TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Honda Civic XI e:HEV
Dziecko w Hondzie Civic e:HEV - foteliki i wózki
21.07.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W Hondzie Civic zaskakuje sposób schowania mocowań Isofix, ale nie wpływa to na jakość montażu fotelików dziecięcych. W testowanej wersji Advance mamy nieco mniejszy bagażnik, nie miało to jednak znaczenia w próbach spakowania do niego dwóch wózków.
Foteliki dziecięce użyte w teście Hondy Civic XI e:HEV:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W nowej Hondzie Civic zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. W naszej próbie z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też fotel pasażera maksymalnie obniżyć, a oparcie ustawić do pionu (w testowanej wersji Advance mamy elektryczną regulację w czterech kierunkach).
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 18 cm wolnej przestrzeni.
Mocowania Isofix znalazły się na skrajnych miejscach kanapy. Schowano je pod kawałkiem skórzanej tapicerki, który zapinany jest na rzep. Same uchwyty znajdują się bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem, łatwo wsunąć w nie szyny fotelika. Podczas montażu naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej bez uwag.
Honda Civic to nisko zawieszone auto, prześwit wynosi 128 cm, dlatego podczas wkładania i wyjmowania fotelika/nosidełka trzeba się mocno schylić. Wykonanie tych czynności ułatwiają szeroko otwierane drzwi.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować, w pozycji tyłem do kierunku jazdy, fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony jest dla nieco starszego dziecka. W tym przypadku pozostaje na stałe w samochodzie. Niskie nadwozie auta może nie zapewnić swobody podczas zapinania czy wyjmowania dziecka z samochodu.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej używanie pozycji odwrotnej). Bez problemu mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Hondy Civic XI e:HEV oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi mają oznaczenie standardu i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych fotelików typu Isofix. Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapniemy od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to dzielenie i składanie oparcia kanapy (60:40).
W mocowania Isofix bez trudu wsunęliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 st.
Przed montażem fotelika dziecięcego z grupy 2-3 Recaro Mako Elite 2 zdemontowaliśmy zagłówek kanapy (czynność ta jest łatwa do wykonania). Dzięki temu jego konstrukcja optymalnie przylega do oparcia kanapy.
Podstawa fotelika nie zakrywa zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta również dziecko. Bez przeszkód ustawiliśmy zagłówek fotelika na maksymalną wysokość.
Pomiędzy siedziskiem kanapy, a podsufitką jest 86 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 30 cm wolnego miejsca. Teoretycznie to dużo, odradzamy jednak korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość kanapy Hondy Civic 11. generacji w nadwoziu hatchback wynosi 132 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Hondy Civic XI e:HEV:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Nowa Honda Civic dostępna jest w Europie wyłącznie z napędem hybrydy i nadwoziu hatchback. Do wyboru trzy wersje wyposażenia, w Elegance i Sport bagażnik ma 415 litrów pojemności. W testowanej przez nas Advance 409 litrów. Płyta podłogi ma 96 cm długości, ale tuż przed plecami kanapy ma załamanie biegnące w górę. Szerokość pomiędzy nadkolami to 103 cm. Wysokość do rozwijanej na bok rolety wynosi 50 cm.
Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy obie części naszego wózka X-lander, kompletne podwozie i gondolę.
Plecy kanapy i nadkola bagażnika pokryto wykładziną, która zabezpiecza te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem, na przykład metalowymi elementami wózka dziecięcego.
Fabrycznym elementem wyposażenia są cztery zaczepy do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
W zarówno na szerokość, jak i długość bagażnika Hondy Civic XI hatchback zmieściliśmy złożony wózek/spacerówkę Quinny.
W nieco mniejszej przestrzeni, z nieregularną podłogą, bagażnika bez trudu zmieściły się jednocześnie dwa wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do krawędzi zderzaka wynosi 61 cm, do progu 65 cm, do rączki do zamykania klapy bagażnika 175 cm, zaś ona sama unosi się na 187 cm.