WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 3/2020
18-01-2020 | tekst: Maciej Kalisz | fot. archiwum, Fiat, Volkswagen, dakar.com, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Afera Dieselgate z wysoką karą w Polsce
Fiat startuje z hybrydami
Niewielki spadek produkcji samochodów w Polsce
Rafał Sonik na podium Rajdu Dakar 2020!
Czasowe utrudnienia na A1 i A8, kontynuacja budowy S3 i S7
Afera Dieselgate z wysoką karą w Polsce
JEDNOSTKI NAPĘDOWE | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakończył postępowanie wobec Volkswagen Group Polska. Sprawa dotyczyła tzw. afery Dieselgate, czyli zaniżania wartości emisji tlenków azotów w produkowanych po 2008 roku modelach marek Audi, SEAT, Skoda i Volkswagen z silnikiem wysokoprężnym EA 189 EU 5. W efekcie rozpowszechniane były nieprawdziwe informacje i dane dotyczące emisji spalin, w tym wpisywane do świadectw homologacji i zgodności WE. Jednocześnie dilerzy tych marek odrzucali reklamacje klientów w tych kwestiach. Proceder ten, nie tylko w Polsce, trwał do początku 2016 roku.
Efektem postępowanie UOKiK jest nałożenie kary 120 607 288 złotych na Volkswagen Group Polska na rzecz budżetu Polski. Producentowi, który nie skomentował jeszcze tego faktu przysługuje odwołanie. Jeśli tego nie zrobi to, po uprawomocnieniu się decyzji, nabywcy tych modeli będą mogli dochodzić swoich praw w sądzie. Stanie się ona także podstawą do złożenia reklamacji.
"Wziąłem pod uwagę to, że praktyka trwała osiem lat - nie było w trakcie postępowania żadnych propozycji ugodowych ze strony spółki. Firma działała na szkodę konsumentów, ponieważ kierowała nieetyczne rekomendacje, aby dealerzy nie uwzględniali zasadnych reklamacji konsumentów. Nieprawdziwe informacje w materiałach reklamowych wywołały dezinformację - odwoływały się do proekologicznej postawy Volkswagena, gdy w rzeczywistości samochody nie były przyjazne środowisku. Manipulowanie emisją spalin to zaprzeczenie ekologiczności"
- powiedział Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Polska jest kolejnym krajem, w którym wydano taki werdykt. W USA nałożona przez sąd sankcja wyniosła 2,8 mld dolarów, dodatkowo producent musiał odkupić wszystkie wadliwe samochody. W Australii kara wyniosła około 85 mln USD, a we Włoszech 5 mln euro.
Fiat startuje z hybrydami
PREMIERA TYGODNIA | Fiat, jako jeden z ostatnich producentów samochodów, rozpoczyna erę elektromobilności. Napędy hybrydowe otrzymały 500 i Panda. Jest to rozwiązanie typu Mild Hybrid, czyli bez możliwości ładowania z zewnątrz.
Na bazę wybrano nowy, trzycylindrowy silnik benzynowy FireFly o pojemności jednego litra i mocy 70 koni mechanicznych z maksymalnym momentem obrotowym 92 Nm przy 3,5 tys. obr/min. Uzupełnia go 12 woltowy system BSG (Belt integrated Starter Generator), którego zadaniem jest odzyskiwanie energii podczas zwalniania lub hamowania. Zostaje ona zgromadzona w baterii o pojemności 11 Ah i wykorzystana do ponownego uruchomienia jednostki lub w formie doładowania przy przyspieszaniu. Według danych Fiata umożliwia też jazdę w trybie EV do prędkości 30 km/h.
Do współpracy z napędem hybrydowym przeznaczono nową, poprzecznie montowaną, sześciobiegową skrzynię manualną. Taki zestaw, w porównaniu do silnika benzynowego 1.2 Fire 69 KM ,pozwoli na niższe, do 30 procent, zużycie paliwa.
