Z RYNKU

Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce | 2022

Sprzedaż spada, Toyota króluje

10-10-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Toyota i archiwum

Pesymistycznie dane z polskiego rynku na koniec trzeciego kwartału. Różnica w sprzedaży nowych aut osobowych - względem 2021 roku - spadła o 30 595 sztuk. Traci nawet lider - Toyota.

Z rynku - Toyota jako marka i Corolla jako model liderami sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce po III kwartałach 2022

W okresie styczeń - wrzesień 2022 sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce wyniosła 316 680 sztuk. W porównaniu do analogicznych danych za 2021 oznacza to mniejsze o -8,8 proc. zainteresowanie (źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów).

W podziale na typ kupujących - blisko 30 proc. (93 474 szt.) to osoby prywatne. Pozostałe (223 206 szt.) to podmioty gospodarcze, także w formie jednoosobowej działalności.

Toyota, Skoda i Kia

Wśród marek prym wiedzie Toyota z wolumenem 55 346 sztuk. Daje to Japończykom 17,5 proc. polskiego rynku, ale też oznacza mniejszą o -3,1 proc. sprzedaż. Na drugim miejscu uplasowała się Skoda (30 090 szt., 9,5 proc.), która zanotowała spadek o -19,7 proc. Trzecia Kia (26 132 szt., 8,25 proc.) zyskała +2,4 proc.

W Top 20 marek samochodów osobowych największy wzrost sprzedaży, bo o blisko +12 proc., ma Mercedes (7. pozycja). Wolumen 16 679 szt. daje 5,3 proc. rynku. Po przeciwnej stronie znalazło się Suzuki (20. pozycja). Sprzedaż 3873 aut (1,2 proc. rynku) to zmiana w porównaniu do okresu styczeń - wrzesień 2021 o -54 proc.

Wyniki modeli Toyoty

Wśród modeli nowych osobówek na pierwszym miejscu nieustannie Corolla. Osiągnięty wolumen 16 156 szt. przełożył się na 5 proc. udział w polskim rynku. Kolejne miejsce należy też do Toyoty. Sprzedaż Yarisa wyniosła 9145 szt. (3 proc.). Na najniższym stopniu podium znalazła się Kia Sportage (8998 szt., 3 proc.).

Warto podkreślić, że oba modele Toyoty miały w trzech kwartałach 2022 mniejsze zainteresowanie niż przed rokiem. Odpowiednio o -4,7 i -3,6 procent. Pomimo to zachowały swoje pozycje. Natomiast Sportage zanotował wzrost o +31,3 proc. i skok o sześć oczek.

Nie jest to jednak rekord, bo ten należy do innego modelu Toyoty - Yaris Cross (12. miejsce). Zyskał on aż +57750 proc. (skok o 275 oczek). Jest to jednak wynik skali - sprzedaż debiutanta w 2021 wyniosła ledwie 10 sztuk, zaś w obecnym już 5785 szt.

Tuż za nim, na 13. pozycji, znalazła się Skoda Fabia. Model ten stracił na zainteresowaniu aż -37,8 proc. Tym samym spadek o siedem oczek.

Jakie auto wybiera Kowalski?

Układ sił zmienia się w rozbiciu na typ kupującego. W przypadku klientów indywidualnych największym zainteresowaniem cieszy się Toyota (17 672 szt., +6,52 proc.), Kia (11 238 szt., +5,58 proc.). Oba modele zachowały swoje pozycje z okresu styczeń - wrzesień 2021. Na podium dołączyła Dacia (8070 szt., +14,42 proc.), która awansowała o dwa oczka.

Niezmiennie stoi za tym popularność Dustera (4216 szt.). Model ten właśnie wskoczył na fotel lidera. Na pozycję drugą przesunęła się Kia Sportage (4144 szt.) ze wzrostem o +26,3 proc. A wszystko to kosztem Toyoty Yaris (3941 szt.), która straciła na zainteresowaniu -24,3 proc.

W TOP 20 nowych modeli wybieranych przez Kowalskiego zaskakuje wzrost aż o +131 proc. Fiata 500 (1252 szt.). Wynik ten pozwolił skoczyć o 24 oczka na 17. pozycję. I kolejne zaskoczenie - spadek Toyoty Corolla (2120 szt.). Po dziewięciu miesiącach bieżącego roku jest na 11. miejscu, czyli osiem oczek niżej niż przed rokiem (-36,1 proc.).

Które auta preferują podmioty gospodarcze?

Wśród firm, w tym jednoosobowych działalności gospodarczych, TOP 3 marek samochodów osobowych tworzą: Toyota (37 674 szt.), Skoda (22 085 szt.) i Volkswagen (16 648 szt.). Wszystkie zachowały swoje pozycje, ale też i straciły w wolumenie sprzedaży - odpowiednio - o: -7,1 proc., -25,6 proc. i -18,4 proc.

Kupujący najczęściej wybierali: Toyotę Corollę (14 036 szt.), Skodę Octavię (6812 szt.) i Hyundaia i30 (6238 szt.). Japończycy i Czesi zachowali swoje pozycje, natomiast Koreańczycy przesunęli się o pięć oczek.

W firmach najwięcej na popularności zyskuje Kia Sportage (4854 szt.). Przyrost o +35,9 proc. pozwolił awansować o siedem oczek na 6. miejsce. Traci natomiast (-45 proc.) Skoda Fabia (3814 szt.), która spadła o siedem oczek na 11. pozycję.

Rekord elektryków

Niemal połowę z nowych aut napędza silnik benzynowy. Tu jednak wystąpiła zmiana na niekorzyść o -16 proc. Niemal 11 proc. udziału mają jednostki wysokoprężne. Ale też i one najwięcej tracą na popularności, o -22 proc.

Zaskakiwać mogą auta zasilane paliwem alternatywnym. Stanowią one 40 proc. i zyskały +7,2 proc. udziału w całości. Pod tym pojęciem kryją się czyste elektryki. I choć w liczbach to zaledwie 7911 nowych aut, to nastąpił rekordowy przyrost o +96,3 proc.

Najwięcej rejestracji (54 062 szt.) stanowiły tzw. miękkie hybrydy, ale też w porównaniu z trzema kwartałami 2021 roku zmniejszył się na nie popyt -2,7 proc.