Z RYNKU

Salon samochodowy | Sprzedaż samochodów w Polsce

Początek załamania sprzedaży

06-04-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiuwm

Jak było do przewidzenia, już pierwsze dni zdecydowanych działań w walce w koronawirusem w Polsce potężnie zachwiały sprzedażą nowych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce. W kolejnych miesiącach spadki będą jeszcze większe, warto jednak spojrzeć na ciekawe zmiany do jakich doszło na rynku.

Z rynku - Początek załamania sprzedaży - liderem wśród osobowych wciąż Toyota Corolla

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w marcu 2020 roku w wydziałach komunikacyjnych zarejestrowano 33 985 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. W porównaniu do trzeciego miesiąca 2019 roku oznacza to spadek o blisko 40 procent. W tej puli największy pik zanotowały osobówki, bo minus 40,8 procent. Wynik ten można przyrównać do marca 2013 roku.

Znaczne słabnięcie zainteresowania nowymi samochodami widoczne było już w styczniu. Pierwszy miesiąc zamknął się spadkiem o 14,5 procent. Po lutym widać było lekkie odbicie z wynikiem minus 13,2 procent. Pierwszy kwartał to już spory minus 22,8 procent. O ile wcześniej samochody osobowe i dostawcze traciły niemal w identycznych proporcjach, tak teraz te pierwsze znajdują coraz mniej nabywców.

Najważniejszym powodem tego jest obecna sytuacja, w której coraz mniej osób i firm będzie decydować się na zakup nowego samochodu. Perspektywa utraty części wynagrodzenia czy pracy i niepewność jutra będą dominowały nie tyle w kolejnych miesiącach, co nawet dniach.

Na trudnej pozycji stoją salony sprzedaży, część z nich z pomocą reprezentowanych marek, przenosi swoją działalność do sieci. Trzeba też pamiętać, o wstrzymanych produkcjach w europejskich fabrykach, przed którymi stoją wypełnione już place nowymi modelami. Globalny powrót do normalności będzie bardzo, bardzo trudny i czasochłonny.

Już na początku tego roku liderem polskiego rynku została Toyota. Na drugie miejsce spadła Skoda, a trzecie utrzymał Volkswagen. Na kolejnych pewne zaskoczenie awansami Kii i Hyundaia oraz Mercedesa. Zyskało także Renault. TOP 10 zamykali Ford, Dacia i BMW. W zestawieniu tym nie znalazła się jedna, jeszcze do niedawna bardzo popularna w Polsce, marka - Opel.

W marcu do siódmego miejsca bez zmian. Na pozycję 8. awansowała Dacia, oczko wyżej także BMW i do TOP 10 wskoczyło Audi. Najczęściej wybieranymi modelami były: Toyota Corolla (5,4 proc. ogółu sprzedaży), Skoda Octavia (4,3 proc.), Skoda Fabia (3,5 proc.), Toyota Yaris (3,4 proc.) i Dacia Duster (3,1 proc.). Co ciekawe na dziesiątym miejscu znalazło się Volvo XC60 (1,6 proc.).

A co stoi za wysoką pozycją Toyoty? Po pierwszy kwartale największe wzrosty wśród modeli wszystkich marek odnotowały jedynie Corolla (129,7 proc.), RAV-4 (128,5 proc.) i C-HR (4,3 proc.). Ten ostatni może nie imponuje wielkością, ale w TOP 20 pozostałe pozastała siedemnastka zaliczyła same spadki.

W podziale na klientów indywidualnych TOP 5 marek tworzą Toyota, Skoda, Hyundai, Kia i Dacia. Rejestracje na firmy (regon) to Skoda, Toyota, Volkswagen, Mercedes i BMW. Na koniec 2019 roku były to odpowiednio Toyota, Skoda, Dacia, Kia i Hyundai oraz Skoda, Volkswagen, Toyota, Opel i Ford.

Z kolei spoglądając na modele, przysłowiowi Kowalscy decydowali się na Toyoty Yaris i Corolla, Dacię Duster, Skodę Fabia i Fiata Tipo. Podmioty gospodarcze wybierały Toyotę Corolla, Skody Octavia i Fabia, Toyotę Yaris oraz Volkswagena Golfa.

Ranking na koniec 2019 roku wyglądał następująco - klienci indywidualni: Toyota Yaris, Toyota Corolla, Fiat Tipo, Hyundai Tucson i Dacia Duster - firmy: Skoda Octavia, Toyota Corolla, Skoda Fabia, Opel Astra i Volkswagen Golf.

W gamie jednostek napędowych niezmienną popularnością cieszą się silniki benzynowe (67,3 proc). Do 18,3 procentowego udziału diesli zbliża się łączony wynik alternatywnych zespołów. Miękka hybryda (bez możliwości zewnętrznego ładowania) 12,5 proc., hybryda plug-in 0,6 proc., fabryczne LPG 0,6 proc. i elektryki 0,5 proc.

Z rynku - Początek załamania sprzedaży - nowym liderem wśród dostawczych Renault Master

Wśród dostawczych po pierwszym kwartale 2020 roku prym wiedzie Renault (14,3 proc. udziału w rynku). Na drugim miejscu jest Ford (13,29 proc.), a na trzecim Fiat (12,14 proc.). Tuż za nim znajduje się Mercedes, z wynikiem 12,09 proc. Kolejne pozycje zajmuje Volkswagen (9,37 proc.), Peugeot (8,86 proc.), Iveco (7,26 proc.), Citroen (5,86 proc.), Opel (5,71 proc.) i Toyota (5,20 proc.).

Tutaj największą popularnością cieszyły się Renault Master, Mercedes Sprinter, Fiat Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer, Ford Transit, Volkswagen Transporter, Ford Transit Custom, Opel Movano i Volkswagen Crafter.

TOP 5 marek w 2019 roku tworzył Fiat (17,05 proc. udziału w rynku), Renault (14,14 proc.), Ford (12,08 proc.), Volkswagen (10,4 proc.) i Mercedes (9,42 proc.). A jeśli chodzi o modele to Renault Master, Fiat Ducato, Iveco Daily, Mercedes Sprinter oraz Volkswagen Crafter.