Fakt pojawienia się tych hybryd w ofercie został podkreślony limitowaną wersją Launch Edition. Wyróżnia się ona emblematem Hybrid na tyle samochodu oraz stylizowaną literą H z dwoma kroplami wody na środkowym słupku. Bazowym kolorem nadwozia jest zieleń Dewdrop.
Co ciekawe, do wykonania tapicerki w tych hybrydach użyto przędzy SeaQualYarn pochodzącej z recyklingu plastiku. W 10 procentach jego źródłem jest proces oczyszczania mórz.
Hybrydowa wersja Fiata 500 jest już dostępna w polskich salonach. Jej sześć poziomów wyposażenia wyceniono od 51 000 do 62 400 złotych. Natomiast Panda Hybrid trafi do sprzedaży w marcu 2020.
Niewielki spadek produkcji samochodów w Polsce
Z RYNKU | Według wyliczeń Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano 621 803 samochody. Wśród koncernów liderem jest Volkswagen. Fabrykę we Wrześni i w Poznaniu opuściło 266 127 modeli. Wszystkie zaliczają się do pojazdów dostawczych - Caddy (148 334 szt.), Crafter (72 703 szt.), Transporter T6 i MAN TGE.
Jeśli spojrzymy na ranking modeli, bezsprzecznie rządzi w nim Fiat 500, w tym Abarth (200 704 szt.). Tyska fabryka jest także jedynym producentem Lancii Ypsilon (z przeznaczeniem tylko na rynek włoski). Łącznie FCA Poland wytworzył w 2019 roku 263 176 sztuk.
Trzecim koncernem posiadającym w Polsce fabrykę jest PSA. W Gliwicach produkowany jest Opel Astra i jego pochodne na inne rynki: Vauxhall Astra, Buick Cascada czy Holden Cascada. Fabrykę tę opuściło 92 500 samochodów.
W porównaniu do 2018 roku, Opel Manufacturing Poland zanotował spadek produkcji o ponad 13 procent, a Volkswagen Poznań o 0,3 proc (MAN TGE +75 proc.). Z kolei Fiat miał wzrost o 1,4 proc. (Lancia +29 proc.). Układ sił może niedługo się zmienić, bowiem Włosi i Francuzi podpisali umowę o konsolidacji.
Łącznie fabryki zlokalizowane w Polsce wyprodukowały 621 803 samochody. Przy wyniku z 2018 roku na poziomie 632 724 sztuk oznacza to spadek o prawie 2 procent.
Rafał Sonik na podium Rajdu Dakar 2020!
SPORT | Zawodnicy 42. Rajdu Dakar dotarli do mety Al-Qiddiya. Była to pierwsza w historii edycja odbywająca się na Półwyspie Arabskim. W sumie wytyczono dwanaście odcinków, wszystkie na terenie Arabii Saudyjskiej, o zróżnicowanych pod kątem kategorii pojazdów długościach.
Wśród motocyklistów zwycięzcą został Amerykanin Ricky Brabec z Monster Energy Honda Team 2020. Najlepszy z Polaków, Maciej Giemza, zajął 17. miejscem a Krzysztof Jarmuż był 44. Trzeci z naszych zawodników, po upadku na czwartym etapie, wycofał się z udziału.
W kategorii quadów wygrał reprezentujący Chile, Ignacio Casale z Casale Racing (Yamaha). Na najniższym stopniu podium stanął Rafał Sonik. Piąte miejsce wywalczył Kamil Wiśniewski, a stawkę na dwunastej pozycji, zamyka Arkadiusz Lindner. Niestety, także w tej kategorii nie poszczęściło się naszym reprezentantom. Na szóstym etapie odpadł, debiutujący w Dakarze, Paweł Otwinowski.
W rywalizacji w samochodach "osobowych" bezkonkurencyjnym był duet Carlos Sainz i Lucas Cruz z Bahrain JCW X-Raid Team w MINI John Cooper Work's Buggy. Dla hiszpańskiego kierowcy jest to trzecie, po 2018 i 2010, zwycięstwo w Dakarze.
