Z RYNKU
Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce | 2021
Toyota bezsprzecznym liderem polskiego rynku
19-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Toyota
W drugim roku pandemii sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce odnotowała niewielki wzrost. Liderzy wśród marek utrzymali swoje pozycje, ale przetasowania nastąpiły w rankingu najpopularniejszych modeli.
W 2021 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce osiągnęła 446 647 sztuk (dane Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego). Oznacza to - w porównaniu do 2020 - wzrost o +4,3 proc. Trzeba jednak pamiętać o całkowitym załamaniu rynku w pierwszych miesiącach pandemii (spadek o 23 proc. w porównaniu do 2019). Teraz dostępność nowych aut w salonach ograniczają problemy z elektroniką. Sporą część oferty zredukowano z powodu wprowadzenia normy emisji spalin Euro 6d ISC FCM.
Wśród marek samochodów osobowych podium za 2021 rok bez zmian. Zdecydowanym liderem pozostaje Toyota. Sprzedaż 74 512 aut daje blisko 17 proc. udział w rynku i co trzeba podkreślić nastąpił wzrost r/r o +21,5 proc.
Drugie miejsce utrzymała Skoda (45 065 szt./10 proc. rynku) pomimo mniejszego zainteresowania o 20 proc. Trzecie należy do Volkswagena (34 420 szt./7,7 proc.), ale i on zanotował spadek o -7,5 proc.
Kolejne miejsca w rankingu marek zajmują: Kia (sprzedaż 26 838 szt./udział w rynku 7,2 proc./zmiana r/r +34,1 proc.), Hyundai (26 838 szt./6 proc./+45,8 proc.), BMW (23 980 szt./5,4 proc./+31 proc.), Mercedes (20 017 szt./4,5 proc./-1,3 proc.), Dacia (19 897 szt./4,4 proc./-5 proc.), Ford (19 109 szt./4,3 proc./+0,2 proc.) i Audi (18 973 szt./4,2 proc./+21,6 proc.).
W TOP 20 wyróżnia się przede wszystkim Mazda, która zameldowała się na 20. pozycji ze wzrostem +48,3 proc. (7376 szt./1,65 proc.) i Suzuki 15. miejsce, +43,9 proc. (10 316 szt./2,31 proc.).
W rozbiciu na modele podium za 2021 rok zajmuje Toyota Corolla (22 095 szt.), Toyota Yaris (14 479 szt.) oraz Skoda Octavia (13 116 szt.). Oznacza to zmianę kolejności z 2020 roku - Octavia, Corolla i Yaris.
TOP 10 w 2021 roku uzupełniły: Dacia Duster (12 460 szt.), Toyota RAV4 (10 992 szt.), Skoda Fabia (10 605 szt.), Toyota C-HR (9662 szt.), Hyundai Tucson (9585 szt.), Hyundai i30 (7793 szt.) i Kia Sportage (7658 szt.).
Inaczej sytuacja rysuje się po rozbiciu zakupów nowych samochodów przez osoby indywidualne i podmioty gospodarcze (w tym działalności jednoosobowe). W pierwszej grupie najpopularniejsze marki to: Toyota (sprzedaż 21 454 szt.), Kia (13 180 szt.) i Dacia (9974 szt.). Wśród firm są to: Toyota (53 058 szt.), Skoda (35 660 szt.) i Volkswagen (25 290 szt.).
Z kolei w rankingu modeli, osoby prywatne najczęściej wybierały Toyotę Yaris (6039 szt.), Dacię Duster (5761 szt.) i Toyotę Corollę (4064 szt.). Najpopularniejsze wśród firm to: Toyota Corolla (18 031 szt.), Skoda Octavia (11 483 szt.) i Skoda Fabia (8506 szt.).
Generalnie za wzrost całej sprzedaży nowych osobówek w 2021 roku o 4,3 proc. odpowiadają właśnie podmioty. To w tym segmencie mamy +6,4 proc. w porównaniu do 2020. W przypadku osób indywidualnych nastąpił spadek zainteresowania o -1,4 proc.
W podziale na rodzaj paliwa nieco ponad połowę ogółu (53,2 proc.) stanowiły silniki benzynowe, chociaż widoczny jest spadek popularności (-8,8 proc.). Druga pozycja wciąż należy do diesli (12,8 proc. rynku/-5,7 proc.).
Wśród paliw alternatywnych największy przyrost sprzedanych egzemplarzy (64 294 szt./+118,2 proc.) odnotowały auta z napędem miękkiej hybrydy (MHEV). Po 2021 roku stanowią już 7,5 proc. rynku.