WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 2/2020
11-01-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Honda, archiwum, Gosia Rdest, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Ferie zimowe i kontrole autokarów
Zmiany w gamie Hondy Civic
Pierwsze efekty kontroli wskazań drogomierzy
Gosia Rdest triumfuje w 24h Dubai
Plany GDDKiA na rok 2020
Ferie zimowe i kontrole autokarów
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Dziś rozpoczynają się ferie zimowe dla dzieci. Pierwsza tura, do 26 stycznia, obejmuje szkoły w województwach lubelskim, łódzkim, podkarpackim, pomorskim i śląskim. Kolejną, od 20 stycznia do 2 lutego, przeznaczono dla dzieci z podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, a od 27 stycznia do 9 lutego, z kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego. Ostatnia, 10-23 luty, przeznaczona jest dla szkół z województw: dolnośląskie, mazowieckie, opolskie i zachodniopomorskie.
W tym czasie Policja i Inspekcja Transportu Drogowych prowadzić będą kontrole autokarów przewożących dzieci na zimowy odpoczynek. Obejmą one zarówno punkty wyjazdów, jak i losowe zatrzymania w trakcie jazdy. Funkcjonariusze sprawdzać będą uprawnienia i trzeźwość kierujących oraz stan techniczny i wyposażenie autokarów.
Rodzice, opiekunowie i organizatorzy zimowych wyjazdów na ferie mogą zgłaszać chęć kontroli autokarów dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub do lokalnych jednostek policji bądź ITD. Funkcjonariusze apelują jednak o zrobienie tego z kilkudniowym wyprzedzeniem.
Przed rokiem ITD skontrolowała stan techniczny 1072 autokarów. W 48 przypadkach zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu, w 8 nie dopuszczono go do ruchu, a w co czwartym nałożono mandat karny.
Zmiany w gamie Hondy Civic
PREMIERA TYGODNIA | W grudniu 2019 roku Honda zaprezentowała odświeżoną gamę Civica. Standardowe wyposażenie auta zyskało przednie reflektory LED ze zmienionymi światłami do jazdy dziennej. W palecie lakierów dodano Obsidian Blue Pearl, a na kołach nowe, 16- lub 17-calowe obręcze ze stopów lekkich. Natomiast system multimedialny zaktualizowano do obsługi aplikacji Apple CarPlay i Android Auto.
Styczeń 2020 roku Honda rozpoczęła od powiększenia oferty Civica kombi o wersję wyposażenia Sport Line (jako rozszerzenie Comfort i Executive). Jego stylizacja, między innymi poprzez boczne listwy oraz tylny dyfuzor i spojler, nawiązuje do odmiany Type R.
We wnętrzu tego modelu wprowadzono czerwone przeszycia na materiałowej tapicerce, pokrytym skórą kole kierownicy i dźwigni zmiany biegów oraz aluminiowe pedały.
Napęd Civica Sport Line stanowi turbodoładowany silnik benzynowy 1.0 VTEC o mocy 126 KM (przy 5500 obr./min.). Przy sześciobiegowej skrzyni manualnej osiąga on maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 2250 obr./min. Wybór opcjonalnej przekładni CVT zmienia te wartości na 180 Nm w zakresie 1700-4500 obr./min.
W zależności od zastosowanej skrzyni Honda Civic Comfort Sport Line kosztuje 89 900 lub 94 900 złotych, zaś Executive Sport Line 102 100 lub 107 100 złotych.
Na swoją kolej doczekał się także wariant Type R. Jego odświeżona odsłona ma miejsce na odbywającym się w tym tygodniu Tokyo Auto Salon 2020.
Pierwsze efekty kontroli wskazań drogomierzy
PRZEPISY | Od 25 maja ubiegłego roku obowiązują znowelizowane przepisy Kodeksu Karnego dotyczące ingerencji we wskazania liczników samochodowych, tzw. drogomierzy. Jednak dopiero od początku stycznia 2020 roku weszło w życie rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego. Tym samym policjanci, jak i funkcjonariusze służb uprawnionych do tego, spisują stan licznika pojazdu i przesyłają go do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP).
Rozbieżności, czyli zaniżone wskazanie względem tego odnotowanego podczas okresowego przeglądu technicznego, stają się dowodem popełnienia przestępstwa. Zgodnie z art. 306a Kodeksu karnego grozi za to kara od 3 miesięcy do 5 lat. Dotyczy to zarówno osoby cofającej licznik, jak i zleceniodawcy.
Na pierwsze efekty nie trzeba było czekać. 2 stycznia w Zakopiance zatrzymano Peugeot Partnera, którego kierowca przekroczył dopuszczalną prędkość o 28 km/h. Okazało się też, że wskazania licznika są niższe, o 46 444 kilometrów, od zapisanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w 2018 roku. Auto nie miało też aktualnych badań technicznych.
Z kolei 5 stycznia w miejscowości Czechy (woj. łódzkie) policjanci zatrzymali do kontroli kierowcę BMW. Z pojeździe tym stwierdzono rozbieżność licznika o 235 tysięcy kilometrów.
Innym przykładem jest kontrola z 6 stycznia w miejscowości Szypliszki (woj. podlaskie). W zatrzymanym Volkswagenie stwierdzono różnicę o ponad 300 tysięcy kilometrów.
Kolejnym jest kierujący Volkswagenem Golfem, który 7 stycznia został zatrzymany w miejscowości Szczerców (woj. łódzkie). W tym przypadku aktualne wskazanie wynosił o 63 tys. km, a widniejące w CEP blisko 350 tys. km.