W tej kategorii Polskę reprezentował Jakub Przygoński. Na fotelu pasażera - także Mini John Cooper Works Rally - zasiadał Niemiec Timo Gottschalk. Zespół Orlen X-Raid Team zakończył Dakar na 19. miejscu.
Spośród załóg startujących w lekkich konstrukcjach najlepszymi okazali się Amerykanie - Cassey Currie i Sean Berriman z Monster Energy Can-Am. Polskie teamy zajęły 13. (Maciej Domżała i Rafał Marton) i 30. (Aron Domżała i Maciej Marton) pozycję.
W wadze ciężkiej wygrali Rosjanie Andrey Karginov, Andrey Mokeev i Igor Leonov z Kamaz-Master. Trio Robert Szustkowski, Jarosław Kazberuk i Filip Skrobanek (Czechy) ukończyli Dakar 2020 na 18. miejscu. Polak, w roli pilota Szymon Gospodarczyk, wchodził też w skład załogi z Patricem Garrouste (Francja) i Petrem Vojkovskym (Czechy) - 9 pozycja.
Czasowe utrudnienia na A1 i A8, kontynuacja budowy S3 i S7
POLSKIE DROGI | W ten weekend na modernizowanym odcinku autostrady A1 pomiędzy węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Zachód prowadzone są wyburzenia wiaduktów. Wiąże się to z całkowitym zamknięciem drogi i objazdami.
Dłuższe utrudnienia w ruchu potrwają na A8, czyli Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Do 5 lutego prowadzona będzie wymiana dylatacji na jezdni zachodniej (kierunek Kudowa Zdrój) pomiędzy węzłami Wrocław Północ i Stadion. Na czas robót, etapowo, zwężane będą pasy ruchu, a prędkość ograniczona do 80 km/h.
W mijającym tygodniu odbyło się spotkanie przedstawicieli ministerstw, urzędów drogowych i władz samorządowych z Polski i Czech. Tematem rozmów było połączenie drogi ekspresowej S3 z autostradą D11. To część Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego od Malmo (Szwecja) do Chania (na greckiej wyspie Kreta). W sumie będzie to 3950 kilometrów drogi.
Po stronie polskiej, w województwie dolnośląskim, brakuje trzech odcinków S3. Pierwszy od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ (14,1 km) dokończy nowy wykonawca. Poprzedni, konsorcjum którego liderem była firma Salini, został usunięty z placu budowy. Ten fragment będzie gotowy w II połowie 2021 roku.
Dwa kolejne biegną od węzła Bolków do granicy w Lubawce. To 31,5 kilometra, które zostaną oddane do użytku w II połowie 2023 roku.
Po stronie czeskiej pozostają do wybudowania 4 odcinki D11. Najszybciej ukończony będzie 7,4 km fragment Smirice-Jaromer (grudzień 2021) i 15,5 km Hradec Kralove-Smirice (maj 2022). W fazie projektu pozostaje 19,6 km Jaromer-Trutnov (2028) i 21,3 km Trutnov-granica z Polską (2027).
Ministerstwo Infrastruktury zwiększyło o 135 milionów złotych budżet na realizację S7 pomiędzy Warszawą i Grójcem. Obecnie prace prowadzone są na odcinkach Lesznowola-Tarczyn Północ i Tarczyn Północ-początek obwodnicy Grójca. Ich oddanie do użytku planowane jest na pierwszą połowę 2021 roku.
Natomiast na fragment Lotnisko-Lesznowola rozstrzygnięto właśnie nowy przetarg. Najkorzystniejszą ofertę, na 457 mln złotych, złożyła firma Polaqua. Przy braku odwołań, GDDKiA planuje podpisanie umowy w lutym. Inwestycja powinna zostać ukończona w 2022 roku.