WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 4/2021

23-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Dacia, Stellantis, MTP, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Głosowanie za pierwszeństwem pieszych

Przepisy - Czy od 1 czerwca 2021 kierowca będzie miał obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście

PRZEPISY | Na porządek obrad pierwszego w tym roku posiedzenia Sejmu trafiło sprawozdanie Komisji Infrastruktury dotyczące zmian w Ustawie Prawo o ruchu drogowym i Ustawie o kierujących pojazdami. Projekty w tym zakresie złożyli zarówno posłowie (dwa), jak i rząd (jeden).

W sprawozdaniu komisji, którą reprezentował poseł Jerzy Polaczek (PiS), wskazano wybór projektu opracowanego przez rząd Mateusza Morawieckiego. Zarekomendowano jednak wydłużenie terminu wejścia w życie nowych przepisów. Zamiast 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw wskazano 1 czerwca 2021. Do tego czasu Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ma przeprowadzić szeroko zakrojoną akcję edukacyjną.

Dla przypomnienia, trzy punkty z rządowego projektu:

  • "Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju",

  • "Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych",

  • "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście, z zastrzeżeniem ust. 1a".

  • W projekcie nowelizacji jest także mowa o zakazie korzystania przez pieszego z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas przechodzenia przez jezdnię, zachowaniu odstępu pomiędzy pojazdami na drodze ekspresowej i autostradzie oraz ujednoliceniu dopuszczalnej prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanych przez całą dobę.

    Za takim kształtem nowelizacji zagłosowało 423 posłów z 449 obecnych na sali. Przeciw było 22 (10 z Koalicja Obywatelska, 2 z Koalicja Polska, 8 z Konfederacji i 2 niezależnych). Cztery osoby wstrzymały się od głosu (1 z KP, 1 z Konfederacji i 2 niezależnych).

    Teraz projekt zmian trafi do Senatu.

    Nowa Dacia Sandero

    PREMIERA TYGODNIA | Sandero był drugim, po Loganie, modelem Dacii po przejęciu tej marki przez Renault. Rynkowy debiut nastąpił w 2008 roku, a w następnym wprowadzono do oferty odmianę Stepway. Drugą generację zaprezentowano w 2012 roku, teraz przyszedł czas na trzecią odsłonę.

    Nowe Sandero zbudowano na platformie CMF-B, z której korzysta między innymi Renault Clio i Captur czy Nissan Juke. Model Dacii ma teraz 4088 mm długości (rozstaw osi 2604 mm), 2007 mm szerokości (z lusterkami) i 1499 mm wysokości. Wersja Stepway jest dłuższa (4099 mm) i wyższa (1587 mm).

    Najważniejsze różnice pomiędzy nimi to prześwit wynoszący - odpowiednio - 133 i 174 mm. Łączy zaś pojemność bagażnika - bazowa to 328 litrów i maksymalna 1108 litrów.

    Na liście wyposażenia pojawia się kilka nowych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo. To system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (działa w zakresie 7-170 km/h), asystent martwego pola w lusterkach bocznych, układ wspomagania manewru parkowania czy system powiadamiania ratunkowego e-call.

    Ciekawostką są relingi dachowe, które w prosty sposób można przekształcić w belki do bagażnika, uchwyt na smartfona w centralnym schowku kokpitu czy stalowe felgi nawiązujące wyglądem do tych wykonanych ze stopów lekkich.

    W gamie jednostek napędowych (wszystkie spełniają normę Euro 6d-full) znajduje się wyłącznie silniki benzynowe. Ofertę rozpoczyna 1.0 SCe 65 KM z 5-biegową skrzynią manualną. Drugi to 1.0 Tce 90 KM, z którym możemy wybrać 6-biegową skrzynię lub przekładnię CVT. Alternatywą dla nich pozostaje fabryczna instalacja LPG (dostawą jest włoska firma Landi Renzo). To rodzaj hybrydy z silnikiem TCe podkręconym do stu koni mechanicznych.

    Nowe Sandero wyceniono w przedziale 40 900 - 58 900 złotych. Wersja Stepway kosztuje od 53 400 do 62 900 złotych. Dopłata do LPG wynosi tysiąc złotych.

