WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 37/2020
12-09-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Cupra, Claas, Hyundai, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Ważne daty dla zmotoryzowanych
Cupra się usamodzielnia
Traktorem na czas po… Nurburgring
Rajdowy dublet Hyundaia
Postępy na S1 i S16 oraz A1 i A4
Ważne daty dla zmotoryzowanych
PRZEPISY | Złożony pod koniec sierpnia podpis Prezydenta Andrzeja Dudy pod nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym zakończył proces legislacji tzw. pakietu deregulacyjnego. Wprowadza on szereg ułatwień dla kierowców. Zakres zmian jest bardzo szeroki i dotyczy także sektora sprzedaży nowych samochodów, systemów rejestracji w CEPiK oraz dokumentów i tablic przypisanych do pojazdu. Dlatego też terminy wejścia w życie przepisów są bardzo różne.
Ministerstwo Infrastruktury opublikowało zestawienie tych zmian z podaniem konkretnych dat:
możliwość zwrotu zatrzymanego elektronicznie przez organ kontroli ruchu drogowego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) przez stację kontroli pojazdów - 4 października 2020;
możliwość czasowej rejestracji pojazdu w celu wywozu za granicę z wyrejestrowaniem pojazdu z urzędu - 4 grudnia 2020;
zniesienie obowiązku przedkładania umowy kupna pojazdu podczas jego rejestracji, pod warunkiem, że od ostatniej takiej czynności w Polsce nie nastąpiła zmiana właściciela - 4 grudnia 2020;
zniesienie obowiązku wymiany dowodu rejestracyjnego pojazdu, w którym zapełniono wszystkie rubryki potwierdzające badanie techniczne - 4 grudnia 2020;
możliwość rejestracji (także czasowej) pojazdu na wniosek właściciela przez starostę właściwego ze względu na miejsce czasowego zamieszkania - 4 grudnia 2020;
możliwość czasowej rejestracji pojazdu na wniosek właściciela w przypadku konieczności przejazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru, również przez starostę właściwego dla miejsca zakupu lub odbioru pojazdu - 4 grudnia 2020;
zniesienie obowiązku okazywania wydanego w Polsce prawa jazdy podczas kontroli drogowej - 5 grudnia 2020;
możliwości załatwienie formalności związanych z rejestracją nowego pojazdu samochodowego, motoroweru lub przyczepy przez salon sprzedaży autoryzowany przez producenta - 4 czerwca 2021;
zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu oraz naklejki kontrolnej i jej wtórnika - 4 września 2022;
możliwość zachowania, na wniosek właściciela pojazdu, dotychczasowego numeru rejestracyjnego nabytego pojazdu - brak jeszcze decyzji Ministerstwa Cyfryzacji.
Cupra się usamodzielnia
PREMIERA TYGODNIA | Przed rokiem na salonie samochodowym w Genewie SEAT zaprezentował projekt Formentor. To pierwszy model stworzony od początku dla sub-marki Cupra. Nie ma więc, jak Ateca czy Leon, swojego odpowiednika. Niemniej powstał na płycie podłogowej MQB opracowanej przez wspólnego właściciela, czyli Grupę Volkswagen.
Produkcyjna wersja Formentora miała być jedną z premier tegorocznego salonu w Genewie. Ten tuż przed otwarciem został odwołany, a debiut tego auta w polskich salonach będzie miał miejsce w październiku.
Cupra Fermentor (nazwa pochodzi od przylądka na Majorce) ma 4450 mm długości przy rozstawie osi 2680 mm, 1839 mm szerokości i 1528 mm wysokości (z relingami). Bagażnik tego SUV-a ma objętość 450 litrów.
Auto oferowane będzie w wersji wyposażenia VZ (skrót do hiszpańskiego słowa veloz, czyli szybki). Na pokładzie znalazła się centralna poduszka powietrzna, trzecia para mocowań Isofix na miejscu pasażera oraz przełącznik czterech profili jazdy z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego (4Drive).
Wśród dopłat między innymi system Pre-Crash Assist (655 zł), kolanowa i boczne z tyłu poduszki powietrzne (1440 zł), system kamer 360 stopni (2071 zł), pakiet skórzany z fotelami kubełkowymi (4821 zł) i dach panoramiczny (5673 zł).
Pod maską pracuje dwulitrowy silnik benzynowy TSI o mocy 310 KM. Do tego dwusprzęgłowa skrzynia DSG z siedmioma przełożeniami. Według danych producenta auto przyspiesza do setki poniżej pięciu sekund, a średnie spalanie wynosi 8,7 l/100 km.
W przyszłym roku gamę uzupełni hybryda PHEV.
W Polsce za Cuprę Formentor VZ trzeba będzie zapłacić 194 500 złotych. Model ten został oficjalnym samochodem drużyny piłkarskiej FC Barcelona.
Traktorem na czas po… Nurburgring
WYDARZENIA | Do niecodziennej sytuacji doszło na torze Nurburgring. Nieco ponad 20 kilometrowy odcinek Nordschleife pokonał na czas ciągnik Claas Xerion 5000 Trac VC. W dodatku jadąc tyłem, chociaż w tym przypadku ułatwieniem była obracana o 180 stopni kabina. Za kierownicą zasiadł niemiecki kierowca wyścigowy Christian Menzel.
