TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Cupra Formentor | 2021
Cupra Formentor
04-03-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Marka Cupra debiutuje w testach zderzeniowych Euro NCAP. Jej nowy SUV Formentor zdobywa pięć gwiazdek i wyróżnia się wysokimi notami za ochronę dorosłych i dzieci.
Cupra to submarka SEAT-a, która od trzech lat działa na własny rachunek. Obecnie w ofercie są dwa "podrasowane" modele - Ateca i Leon. Trzecim jest - niemający bezpośredniego odpowiednika - Formentor.
To debiutant, który przed kilkoma dniami zajął 3. miejsce w prestiżowym konkursie Car of the Year 2021. To także pierwszy w historii model Cupry poddany testom zderzeniowym Euro NCAP. Zdobył w nich maksymalną liczbę pięciu gwiazdek.
Formentor dostępny jest z silnikami benzynowymi 1.5 150 KM i 2.0 310 KM. Wkrótce dołączy plug-in 1.4 e-Hybrid 204 KM i 245 KM. Auto oferowane jest w bazowej wersji wyposażenia pod nazwą własną i VZ (od veloz, czyli szybki).
Do testów trafiła najsłabsza odmiana silnikowa, na jej podkładzie obecny był komplet elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP:
przednie, boczne, kurtynowe i centralna poduszka powietrzna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
układ monitorowania zmęczenia kierowcy,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 35,6 pkt. (93 proc.)
Podczas zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń prawej nogi i większe siły działające na klatkę piersiową. U pasażera doszło do obrażeń obu nóg.
Ta próba wykazała, że struktura przodu nadwozia Cupry Formentor (zderzenie następuje na 1/2 szerokości) zapewnia dostateczne zabezpieczenie.
Przy drugiej próbie, uderzeniu całą szerokością auta w przeszkodę stałą, zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem na kanapie, po przekątnej do kierującego) odnotowano przeciążenia klatki piersiowej.
Łącznie przyznano 13,9 na 16 możliwych do zdobycia punktów.
Przy uderzeniu bocznym (z platformą mobilną) i uderzeniu w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
W kolejnej części testów Euro NCAP przy uderzeniu w bok (bez użycia poduszki powietrznej) wychylenie kierowcy w kierunku fotela pasażera było na dostatecznym poziomie. Natomiast efektywność ochrony centralnej poduszki powietrznej oceniono najwyższą notą. Daje to maksymalną liczbę 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył Cupry Formentor profile zagłówków i siedzeń zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy (3,6 na 4 pkt.).
Testowane auto wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system eCall i hamulec pokolizyjny (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się samochodu po zderzeniu). Tu przyznano maksymalne 2 punkty.
Bezpieczeństwo dzieci: 43,6 pkt. (88 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix2 S i podkładkę podwyższającą firmy Takata.
Przy zderzeniu czołowym (z barierą mobilną) na manekinach obu dzieci odnotowano większe obciążenia kręgów szyjnych (15,6 na 16 pkt.).
W drugiej próbie - uderzenia w bok od strony większego manekina - poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (maks. 8 pkt.).
Cupra Formentor została wyposażona w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na przednim fotelu i skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera. Obecność tych elementów to 8 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych (kanapa i środkowy tunel) wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na bazie EasyBase2 za pomocą pasa bezpieczeństwa.
Pozostałe przebiegły bez zarzutu, stąd maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 36,9 pkt. (68 proc.)
Konstrukcja przodu Cupry Formentor za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) otrzymała maksymalną notę 6 punktów. Na wysokości miednicy (przedniego pasa) potencjalne ryzyko stwarzają okolice reflektorów (3,7 na 6 pkt.). Dla tułowia i głowy największe zagrożenia stanowi podszybie i słupki A (15,7 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów Formentor otrzymał 11,6 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego (5,4/9 pkt.) zastrzeżenia były do działania systemu przy skręcie w lewo i scenariuszu wyjścia człowieka zza przeszkody.
W przypadku rowerzysty (6,2/9 pkt.) na niższą ocenę miały wpływ dwie sytuacje: wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu i przejazd przed maską samochodu.
Identyczne oceny otrzymał w 2020 roku SEAT Leon.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 12,8 pkt. (80 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP nowy SUV Cupry został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,1 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W tej części nie było żadnych zastrzeżeń.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Zastrzeżenia były do ostatniej z tych sytuacji.
Testowany model:
Cupra Formentor 1.5 TSI 150 KM, SUV
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji.