TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Honda Civic XI e:HEV
Dziecko w Hondzie Civic e:HEV - wyposażenie samochodu
20.07.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W Europie 11. generacja Hondy Civic oferowana jest wyłącznie w nadwoziu hatchback. Na wyposażeniu fabrycznym bazowej wersji Elegance znajdziemy niemal wszystkie elementy, które zaliczamy do bezpieczeństwa i komfortu podróży dzieci.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest fabrycznym elementem wyposażenia 11. generacji Hondy Civic. Umieszczono go w prawym boku kokpitu. Dostęp do niego możliwy jest dopiero po pełnym otwarciu drzwi.
Do zmiany statusu poduszki - zgodnie z zamieszczonym schematem - służy grot kluczyka, który został schowany w obudowie auto-pilota.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono na dole centralnej części kokpitu.
Przy aktywnej poduszce powietrznej podświetla się - przez minutę od uruchomienia silnika - napis ON z odpowiednim piktogramem.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się - przez cały czas pracy silnika - napis OFF z odpowiednim piktogramem.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików samochodowych dla dzieci.
Odpowiadają im pary mocowań Isofix (i-Size). Umieszczono je bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy. I schowano pod fragmentem tapicerki, mocowanym na rzepy.
Po wyłączeniu silnika - jeśli przed rozpoczęciem jazdy otwierana była druga para drzwi - na desce rozdzielczej pojawia się rysunek samochodu z zaznaczoną kanapą. To przypomnienie dla kierowcy, aby upewnił się, czy nikt z pasażerów - w domyśle dzieci - nie pozostał w aucie.
W 11. generacji Hondy Civic wszystkie boczne szyby opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd posiadają zabezpieczenie przed przypadkowym przycięciem palców.
Kierowca może zablokować regulację bocznych szyb poprzez przycisk umieszczony w panelu swoich drzwi.
Blokadę możliwości otwarcia tylnych drzwi od strony kabiny pasażerskiej umieszczono ich ramie. Do zmiany statusu - zgodnie z widniejącym schematem - wystarczy przestawić wbudowaną dźwignię.
Elementem wyposażenia testowanej wersji Advance jest czarna tapicerka skórzana (łączenie naturalnej z syntetyczną). Pokryto nią także plecy foteli, co ułatwia usuwanie zabrudzeń, na przykład śladów butów pozostawionych przez dzieci podróżujące w fotelikach na kanapie.
Przyciemniane szyby z tyłu są fabrycznym elementem każdej wersji wyposażenia (Elegance, Sport i Advance) nowej Hondy Civic.
Z kolei szklany dach, z otwieraną częścią z przodu, montowany jest wyłącznie w topowej wersji Advance.
Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna to standard każdej wersji Hondy Civic. Jednak z jej nawiewów powietrza skorzystają jedynie pasażerowie auta w konfiguracji Sport i Advance.
Za to w każdej znajdziemy aż cztery porty usb. Dwa w dolnej części kokpitu (jeden służy do integracji telefonu poprzez Android Auto lub Apple CarPlay - także w wersji bezprzewodowej) i dwa na końcu centralnego tunelu. Taka liczba i rozmieszczenie portów usb ułatwia podłączenie zasilania gadżetów elektroniki, która zajmie uwagę dzieci podczas podróży.
Alternatywą do zasilania są dwa samochodowe gniazda 12V - po jednym z przodu i w bagażniku.
Rozkładany podłokietnik na środku kanapy to także standard wyposażenia każdej wersji nowego Civica.
Według naszych pomiarów ma on 41 cm długości, 20 cm szerokości i 10 cm grubości. Łokieć oprzemy na wysokości 17 cm. Wewnętrz znajdują się dwa otwory na kubeczki lub butelki z napojami.
W bagażniku 11. generacji Hondy Civic w nadwoziu hatchback znajdziemy cztery oczka do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Przekątna pomiędzy nimi wynosi 128 cm. Są one rozpięte nad podłogą na wysokości 4 cm.