    Finał fuzji Peugeota z Fiatem

    Wydarzenia - Stellantis to spółka powstała z połączenia Grupy PSA i Fiat Chrysler Automobiles

    WYDARZENIA | 16 stycznia rozpoczęła działalność spółka Stellantis. To nowy podmiot, który utworzyła Grupa PSA i Fiat Chrysler Automobiles. Na jej czele stanął Carlos Tavares - dyrektor generalny PSA, zaś prezesem zarządu został John Elkanna - pełniący tę samą funkcję w FCA.

    Pod skrzydłami Stellantis znalazło się 13 marek samochodów: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel (Vauxhall), Peugeot i Ram. A także firmy leasingowe Free2Move (PSA) i Leasys (FCA).

    Nowa spółka dysponuje również fabrykami w ponad 30 krajach (w tym w Polsce) i jak czytamy w komunikacie prasowym "ma ugruntowaną pozycję w trzech regionach: Europie, Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej". Natomiast za obszar z niewykorzystanym potencjałem uznano Chiny, Afrykę, Bliski Wschód, Oceanię i Indie.

    W planach głównym celem jest elektromobilność. Obecna gama samochodów liczy 29 modele w napędzie hybrydowym lub w pełni elektrycznym. Do końca 2021 roku zadebiutuje dziesięć kolejnych.

    Targi Poznańskie planują powrót imprez motoryzacyjnych

    Wydarzenia - Targi Poznańskie planują powrót do imprez motoryzacyjnych

    WYDARZENIA | Pomimo wciąż niepewnego rozwoju sytuacji związanych z COVID-19 Targi Poznańskie planują organizacje wydarzeń motoryzacyjnych.

    Już 10 kwietnia miałyby rozpocząć się dwudniowe targi Auto Nostalgia. Dla odmiany w warszawskiej hali Expo XXI.

    Największe w Polsce święto dla miłośników motoryzacji - Poznań Motor Show - zaplanowano w terminie 18-20 czerwca. Imprezami towarzyszącymi będzie konferencja MOVE - International Mobility Congress (18.06) i zredukowane do ekspozycji Targi Techniki Motoryzacyjnej.

    Jednocześnie podano, że w terminie 7-18 kwietnia odbędzie się Poznań Motor Show 2022.

    Kolejne imprezy to III Ogólnopolski Zlot Czerwonych Samochodów (sierpień) i Caravans Salon Polska (24-26 września).

    Zamknięciem sezonu ma być Retro Motor Show (5-7 listopada).

    Kolejne dobre wieści z A2 i A18

    Polskie drogi - przetarg na A2 Groszki - Gręzów

    POLSKIE DROGI | Coraz bliżej rozpoczęcia budowy autostrady A2 pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów (woj. mazowieckie). Jej wykonawcy, firmie Stecol Corporation, do podpisania umowy pozostało jedynie przedstawienie gwarancji należytego wykonania robót.

    W ramach tej inwestycji powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i rezerwa pod trzeci. Zgodnie z planem 13-kilometrowy odcinek musi powstać do jesieni 2023 roku. Inaczej pomiędzy budowanymi już fragmentami Kałuszyn - Groszki oraz Gręzów - Siedlce powstanie wyrwa.

    Polskie drogi - przetarg na A2 Malinowiec - Łukowisko

    Drogowcy finalizują też przetargi na kontynuację A2 w kierunku przejścia granicznego z Białorusią. Na 18-kilometrowy odcinek Malinowiec - Łukowisko (woj. mazowieckie) złożono siedem propozycji. Tu dwie firmy przekroczyły planowany budżet (690 mln zł). Najniższą cenę zaproponowała firma PUT Intercor (529 mln zł).

    Polskie drogi - przetarg na A2 Swory - Biała Podlaska

    Natomiast do budowy 14-kilometrowego odcinka Swory - Biała Podlaska (woj. lubelskie) wpłynęło osiem ofert, wszystkie poniżej budżetu przeznaczonego przez GDDKiA (628 mln zł). Najniższą cenę zaproponowała firma Polaqua (468 mln zł).

    W obu przypadkach, przy braku odwołań, podpisanie umów powinno nastąpić w kwietniu, a złożenie wniosku o wydanie ZRID do końca 2021. Autostrada A2 Siedlce - Biała Podlaska (dł. 63,5 km) będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci. Całość powinna być gotowa w połowie 2025 roku.

    Polskie drogi - przetarg na A18 Iłowa - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego

    Na A18 podpisano trzecią z czterech umów na przebudowę południowej jezdni do parametrów autostrady. Odcinek o długości 16 km od węzła Iłowa do granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego wykonana Budimex. Zakończenie prac zaplanowano na 2023.