TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Honda Jazz | 2020
Honda Jazz
17-11-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Pomimo pewnych "niedociągnięć" nowa Honda Jazz zdobyła pięć gwiazdek Euro NCAP. Model ten, na tle tegorocznej konkurencji, wyróżnia się najwyższą notą za ochronę pieszych i rowerzystów.
To czwarte, globalne wcielenie Hondy Jazz. I czwarta próba w testach zderzeniowych Euro NCAP. Tylko raz, w 2004 roku, zakończona oceną czterech gwiazdek. W pozostałych przyznano komplet.
Nowa Honda Jazz zadebiutowała na europejskim rynku w tym roku. Oferowana jest tylko jako hybryda z silnikiem benzynowym 1.5 o łącznej mocy 109 KM. Do wyboru trzy wersje wyposażenia Comfort, Elegance i Executive oraz wariant Crosstar z podwyższonym do 152 mm prześwitem.
Już bazowa wersja wyróżnia się ośmioma poduszkami powietrznymi, w tym wymaganą od tego roku centralną montowaną pomiędzy przednimi fotelami.
Ponadto z elementów wyposażenia branych pod uwagę przez Euro NCAP znajdują się: wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu, system powiadamiania służb ratunkowych eCall, aktywny tempomat oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzystów wraz z asystentem skrętu.
Ocena (2020):
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,1 pkt. (87 proc.)
Ze wskazań przyrządów pomiarowych wynika, że podczas zderzenia z przeszkodą mobilną doszło do poważnych obciążeń klatki piersiowej kierowcy. Obrażenia odnotowano też na wysokości nóg.
Z kolei u siedzącego obok pasażera także - chociaż w mniejszym stopniu - doszło do obrażeń tych części ciała.
W tej próbie konstrukcja nowej Hondy Jazz zapewnia dostateczną ochronę.
Natomiast przy uderzeniu przodem auta w przeszkodę stałą, zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano niewielkie obciążenia klatki piersiowej.
W sumie w tej części testów przyznano 13,2 z 16 punktów.
Podczas zderzenia bocznego (z mobilną platformą) także doszło do przeciążeń klatki piersiowej kierowcy. Natomiast przy uderzeniu auta w słup ochrona była na optymalnym poziomie.
W nowych elementach testów Euro NCAP ochrona kierowcy przy uderzeniu w bok (przeciwległa strona) była dostateczna, zaś w próbie z użyciem centralnej poduszki (kierowca + pasażer) na optymalnym poziomie. Łączna ocena to 14,9 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich zagłówków i oparć foteli zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy podróżujących osób (maks. 4 pkt.).
Czwarta generacja Hondy Jazz została wyposażony w kartę ratunkową pojazdu i system eCall. Z listy Euro NCAP zabrakło hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przesuwaniu się pojazdu po zderzeniu), stąd jeden z 2 punktów.
Bezpieczeństwo dzieci: 41,1 pkt. (83 proc.)
Do testów nowej Hondy Jazz z manekinami 6- i 10-letniego dziecka użyto firmowego fotelika Honda KidFix (prod. Britax-Romer) z nakładką XP oraz podkładki podwyższającej.
Podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną) na obu manekinach odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych. Dodatkowo u "młodszego" dziecka także głowy (14,5 z 16 pkt.).
Natomiast przy uderzeniu w bok, od strony większego manekina, doszło u niego do obrażeń głowy (7,8 z 8 pkt.).
Honda Jazz została seryjnie wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na środkowym miejscu kanapy z wykorzystaniem bazy EasyBase2 i samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Poważne zastrzeżenia były do jakości montażu fotelika Britax-Romer KidFix XP na środkowym miejscu kanapy. Ogółem przyznano 11,8 z 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 43,4 pkt. (80 proc.)
Ochrona nóg (na wysokości zderzaka) potrąconej osoby otrzymała maks. 6 pkt. Natomiast miednicy (przedni pas) przyznano 4,8 z 6 pkt. Zagrożenia stanowiły powierzchnie reflektorów.
Dla tułowia i głowy największe zagrożenie stanowią słupki A (17,5 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów nowa Honda Jazz otrzymała 15,1 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego 7 na 9 pkt., a z rowerzystą 8,1 z 9 pkt.
Ocena nie mogła być wyższa ponieważ zabrakło seryjnego systemu wykrywającego ruch poprzeczny (pieszy lub pojazd) podczas manewru cofania. Ten element - w polskim cenniku - dostępny jest jedynie w topowej wersji Executive.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,3 pkt. (76 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP IV generacja Hondy Jazz została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (brak), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,3 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części. W pierwszym sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Do działania systemu w tej właśnie sytuacji były zastrzeżenia. Jak też do hamowania na 1/2 szerokości zatrzymanego pojazdu po lewej stronie.
Testowany model:
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid
Wyniki testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji IV generacji Hondy Jazz, w tym wariantu Crossstar