TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen ID.3 | 2020
Volkswagen ID.3
21-10-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
To drugie w tym roku, przeprowadzone według nowych kryteriów, testy zderzeniowe Euro NCAP. Debiutujący w nich elektryczny Volkswagen ID.3 zdobył komplet gwiazdek.
Zapowiadany na wiosnę tego roku rynkowy debiut nowej gamy pojazdów elektrycznych Volkswagena przesunął się o kilka miesięcy. Pod koniec sierpnia do sprzedaży w Polsce trafił pierwszy z nich. To model ID.3, który w uproszczeniu jest odpowiednikiem Golfa.
W aktualnej ofercie są dwa warianty z bateriami o pojemności 58 lub 77 kWh (oba o mocy 150 kW/204 KM). Do każdego przypisano osobny zestaw wersji wyposażenia. Łączy je przedrostek Pro. Mamy Performance, Performance Life, Performance Business, Performance Style i Family oraz S i S Tour.
Już bazowa wersja zawiera komplet elementów, które odgrywają główną rolę w nowych testach zderzeniowych Euro NCAP. To między innymi siedem poduszek powietrznych (w tym centralna pomiędzy fotelami), wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, mocowania Isofix (i-Size) na prawym fotelu i kanapie, sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, system powiadamiania służb ratunkowych eCall, układ rozpoznawania zmęczenia kierowcy, aktywny tempomat, system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzystów i asystentem skrętu.
Ocena (2020):
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,3 pkt. (87 proc.)
W trakcie uderzenia przodem auta w barierę mobilną czujniki rozmieszczone na manekinie kierowcy wykazały ryzyko odniesienia obrażeń prawej nogi i duże siły działające na klatkę piersiową. Ochrona pasażera siedzącego obok była na optymalnym poziomie.
Przy tym uderzeniu największe zagrożenie stanowią elementy umieszczone pomiędzy osią przedniego pasa i reflektora.
W próbie uderzenia przodem ID.3 w przeszkodę stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano większe przeciążenia działające na klatkę piersiową.
Volkswagen ID.3 w powyższej części testów Euro NCAP uzyskał 14,3 na 16 możliwych punktów.
Ochrona kierowcy przy zderzeniu bocznym (z użyciem platformy mobilnej) była na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu w słup duże siły działały na klatkę piersiową kierowcy.
W nowej próbie Euro NCAP, uderzeniu w bok auta od przeciwnej strony do kierującego, jego ochrona była na najniższym poziomie (w pięciopunktowej skali). Natomiast sprawdzian efektywności działania centralnej poduszki powietrznej otrzymał najwyższą notę.
Łącznie przyznano 11,4 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył Volkswagena ID.3 profile wszystkich zagłówków i oparć foteli zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy podróżujących osób (3,7 z 4 pkt.).
Nowy model Volkswagena z napędem elektrycznym został wyposażony w kartę ratunkową pojazdu, system eCall oraz hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przesuwaniu się pojazdu po zderzeniu). Obecność tych elementów to kolejne 2 punkty.
Bezpieczeństwo dzieci: 44 pkt. (89 proc.)
Do testów Volkswagena ID.3 z manekinami 6- i 10-letniego dziecka użyto fotelika samochodowego Britax-Romer KidFix i pochodzącej z niego podkładki podwyższającej.
Podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną), jak też uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona była na optymalnym poziomie (maks. 24 pkt.).
Testowany egzemplarz ID.3 został wyposażony w trzy pary mocowań Isofix (i-Size) z dodatkowym punktem top-tether. Jedna na prawym fotelu pasażera i dwie na bokach kanapy. A także wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na środkowym miejscu kanapy z wykorzystaniem bazy EasyBase2 i samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Do pozostałych modeli nie było żadnych zastrzeżeń (maks. 12 pkt.).
Ochrona pieszych i rowerzystów: 38,8 pkt. (71 proc.)
Ochrona nóg (na wysokości zderzaka) i miednicy (przedni pas samochodu) potrąconej osoby była na optymalnym poziomie (po 6 pkt.). Na wysokości tułowia i głowy największe zagrożenie stanowią słupki A (14,3 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
Volkswagen ID.3 otrzymał w tych próbach 12,5 z 18 punktów. W rozbiciu na użytkowników drogi, za scenariusze z pieszym 6 z 9 pkt. Najniżej oceniono zachowanie systemów samochodu podczas skręcenia w prawo na skrzyżowaniu z przejściem.
Z kolei w próbach z rowerzystą uzyskano 6,5 na 9 pkt. Zastrzeżenia były do działania systemu podczas przejazdu jednośladu prostopadle do maski samochodu.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,2 pkt. (88 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP pierwszy elektryk Volkswagena został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (maksymalne 2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (maks. 1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,7 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części. W pierwszym sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Do działania systemu w tej właśnie sytuacji były zastrzeżenia. Jak też do hamowania na 1/2 szerokości zatrzymanego pojazdu po lewej stronie.
Testowany model:
Volkswagen ID.3 58 kWh 150 kW
wyniki testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji Volkswagena ID.3