfortu dzieci.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej wersji wyposażenia Nissana Juke drugiej generacji. Umieszczono go w zamykanym schowku w kokpicie.
Trzy lata temu do oferty Fiata powrócił Tipo, a włoski koncern rozpoczął bój o powrót do segmentu C. Sukces już osiągnięty, czego przykładem jest chociażby Polska. Według danych firmy SAMAR w ubiegłym roku Tipo zajęło 7. miejsce w rankingu sprzedaży nowych samochodów kompaktowych (8059 sztuk daje 5 proc. udział w tym segmencie). Konkurencja jest tu ostra, na pierwszym miejscu pozostaje Skoda Octavia, za nią Opel Astra i Volkswagen Golf, dalej Toyota Auris, Ford Focus i kolejna Skoda, Rapid. Natomiast za Tipo uplasowała się Toyota Corolla, SEAT Leon i Kia Ceed.
Jeszcze lepiej Tipo radzi sobie, jeśli ze sprzedaży we wszystkich segmentach wyłączymy prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i firmy. Tutaj SAMAR podał już dane za styczeń 2019. Najczęściej wybieranym modelem jest miejska Toyota Yaris, za nią Skoda Fabia i stawkę na podium zamyka właśnie Tipo. Jakby więc nie patrzeć, staje się w tym momencie najpopularniejszym przedstawicielem kompaktów w naszym kraju.
Fiat oferuje Tipo w trzech konstrukcjach nadwozia. W 2016 roku do naszych testów trafił sedan, kolejny to prezentowany dziś hatchback, w kolejce czeka kombi (Station Wagon). Aby nie powielać naszych wrażeń, spostrzeżeń i uwag w dwóch ostatnich ograniczymy się do opisania różnic.
Hatchback jest najkrótszą wersją Tipo - ma 4368 mm długości. Ma przy tym, co prawda o zaledwie 2 mm, większy rozstaw osi od sedana. Z pozostałymi łączy go ta sama szerokość (1792 mm), ale hatchback jest też najniższy (1495 mm). Na testowany egzemplarz zamontowano opony zimowe Dunlop Winter Sport 5 w rozmiarze 225/45. 17-calowe felgi aluminiowe w naszym przypadku wymagają dopłaty 700 złotych.
Kolejną różnicą jest oczywiście przestrzeń bagażowa. W hatchbacku ma 440 litrów pojemności. Po złożeniu oparć kanapy (dzielonych standardowo 60:40) powiększymy ją... No właśnie, w żadnych materiałach Fiat nie podaje maksymalnej pojemności bagażników Tipo. My poczyniliśmy tylko standardowe pomiary. I tak długość podłogi (na osi) ma 92 cm, a szerokość pomiędzy nadkolami (100 cm). Z kolei wysokość do ruchomej półki to 56 cm, a głębokość przy progu załadunkowym 22 cm. W sumie mamy foremną przestrzeń do wykorzystania.
Zmierzyliśmy też wysokość od podłoża do progu (73 cm) i krawędzi podniesionej klapy bagażnika (202 cm). Fiat nie proponuje do tego modelu funkcji elektrycznego otwierania i zamykania.
Pod podłogą znajduje się zestaw naprawczy opon, za dojazdowe dopłacić trzeba 350 złotych, a za pełnowymiarowe koło zapasowe 450 złotych. Opcją jest też praktyczny Cargo Box za 500 złotych.
Bagażnik Fiata Tipo hatchback oceniliśmy również za pomocą naszych wózków dziecięcych. Okazało się, że po zdjęciu kółek zmieściły się w nim jednocześnie oba - dwuczęściowy z gondolą X-lander i składana spacerówka Quinny. W ich zabezpieczeniu na czas podróży pomagają cztery uchwyty do mocowania siatki lub elastycznych linek. Tego elementu zabrakło nam w sedanie!
W hatchbacku jest też inne umiejscowienie dodatkowego punktu kotwiczenia (top-tether) fotelików dziecięcych typu Isofix. Znalazły się one w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy. Najłatwiej dostaniemy się do nich odchylając oparcie od strony kabiny pasażerskiej. Top-tether to jedyna różnica w kwestii montowania fotelików dziecięcych w naszych testach. Gwoli ścisłości wysokość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 94 cm.
Tipo w nadwoziu hatchback testowaliśmy rok przed publikacją tego tekstu, przez ten czas zaszło kilka zmian na liście wyposażenia. Przede wszystkim Fiat dodał nowe wersje Street, Mirror i S-Design, wkrótce będzie jeszcze Sport. Nasze auto było topową konfiguracją Lounge. W porównaniu do ówczesnego sedana, także w tej wersji, zyskało światła do jazdy dziennej oparte na technologii LED.
Z przodu auta dodano kilka chromowanych elementów, z tyłu znacznie - co nie zawsze jest tak oczywiste - zastosowano inne światła, zaś nad klapą bagażnika spojler. W środku na kokpicie, poza drobnymi detalami stylistycznymi, zaszła jedna zasadnicza zmiana. 5-calowy wyświetlacz z sedana zastąpiono większym. Teraz w standardzie ma 7-cali, ale dopiero za dopłatą 1850 złotych do zestawu dołożona będzie nawigacja. U nas wyszło jeszcze więcej, bo 2250 złotych, ale zyskaliśmy radio cyfrowe.
Pod maską i tym razem także znalazł się silnik wysokoprężny MultiJet 2 o pojemności 1.6 litra i mocy 120 koni mechanicznych. Do kompletu dołożono 6-biegową skrzynię manualną. Zestaw, jak na pięciodrzwiowego hatchbacka z segmentu C zupełnie wystarczający, ale jest już niedostępny w wersji wyposażenia Lounge. Zamiast tego możemy wybrać konfigurację z przekładnią automatyczną DDCT.
Z naszego punktu widzenia, hatchback okazał się bardzo praktyczną (rodzinną) wersją Fiata Tipo. Jest mniejszy, od sedana i kombi, ale w jego bagażniku bez problemu zmieściliśmy dwa wózki. Krótsze nadwozie ułatwia też manewry i parkowanie w zatłoczonym mieście.
Testowana wersja:
Fiat Tipo hatchback 1.6 MultiJet II 120 KM (przy 3750 obr/min.), 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 200 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 10,1 sekundy, średnie zużycie paliwa 4,4 l/100 km, wyposażenie Lounge, cena podstawowa 78 000 złotych + lakier metalizowany Czarny Cinema 2400 złotych.
* cena z 2017 roku, obecnie wersja Lounge jest niedostępna z 1.6 MultiJet 120 KM i 6-biegową skrzynią manualną
Dystans przejechany podczas testu:
338 km, średnia prędkość:36 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km.
Podstawowe dane techniczne:
długość 4368 mm, rozstaw osi 2638 mm, szerokość 1792 mm, wysokość 1495 mm, prześwit b.d., pojemność bagażnika 440 l/b.d., średnica zawracania 10,9 m, pojemność zbiornika paliwa 50 l, masa własna 1295 kg, ładowność 500 kg.
Testy zderzeniowe EuroNCAP:
- bezpieczeństwo dorosłych 31,3 punktów (82 proc. maksymalnej oceny),
- bezpieczeństwo dzieci 29,8 pkt. (60 proc.),
- ochrona pieszych 26,2 pkt. (62 proc.),
- systemy podnoszące bezpieczeństwo 3 pkt. (25 proc.) i 6,9 pkt. (57 proc.).