Według udostępnionych danych policji, "rekordzistą" jest właściciel Iveco zatrzymany 9 stycznia w Gorzeniu (woj. kujawsko-pomorskie). Rozbieżność z danymi w ewidencji wynosiła 480 tysięcy kilometrów.
Z uwagi na zaliczenie tych spraw do przestępstw, drogówka przekazuje je do wydziałów kryminalnych.
Gosia Rdest triumfuje w 24h Dubai
SPORT | Gosia Rdest rozpoczęła tegoroczny sezon tradycyjnie, od startu w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju. Polska zawodniczka reprezentowała międzynarodowy team MRS GT-Racing z numerem 989. Zespół uzupełniał Fin Jukka Honkavuori oraz dwóch Brytyjczyków - John Hartshorne i Ollie Hancock.
W sumie do udziału zgłosiło się 77 załóg w ośmiu klasach. Kwalifikacje dla grupy GT odbyły się w czwartek, 9 stycznia, zaś oficjalny wyścig dzień później w samo południe.
"Start w Dubaju to już swoista tradycja. Bardzo się cieszę, że tutaj startuję – jest to świetna rozgrzewka przed sezonem. W tym roku ponownie zasiadłam za kierownicą pucharowego Porsche zespołu MRS GT-Racing. Moi partnerzy z ekipy to doświadczeni kierowcy. Nie mogę się już doczekać. Zapowiada się na bardzo gorący wyścig. Jest to "długi dystans", więc przede wszystkim chcemy przejechać całe dwadzieścia cztery godziny bez problemów, a nie skupiamy się na czasach pojedynczych okrążeni. Kluczem do sukcesu będzie powtarzalność, systematyczność, a także odrobina szczęścia"
- mówiła przed startem Gosia Rdest.
Rywalizację rozpoczął Fin, który po dwóch godzinach zajmował trzecią pozycję. Jego zmienniczką była polska zawodniczka, która wyprowadziła zespół oczko wyżej. Wieczorem MRS GT-Racing był już na prowadzeniu w swojej klasie.
Niestety dalsze plany pokrzyżowała… pogoda. Ulewny deszcz wymusił przerwę w wyścigu, a po kilku godzinach oczekiwania organizator zakończył zawody. Tym samym zespół z Gosią Rdest na pokładzie zajął pierwsze miejsce w klasie 991 i 18. w klasyfikacji generalnej.
Dla Polki był to czwarty start w Dubaju i po raz kolejny także miejsce na podium.
"Ogromnie cieszę się z wygranej. Wyścig w Dubaju to świetna okazja do rozgrzewki przed pełnym sezonem. Jestem zadowolona z naprawdę dobrej pracy zespołu i świetnie przygotowanego samochodu. Oczywiście żałuję, że nie przejechaliśmy całego dystansu ale warunki na torze naprawdę na to nie pozwalały"
- dodała Gosia Rdest tuż po uroczystości dekoracji.
Plany GDDKiA na rok 2020
POLSKIE DROGI | Przed tygodniem zamieściliśmy podsumowanie prac Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2019 roku. W bieżącym, choć w trakcie realizacji jest nieco ponad tysiąc kilometrów, udostępnionych będzie zaledwie 117 km.
Niemniej będą to ważne fragmenty, spinające w całość sieć autostrad i dróg ekspresowych. Ich listę również publikowaliśmy, wymienimy więc tylko dokończenie w Warszawie obwodnicy S2 i dalej A2, co stworzy ważny szlak komunikacyjny od granicy państwa w Świecku do Mińska Mazowieckiego.
Na tym odcinku pod Warszawą zostanie też uzupełniony fragment S17. Pozwoli to na pełną już przejezdność ekspresówki w kierunku Lublina.
Ważne działania kontynuowane będą w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. To między innymi nowe ciągi rowerowo-piesze przy drodze krajowej nr 16 pomiędzy Augustowem i Głębokim Brodem i DK25 Biały Bór - Sporysz czy przejście dla pieszych z azylem w Brójcach (DK92).
GDDKiA informuje też o kontynuowaniu audytu przejść dla pieszych. Jego efektem będzie stworzenie jednolitych wytycznych w kwestii lokalizacji, projektowania, budowy lub modernizacji oraz oznakowania tych miejsc.
Rozpoczną się także nowe - prowadzone w cyklu pięcioletnim - Generalny pomiar ruchu (GPR) i Generalny pomiar hałasu (GPH).
W 2020 roku ogłoszone będą kolejne przetargi, jednak na ich listę musimy jeszcze poczekać.
Ale w mijającym tygodniu GDDKiA otworzyła oferty na zaprojektowanie i budowę trzeciego fragmentu A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim i Siedlcami. Chęć zbudowania 12 kilometrowego odcinka zgłosiło dziewięć firm. Najtańszą ofertę złożyła firma Polaqua (559 161 350,57 zł), najdroższą Budimex (749 195 586,73 zł). Zakładany budżet wynosił 629 877 094,82 złotych. W kryteriach ocen, proponowana cena ma 60 procent udziału.
Przy braku odwołań wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy na realizację inwestycji.
W sierpniu poznamy też efekty prac nad koncepcją programową dla ostatnich odcinków A2. Będą to Siedlce-Biała Podlaska (63,5 km) i Biała Podlaska-granica państwa z Białorusią (32 km). Realizacja tych fragmentów, w formule Projektuj i Buduj, ma nastąpić w latach 2022-24.