TESTY
Plusy i minusy | Jeep Renegade 4xe
Dwa oblicza hybrydy plug-in w Jeepie Renegade
27-05-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Hybrydowy Renegade udowodnił dlaczego nosi oznaczenia 4xe i Trailhawk. Dodanie silnika elektrycznego przełożyło się jednak na zmniejszenie zbiornika paliwa o dwanaście litrów.
PLUSY
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. Z reguły jest to mechaniczny przełącznik, do którego należy użyć kluczyka od stacyjki silnika (bądź ukrytego w pilocie systemu start/stop). W praktyce możemy tego dokonać każdym innym, pasującym do szczeliny, co stwarza ryzyko zmiany statusu jej działania przez nieuprawnioną osobę.
Fiat - do którego należy Jeep - stosuje cyfrowy wyłącznik z poziomu menu komputera podkładowego. Aby tego dokonać należy uruchomić silnik, przejść przez poszczególne poziomy i zatwierdzić swój wybór. Według nas to najlepsze rozwiązanie, chroniące przed nieautoryzowanym dostępem.
Zdolności terenowe,
najmniejszego Jeepa zostały podniesione w specyfikacji Trailhawk. Auto ma większy prześwit, kąt natarcia i zejścia, dodatkowy tryb jazdy Rock, a napęd 4xe zapewnia wsparcie tylnej osi silnikiem elektrycznym. Wszystkie instalacje hybrydy plug-in zostały zabezpieczone przed błotem, piaskiem i wodą przez co w terenie radzi sobie tak samo, jak Renegade z tradycyjną jednostką spalinową.
Lusterka boczne,
chociaż często wspomagane asystentem martwego pola, same w sobie muszą zapewnić kierowcy maksymalny obszar widzenia. Wiele w tej kwestii zależy od projektantów samochodu, którzy nieraz stawiając na design i aerodynamikę znacznie je pomniejszają. W przypadku Renegade zachowano klasykę Jeepa - duże, kwadratowe lusterka boczne.
MINUSY
Rozkładany podłokietnik,
jest częścią kanapy w opcjonalnej wersji dzielonych oparć (40:20:40). Ma on całą szerokość środkowego miejsca. W tej pozycji nie ma za nim ścianki, od razu powstaje otwór do przewożenia dłuższych przedmiotów. Stwarza to ryzyko, że podczas hamowania czy zdarzenia drogowego znajdujące się w bagażniku przedmioty mogą przedostać się do kabiny pasażerskiej.
Zbiornik paliwa,
w wersji hybrydowej ma zaledwie 36 litrów pojemności (benzynowa 48 l, a diesel 55 l). W praktyce rezerwa zapaliła nam się po przejechaniu 288 km (przebieg silnika spalinowego). Daje to niewielki zasięg i zapewnia częstsze wizyty na stacji benzynowej.
Przekładnia automatyczna,
jest standardem w każdej wersji wyposażenia hybrydowego Jeepa Renegade. Do zmiany biegów wystarczy bezpośrednio przestawić dźwignię na dany tryb. Nie ma przy tym żadnej blokady, więc przy sięganiu do panelu sterowania klimatyzacją, gniazd audio czy przełącznika pracy jednostek napędowych można ją przypadkowo trącić ręką i zmienić pozycję.
Dane z komputera pokładowego:
pokonany dystans: 407 km (103 km EV/304 km benzyna), średnia prędkość: 51 km/h, średnie zużycie paliwa: 8,7 l/100 km.