Z RYNKU

Sprzedaż samochodów dostawczych w Polsce | 2021

Renault utrzymuje pozycję lidera na rynku dostawczych w Polsce

26-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Renault, archiwum, Toyota

O ile w 2021 roku na rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce odnotowano niewielki wzrost, to w segmencie pojazdów dostawczych wyniósł blisko 25 procent. Największy w tym sukces odniosła Toyota i Renault.

Z rynku - Renault liderem sprzedaży nowych samochodów dostawczych w Polsce w 2021

W 2020 roku zarejestrowano w Polsce 59 648 lekkich pojazdów dostawczych (do 3,5 t). To o blisko 15 proc. mniej niż w 2019 roku. Był to jednak krytyczny okres zmagania się z pandemią koronawirusa.

Odbicie rynku widoczne jest już w kolejnych 12 miesiącach. Sprzedaż 73 926 egzemplarzy daje aż 25 proc. wzrost. Zdaniem analityków w dużej mierze to efekt wywołany właśnie przed epidemię. Wzrosła rola transportu, w tym tzw. ostatnich kilometrów czyli dostawy do domy zakupów dokonanych on-line.

Przed rokiem liderem sprzedaży nowych samochodów dostawczych było Renault (14 121 szt.). W 2021 roku zachowało pierwszą pozycję (wzrost r/r o 58,2 proc.) zwiększając przy tym swój udział w rynku (14,96 proc.).

Na drugie miejsce awansował Ford ze sprzedażą 9954 szt. (wzrost o 25,9 proc. i 13,46 proc. rynku), zaś na trzecie spadł Fiat - 8990 szt. (+12,2 proc. i 12,2 proc.). Piątkę zamyka Iveco (6667 szt., +55,4 proc., 9,02 proc.) i Mercedes (6375 szt., -10,9 proc., 8,6 proc.).

W 2020 roku stracili niemal wszyscy producenci aut dostawczych. Jednym z wyjątków była Toyota, której sprzedaż w porównaniu do 2019 roku skoczyła aż o 60,7 proc. Podobna dynamika została osiągnięta także w 2021 roku. Rejestracja 5153 szt. daje rekordowy przyrost o 69,8 proc. i zajęcie niemal 7 proc. rynku.

Z rynku - Renault Master liderem sprzedaży nowych samochodów dostawczych w Polsce w 2021

W rankingu sprzedaży modeli niezmiennie prowadzi Renault Master (10 784 szt.). Na drugą pozycję awansowało Iveco z Daily (6667 szt.), a na trzecią spadł Fiat z Ducato (5247 szt.).

Kolejne miejsce zajmuje Mercedes Sprinter (5178 szt.), Ford Transit (3345 szt.), Opel Movano (2816 szt.), Peugeot Boxer (2670 szt.), Toyota Proace City (2483 szt.), Volkswagen Crafter (2425 szt.) i Ford Transit Custom (2279 szt.).

Z rynku - Toyota z modelem ProAce notuje największą dynamikę na rynku samochodów dostawczych w Polsce

W tym gronie najwięcej zyskał model Toyoty (+125 proc.), Opla (+85,3 proc.) i Iveco (+55,4 proc.). A straciły tylko trzy: Fiat Ducato (-14,4 proc.), Mercedes Sprinter (-11,8 proc.) i Peugeot Boxer (-7,4 proc.).