WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 7/2021

13-02-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Volkswagen, BMW, Cupra, GDDKiA, Google Street

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Autostrada Wielkopolska podnosi ceny za przejazd A2

Polskie drogi - Nowe stawki za przejazd A2 od 15 lutego 2021

POLSKIE DROGI | Od poniedziałku 15 lutego (godz. 6:00) drożeje przejazd autostradą A2 Nowy Tomyśl - Konin (150 km). Na wszystkich trzech odcinkach obowiązują te same stawki:

  • kategoria 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach) - 23 zł,

  • kategoria 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami) - 34 zł,

  • kategoria 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami) - 52 zł,

  • kategoria 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami) - 80 zł,

  • kategoria 5 (pojazdy ponadnormatywne) - 230 zł.

  • W sumie wzrost można uznać za symboliczny, bo dla kategorii 1 i 2 wynosi złotówkę, dla trzeciej 2 złote, dla czwartej 3 złote i dla piątej 10 złotych.

    Autostrada Wielkopolska, koncesjonariusz tego odcinka, podwyżki tłumaczy rosnącymi kosztami utrzymania, obsługi kredytów i realizacją planu inwestycyjnego. Podkreśla przy tym fakt poniesienia kosztów poszerzenia A2 do trzech pasów na autostradowej obwodnicy Poznania. A także bieżących prac, w tym budowę ekranów, wymianę barier czy oświetlenia z sodowego na lampy LED.

    Bez zmian pozostają opłaty za przejazd odcinka Świecko - Nowytomyśl. W przypadku kategorii 1 to 18 złotych. Po podwyżkach przejazd samochodem osobowym od Świecka do Konina (255 km) kosztować będzie 87 złotych, co daje 34 grosze za kilometr.

    Volkswagen rozpoczyna sprzedaż drugiego modelu ID

    PREMIERA TYGODNIA | Pod koniec sierpnia 2020 w polskich salonach sprzedaży zadebiutował kompaktowy Volkswagen ID.3. Był to pierwszy model z nowej gamy samochodów elektrycznych koncernu z Wolfsburga. Teraz dołącza do niego SUV z oznaczeniem ID.4.

    Zbudowano go na tej samej płycie podłogowej MEB. Mierzy 4584 mm długości przy rozstawie osi 2771 mm, 1852 mm szerokości i 1640 mm wysokości. Bagażnik ma 543 litrów pojemności i można go powiększyć do 1575 l.

    ID.4 oferowany jest w dwóch wariantach silnika elektrycznego. Wersja Pure dysponuje mocą 109 kW (148 KM) lub 125 kW (170 KM) i baterią o pojemności 52 kWh. Jej ładowanie prądem zmiennym (7,2 kW) zajmuje siedem i pół godziny, zaś prądem stałym (100 kW) 80 proc. pojemności osiągane jest poniżej 40 minut. Zasięg do 346 kilometrów.

    Z kolei Pro wyposażono w silnik 150 kW (204 KM) z baterią 77 kWh. Czas ładowania jest podobny, przy czym zwiększono moc do 11 kW (AC) i 125 kW (DC). W tym przypadku zasięg maksymalny wynosi do 523 km.

    Obie wersje różnią się poziomami wyposażenia. W słabszej dostępne są Pure, Pure City, Pure Style, Pure Performance, Pure Performance City i Pure Performance Style. W mocniejszej Pro Performance, Pro Performance Life, Pro Performance Business, Pro Performance Family, Pro Performance Tech i Pro Performance Max.

    Wszystkie łączy fabryczne wyposażenie między innymi w centralną poduszkę powietrzną (podczas wypadku zapobiega zderzeniu się głowami osób siedzących z przodu), autonomiczny system awaryjnego hamowania przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu oraz aktywny tempomat i czujniki parkowania.

    Modele z gamy Pure wyceniono w przedziale 156 390 - 194 490 złotych, za Pro trzeba zapłacić od 190 890 do 253 190 zł.

    Spójna mapa punktów ładowania w nawigacjach BMW i Mini

    Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Nieoznakowane przejścia dla pieszych i prędkość na stołecznych ulicach

    ELEKTROMOBILNOŚĆ | Przy okazji niedawnego testu Renault ZOE opisywaliśmy nasze doświadczenia z ładowania samochodu elektrycznego. Jedną z niedogodności jest rozproszenie operatorów stacji, z których każdy wymaga używania innej aplikacji. Nie ma też spójnego systemu informacji o lokalizacjach ogólnodostępnych punktów ładowania i ich aktualnym zajęciu.

