TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Jeep Renegade 4xe
Dziecko w Jeepie Renegade 4xe - foteliki i wózki
21-05-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Wypukłość na siedzisku kanapy wersji Trailhawk wymusza wyższe umieszczenie uchwytów Isofix, a tym samym może wpłynąć na jakość montażu fotelików dziecięcych. W hybrydowym Jeepie Renegade jest mniejszy bagażnik, który w testowanym egzemplarzu dodatkowo ogranicza (opcjonalne) koło dojazdowe.
Foteliki dziecięce użyte w teście Jeepa Renegade 4xe:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Jeepie Renegade zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Podczas próby z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie zauważyliśmy żadnych problemów. Podstawa miała stabilne oparcie, długość siedziska fotela pasażera to 51 cm, szerokość 50 cm.
W wersji Trailhawk można zamówić podgrzewanie foteli, w pakiecie Zimowym kosztują 2750 złotych (dodatkowo ogrzewana kierownica i przednia szyba w miejscu ramion wycieraczek).
Montaż z przodu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też ustawić w pionie oparcie fotela pasażera.
I maksymalnie go obniżyć, ale w Jeepie Renegade 4xe regulacja wysokości jest opcją w wyższych wersjach wyposażenia (elektryczna w 8 płaszczyznach za 2300 zł + wymagana tapicerka skórzana za 4900 zł).
Dla osoby podróżującej z tyłu na kanapie pozostaje około 12 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Na skrajnych miejscach kanapy znajdują się pary mocowań Isofix (i-Size). Brakuje na nich plastikowych prowadnic, ale nie przeszkadza to w poprawnym wsunięciu szyn fotelika dziecięcego.
Na siedzisku kanapy, tuż przy oparciu znajduje się wysokie uwypuklenie. Po zamontowaniu bazy Maxi-Cosi 2WayFix powstał pod nią pusty klin. Bez uwag podczas rozstawiania nogi stabilizującej. Oparliśmy ją na gumowej wycieraczce leżącej na podłodze.
W miarę szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z samochodu.
Na tej samej bazie można ustawić tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Ten model pozostaje na stałe w samochodzie. Szeroko otwierane drzwi i wysokie nadwozie Jeepa Renegade 4xe Trailhawk ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem dziecka z fotelika.
Przy ustawieniu na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy należy fotel pasażera dosunąć do kokpitu. Podróżująca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Fotelik 2WayPearl można obrócić na bazie 2WayFix przodem do kierunku jazdy (zachęcamy jednak do możliwie najdłuższego korzystania z pozycji tyłem).
W takiej pozycji bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Jeepa Renegade, jak i wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi zostały opracowane według standardu i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy znalazły się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-teher) wybranych modeli fotelików dziecięcych.
Klamrę pasa stabilizującego najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Jednak w Renegade 4xe nie w każdej wersji wyposażenia złożymy oparcia kanapy.
Montaż szerszych szyn Isofix fotelika Britax-Romer TriFix także przebiegł bez problemów. Pomiędzy jego podstawą a siedziskiem kanapy pozostał pusty klin. Jest to jednak cięższy fotelik, a dodatkowo obciążony dzieckiem może "osiąść" na wypukleniu siedziska kanapy.
Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy TriFix w pełnym zakresie regulacji. Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 st.
W tym przypadku także szeroko otwierane drzwi i wysokie nadwozie terenówki ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem dziecka z fotelika.
Przed montażem fotelika dla najstarszego dziecka zdemontowaliśmy z kanapy samochodu zagłówek. Zapewnia to lepsze przyleganie pleców do oparcia.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. W tym przypadku także obciążony fotelik może zniwelować pusty klin pomiędzy nim, a siedziskiem kanapy.
Przy wypinaniu fotelika z zaczepów Isofix okazało się, że był on zbyt blisko zamka od klamry pasa bezpieczeństwa, co utrudniało wykonanie tej czynności.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki auta wynosi 94 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Jeepa Renegade dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 30 cm przestrzeni.
Środkowy pas bezpieczeństwa mocowany jest w oparciu kanapy. Zagłówek ma dwie regulacje wysokości 71 i 83 cm. Szerokość kanapy 129 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Jeepie Renegade 4xe:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Jeep Renegade plug-in w porównaniu do wersji spalinowych ma mniejszy bagażnik. Pojemność wynosi 330 litrów, ale jest mierzona z przekładaną na wysokość podłogą. W testowanym egzemplarzu znalazło się pod nią koło dojazdowe, które uniemożliwia jej obniżenia. Stąd w próbach z wózkami dziecięcymi pozostała na górnym położeniu.
Według naszych pomiarów podłoga ma 70 cm długości i 95 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Na ograniczonej powierzchni zmieścił się jednak wózek X-lander z gondolą X-pram.
Cztery zaczepy do siatki lub linek zapewniają zabezpieczenie przewożonych w bagażniku przedmiotów. Nasz wózek Quinny Zapp Xtra 2 zmieścił się w nim tylko na długość.
Nadkola i klapę bagażnika wykończono tworzywem, co czyni je podatne na zarysowania transportowanymi rzeczami.
Obecność pod ruchomą podłogą bagażnika koła dojazdowego pozostawia też sporo przestrzeni do zagospodarowania. Znalazł tu swoje miejsce trójkąt ostrzegawczy, lewarek i zestaw kluczy i gaśnica. Wykorzystaliśmy ją także do schowania zdjętych kół z wózków dziecięcych.
Dzięki temu na górze udało się spakować oba wózki - wysokość od podłogi bagażnika do półki wynosi 40 cm.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka to 65 cm, do progu załadunkowego 78 cm (liczmy ją do podłogi bagażnika, która w tym miejscu ma ostry spadek).
Klapa otwierana jest tylko manualnie, unosi się na 204 cm. Rączkę do jej zamykania umieszczono na wysokości 187 cm.