Tyle, że tym osiągnięto to na biegu wstecznym, a sam pojazd ważył ponad 17 ton. Napęd na ogromne, o średnicy ponad dwóch metrów, koła przenosi sześciocylindrowy silnik o pojemności 12,8 litra z mocą 530 KM (produkcja Mercedes). Zbiornik paliwa mieści 740 litrów, zaś dodatkowy kolejne 190 l.
Przejazd zorganizowała redakcja "Auto Motor und Sport". Dziennikarze zakładali, że średnia prędkość będzie o 10 km/h niższa, a tym samym gorszy czas przejazdu.
Rajdowy dublet Hyundaia
SPORT | WRC to kolejna część motorsportu, którą wznowiono po sześciomiesięcznej przerwie związanej z epidemią koronawirusa. W ubiegłym tygodniu odbyła się czwarta runda - Rajd Estonii.
Zdominowały go dwie ekipy. Pierwsze i drugie miejsce należało do par Ott Tanak i Martin Jarveoja oraz Craig Breen i Paul Nagle z Hyundai Motorsport. Na najniższym stopniu podium stanęli Sebastien Ogier i Julien Ingrassia z Toyota Gazoo Racing. Do reprezentantów japońskiego zespołu należało też czwarte i piąte miejsce.
W klasyfikacji generalnej prowadzą Ogier/Ingrassia (79 pkt.) przed Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Gazoo Racing, 70 pkt.) i Tanak/Jarveoja (66 pkt.).
Jednocześnie rozgrywany jest cykl WRC3, w których startują Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (LOTOS Rally Team). Rajd Estonii, pomimo sukcesów na poszczególnych odcinkach, zakończył się pechowo wypadnięciem z trasy.
W klasyfikacji generalnej zajmują 14. pozycję. Liderami są Jari Huttunen i Mikko Lukka jadący w barwach Hyundai Poland Racing.
Kolejną rundą, w dniach 18-20 września, będzie Rajd Turcji.
Postępy na S1 i S16 oraz A1 i A4
POLSKIE DROGI | GDDKiA podpisała umowę na przebudowę fragmentu krajowej jedynki do standardów S1. Chodzi o 7-kilometrowy fragment Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (woj. śląskie). Zadanie to, w okresie 30 miesięcy z wyłączniem przerwy zimowej na etapie prac, wykonana Budimex. W ramach kontraktu powstanie nowa droga o nawierzchni dostosowanej do obciążenia transportu ciężkiego, węzeł Ząbkowice i zmodernizowany Pogoria, cztery mosty i cztery wiadukty oraz dwie kładki dla pieszych.
Obok tego odcinka prowadzona jest budowa drugiej nitki S1 pomiędzy lotniskiem w Pyrzowicach a Podwarpiem. Po ukończeniu obu fragmentów powstanie obwodnica aglomeracji śląskiej, na którą złożą się gotowe już odcinki autostrad A1 i A4.
Dalej ekspresówka poprowadzi do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Część jest już gotowa, a na dwóch odcinkach trwają prace budowlane. Wciąż na etapie przetargu pozostaje blisko 13 kilometrów pomiędzy węzłami Kosztowy i Oświęcim. Całość S1 (135 km) powinna być oddana w 2024 roku.
Powoli kształtuje się przebieg S16 pomiędzy Mrągowem i Ełkiem (woj. warmińsko-mazurskie). Z trzech opracowanych koncepcji Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych rekomenduje wariant B. W tym przypadku trasa wiodłaby przez Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk (77,5 km). Jednocześnie wykazano, że budowa nowej drogi jest korzystniejsza od modernizacji obecnej DK16.
Teraz wariant B zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Złożenie dokumentów planowane jest w październiku. Wydanie decyzji będzie podstawą do rozpoczęcia prac projektowych.
Na budowanej A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową zostanie przełożony ruch na nową jezdnię. Nastąpi to w nocy z niedzieli na poniedziałek (13/14 września 2020) na trzykilometrowym odcinku: skrzyżowanie z DK42 do Stobiecka Szlacheckiego (woj. łódzkie).
Ruch, tak dotychczas, odbywać się będzie w układzie dwa pasy w kierunku Katowic i jeden do Łodzi. Niezmiennie obowiązuje tu ograniczenie do 60 km/h. Wykonawca odcinka C (Kamieńsk - Radomsko) i GDKKiA zapowiadają, że jeszcze przed zimą udostępniona będzie nowa jezdnia na całej długości (16,7 km).
Przekładka szykowana jest też na A4. Od środy 16 września pomiędzy 266 i 269 km (z zamknięciem MOP Wysoka) ruch zostanie poprowadzony jezdnią południową. W obu kierunkach będą do dyspozycji po dwa pasy ruchu, a na całości obowiązywać będzie ograniczenie do 60 km/h.
Prace związane są z gruntowną przebudową 12 kilometrów A4 pomiędzy węzłami Krapkowice i Kędzierzyn-Koźle (woj. opolskie). Związane z tym utrudnienia powinny zakończyć się w listopadzie.