    Tych problemów nie będą już mieli posiadacze BMW i Mini. Jako pierwsi w Polsce będę mogli w tym zakresie skorzystać z danych nawigacji pokładowej bądź aplikacji MyBMW. Pochodzą one z baz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych. Na dziś to ponad 1360 stacji ładowania.

    BMW oferuje swoim klientom także usługę z przypisanym dostępem do ponad 200 tys. (w tym 620 w Polsce) stacji ładowania. Bez względu na operatora można na nich płacić kartą RFID lub aplikacją.

    Od lutego 2021 rozszerzono ją o taryfę Active, która gwarantuje taką samą cenę w każdym z tych miejsc. To 1,15 złotych za 1 kWh z ładowarki AC i 1,80 zł prądem stałym DC.

    Otwarcie Cupra Studio w Warszawie

    Wydarzenia - Otwarcie Cupra Studio w Warszawie

    WYDARZENIA | Na warszawskiej Woli (al. Solidarności 171) otwarto salon samochodowy marki Cupra. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że to trzeci na świecie, po Mexico City i Hamburgu, firmowy Concept Store.

    Ekspozycję zapełniają modele z bieżącej oferty - Ateca, Formentor (finalista Car of the Year 2021) i Leon. Przy okazji zapowiedziano na ten rok debiut pierwszego elektryka - Cupry el-Born. Przed warszawskim salonem stoi już ogólnodostępny punkt ładowania.

    Zaledwie do najbliższego poniedziałku, 15 lutego, prezentowany jest model e-Cupra ABT XE1. To sportowy samochód o napędzie elektrycznym, który w kwietniu wystartuje w rajdzie Extreme E. Na początek miejscem rywalizacji będą piaski pustyni w Arabii Saudyjskiej. Kolejne zmagania zaplanowano w strefach lodowców, lasów deszczowych i oceanów.

    W zamierzeniach Cupra Studio będzie miejscem spotkań i organizacji wydarzeń kulturalnych i lifestylowych. Prowadzi także sprzedaż limitowanych kolekcji akcesoriów i gadżetów związanych ze sportowym DNA tej marki.

    Remont na A4, węzeł na S7 i domykanie obwodnicy Warszawy

    Polskie drogi - Przetarg na remont autostrady A4 Wrocław - Katowice

    POLSKIE DROGI | Od 2013 roku prowadzona jest modernizacja autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Katowicami. Prace odbywają się etapami, do zakończenia pozostały jeszcze dwa odcinki: 17,5 km jezdni południowej i 12,1 km jezdni północnej. Remontu wymagają także dwa węzły: Kędzierzyn-Koźle i Strzelce Opolskie.

    Na całość ogłoszono właśnie przetarg, oferty można składać do 17 marca 2021. GDDKiA planuje, że prace rozpoczną się w III kwartale roku i potrwają do końca 2022.

    Autostrada będzie przez cały czas przejezdna, ruch odbywać się będzie na sąsiedniej jezdni w układzie 2+2 lub 2+1. Na kilka tygodni zamknięty zostanie węzeł Góra Św. Anny.

    Polskie drogi - Przetarg na projekt węzła Jawornik na S7 - Zakopianka

    Na S7 trwają przygotowania do wspólnej inwestycji GDDKiA z gminą Myślenice i Samorządem Województwa Małopolskiego. W jej ramach powstanie węzeł w Jaworniku na tzw. Zakopiance. Prace obejmą też towarzyszącą infrastrukturę, w tym przebudowę DW955.

    Umowę na opracowanie dokumentacji projektowej i nadzór autorski nad etapem budowy podpisano z konsorcjum firm MPRB, Mosty Kraków i MP Infra. Uzyskanie Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zaplanowano na 2023, a oddanie węzła do ruchu na 2025.

    Polskie drogi - Przetarg Koncepcję programową obwodnicy Warszawy - Ząbki - Zakręt

    W połowie ubiegłego roku GDDKiA odstąpiła od umowy z konsorcjum firm Complex Projekt Biuro Projektowo-Konsultingowe oraz Firma Projektowa Wanecki na opracowanie Koncepcji programowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu S17. Powierzone prace zostały wykonane w 30 proc.

    Wszystko wskazuje na to, że dokończy jest zwycięzca zakończonego właśnie przetargu - firma IVIA. Po kontroli formalno-prawnej umowa powinna być podpisana w marcu.

    Opracowanie koncepcji programowej dotyczy odcinka pomiędzy węzłami Ząbki i Warszawa Wschód (10,2 km). Wkrótce do użytku zostanie oddany fragment do węzła Lubelska (2,5 km).

    Z kolei droga od węzła Drewnica do Ząbek (3,6 km) czeka na zatwierdzenie środków finansowych. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Realizacja powinna nastąpić do 2025 roku.