Z RYNKU
Salon samochodowy | Sprzedaż samochodów w Polsce
Trzy marki samochodów osobowych dominują na polskim rynku
24-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, producenci
W pierwszym półroczu 2019 roku o niecałe dwa procent wzrosła sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce. Liderem rynku pozostaje Skoda, ale w zestawieniach TOP 10 klientów indywidualnych i podmiotów gospodarczych widać odmienne preferencje.
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego od stycznia do końca czerwca w polskich salonach sprzedano 272 156 samochodów osobowych. W porównaniu do analogicznego półrocza 2018 roku dało to wzrost o zaledwie 1,9 procent. Znaczący spadek, bo o 2,3 procent, odnotowano w porównaniu czerwca.
Od lat niezagrożonym liderem polskiego rynku pozostaje Skoda. W tym roku sprzedała już 34 672 samochodów, co daje blisko 13 procentowy udział w całym wolumenie. Na drugim miejscu podium utrzymuje się Toyota (30 899 szt./11 proc.), a na trzecim Volkswagen (25 929 szt./9,5 proc.). Jak łatwo policzyć te trzy marki, a raczej dwie biorąc pod uwagę Grupę Volkswagen, mają łącznie 1/3 rynku.W przypadku Skody na ten wyniki zapracowała przede wszystkim Octavia (10 334 szt./3,8 proc.) i Fabia (9269 szt./3,4 proc.). Z zebranych przez nas informacji wynika, że większy model częściej wybierany jest w nadwoziu kombi (6279 szt.), mniejszy jako hatchback (5512 szt.). W Octavii rządzi silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 150 KM z 6-biegową skrzynią manualną. Natomiast w Fabii trzycylindrowy 1.0 TSI 95 KM z pięciobiegową skrzynią.
"Z przyjemnością podsumowujemy pierwsze półrocze 2019 roku, w którym kolejny raz z rzędu zostaliśmy liderem rynku. Nie byłoby to możliwe bez zaufania, którym od lat darzą nas Polacy. Cieszę się, że odpowiadamy na zmieniające się potrzeby konsumentów i trafiamy do nich z naszą ofertą. Osiągnięte przez nas wyniki dowodzą, że kierunek który obraliśmy jest właściwy. Podkreśla to pozytywny odbiór nowej Skoda Fabia, Octavii, czy modeli z rodziny SUV-ów. Jesteśmy przekonani, że nowości, które wkrótce uzupełnią nasze portfolio produktowe oraz modele z napędem hybrydowym i elektrycznym pozwolą nam osiągać jeszcze lepsze rezultaty"
- podsumowuje Tomasz Porawski, Dyrektor marki Skoda w Polsce.
Toyota w TOP 10 ma o jeden model więcej. Najchętniej wybieranym jest Corolla (7887 szt.) w nadwoziu sedan. W tym przypadku trzeba podkreślić, że w salonach oferowana jest i poprzednia generacja pod nazwą Classic (powodzeniem cieszy się silnik benzynowy 1.6 VVT-i 132 KM, 6-biegowa skrzynia manualna) i nowa (1.8 Hybrid 122 KM e-CVT).
Kolejny to Yaris (4878 szt.) w wersji 5-drzwiowej z silnikiem 1.5 Hybrid 100 KM i bezstopniową przekładnią automatyczną e-CVT. Trzecim modelem Toyoty jest - schodzący już ze sceny - Auris. Stąd też i przy nim widnieje oznaczenie Classic. Najpopularniejsze nadwozie to hatchback, a silnik 1.6 VVT-i 132 KM i także 6-biegowa skrzynia.
"Yaris to niezmiennie model, który w gamie Toyot cieszy się w Polsce dużą popularnością. W tym roku jego gamę wzbogaciły specjalne wersje limitowane: 20th Anniversary poświęcona 20-leciu obecności modelu na rynku oraz GR Sport nawiązująca stylizacją oraz między innymi zmienionym zawieszeniem do sportowego Yarisa GRMN. Obie wersje dostępne były z napędem hybrydowym, więc nie dziwi nas, ze właśnie ten rodzaj napędu jest coraz częściej wybierany przez polskich klientów. Zresztą podobny trend obserwujemy w grupie naszych kompaktowych modeli. W tym roku jest ona wyjątkowo bogata - oprócz debiutującej nowej generacji Corolli mamy od początku roku dostępną poprzednią gamę z Aurisem hatchback i Corollą Classic. Nie jest tajemnicą, że nowa Corolla dysponując napędem hybrydowym w dwóch wariantach mocy (122 KM i 180 KM) jest wybierana głównie z tym elektryczno-benzynowym systemem pod maską. To powoduje, że udział sprzedaży hybryd w całej gamie nowych Toyot rośnie nam w tym roku bardzo dynamicznie - z 28 w 2018 roku do obecnie 35 procent"
- komentuje Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.
Z kolei w gamie Volkswagena motorem napędowym pozostaje Golf (6813 szt.). W pięciodrzwiowym nadwoziu hatchback z silnikiem benzynowym 1.5 TSI 150 KM i 6-biegową skrzynią biegów.
"Golf to nasz bestseller, samochód, który od kilku pokoleń tworzy własną klasę. Przestronność i ergonomia łączą się w tym modelu z zaawansowaniem technicznym i wysokim poziomem komfortu. Cieszy nasz także, że rosnącą popularnością cieszą się poszczególne opcjonalne elementy wyposażenia, zwłaszcza te które podnoszą poziom komfortu i bezpieczeństwa"
- argumentuje Hubert Niedzielski, Kierownik PR marki Volkswagen.
Po pierwszy półroczu 2019 roku TOP 10 sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce wygląda następująco: Skoda Octavia, Skoda Fabia, Dacia Duster, Toyota Corolla, Toyota Yaris, Opel Astra, Volkswagen Golf, Renault Clio, Toyota Auris i Fiat Tipo.
W tym okresie najwięcej zakupów dokonały firmy (Regon). Było to - jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego - 185 032 sztuk, co daje 68 procent całego rynku. Pod względem marek nastąpiło tu przetasowanie. Skoda utrzymała pierwsze miejsce (24 509 szt./12,85 proc.), ale na kolejnych Volkswagen (21 965 szt./11,52 proc.) zamienił się z Toyotą (18 645 szt./9,78 proc.).
Nieco inaczej prezentuje się także TOP 10: Skoda Octavia (8281 szt.), Skoda Fabia (6136 szt.), Volkswagen Golf (5888 szt.), Toyota Corolla (5411 szt., w porównaniu z 2018 roku odnotowała największy, bo 98,6 procentowy przyrost), Opel Astra (5272 szt.), Ford Focus (3937 szt.), Renault Clio (3835 szt.), Toyota Yaris (3381 szt.), Volkswagen Passat (3321 szt.) i Skoda Superb (3183 szt.).
Klienci indywidualni wyżej cenili Toyotę (12 687 szt./14,48 proc.), następnie Skodę (10 164 szt./11,6 proc.) i Dacię (8303 szt./9,48 proc. - największy wzrost sprzedaży o blisko 56 proc.).Duża w tym zasługa Dustera (4994 szt. - przyrost o 91 proc.), ale to nie jedyny model Dacii w tym TOP 10. Na drugim miejscu jest Toyota Yaris (3774 szt.), dalej Skoda Fabia (3135 szt.), Fiat Tipo (2669 szt.), Toyota Corolla (2475 szt.), Toyota Auris (2298 szt.), Hyundai Tucson (2057 szt.), Skoda Octavia (2052 szt.), Dacia Sandero (1875 szt.) i Skoda Rapid (1855 szt.).