WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 1/2022

01-01-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ITD, Fiat, Volkswagen, Dakar, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Przybywa urządzeń dyscyplinujących kierowców

Polskie drogi - uruchomienie Odcinkowego Pomiaru Prędkości DW871

POLSKIE DROGI | Niedawno na przebiegających przez Warszawę fragmentach S2 i S8 dodano Odcinkowe Pomiary Prędkości (OPP). Jest to jedno z najefektywniejszych rozwiązań dyscyplinujących kierowców. Kolejne uruchomiono na DW871 pomiędzy Stalową Wolą a Jamnicą (woj. podkarpackie).

To właśnie tu, na początku lipca 2021 roku, doszło do czołowego zderzenia, w którym śmierć poniosło młode małżeństwo. Wypadek przeżyło ich 2,5 letnie dziecko (w domu pozostało starsze rodzeństwo). Jak wykazało badanie sprawca wypadku miał ponad 1,7 promila alkoholu w organizmie.

Niemniej na tym odcinku drogi w przeciągu ostatnich czterech lat doszło do 64 zdarzeń. W ich następstwie zginęło jeszcze pięć osób.

Uruchomiony OPP jest spoza listy nowych miejsc, które wytypował CANARD, jednostka podległa Inspekcji Transportu Drogowego. W sumie będzie ich 39, w tym pięć na terenie województwa podkarpackiego:

  • droga krajowa nr 9, miejscowość Nowa Dęba,

  • droga krajowa nr 19, miejscowość Dukla,

  • droga krajowa nr 77, miejscowość Nisko,

  • droga wojewódzka nr 835 na odcinku pomiędzy miejscowościami Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka,

  • droga powiatowa 1391, miejscowość Nosówka.

Obecnie wszystkie są na etapie przetargu na dostawę i montaż. Według planów powinny zostać uruchomione do 2023 roku.

Osobne postępowanie obejmuje pięć przejazdów kolejowo-drogowych. Tzw. system Red Light będzie sprawdzał czy kierowcy stosują się do wskazań sygnalizacji świetlnej (STOP). To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce. Wytypowane we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe miejsca to:

  • Makowiska (woj. kujawsko-pomorskie) - droga wojewódzka nr 397 (Otorowo-Makowiska), przejazd kat. C (bez rogatek),

  • Parkowo (woj. wielkopolskie) - droga powiatowa Jaracz-Józefinowo, przejazd kat. C,

  • Radomsko (woj. łódzkie) - ul. Piłsudskiego, przejazd kat. B,

  • Warszawa (woj. mazowieckie) - ul. Cyrulików/Okuniewska w Rembertowie, przejazd kat. B (pół rogatki),

  • Wrocław (woj. dolnośląskie) - ul. Szczecińska, przejazd kat. B.

Wybrany wykonawca od podpisania umowy będzie miał 44 tygodnie na montaż tych urządzeń.

Z kolei pod koniec stycznia nastąpi rozstrzygnięcie przetargu na wymianę 100 urządzeń rejestrujących w obecnie działających fotoradarach. Nowe mają zagwarantować czytelniejszy obraz pojazdu, numeru rejestracyjnego i kierowcy bez względu na porę dnia i warunki atmosferyczne. Ponadto mają zapewnić rozszerzenie funkcjonalności o zdjęcia robione z tyłu (głównie chodzi o motocykle) oraz jednoczesną kontrolę na wszystkich pasach ruchu.

Wymiana tych urządzeń ma zakończyć się po roku od podpisania umowy.


Czytaj także:


Fiat powraca do Scudo, dodając do gamy elektryka

PREMIERA TYGODNIA | W 1996 roku Fiat, we współpracy z Grupą PSA, wprowadził do swojej oferty dostawczego i osobowego vana Scudo. Produkcja drugiej generacji skończyła się w dwie dekady później. W jego miejsce Fiat wprowadził Talento (Renault Trafic i Opel Vivaro).

Po pięciu latach Fiat powraca do Scudo. Także w kooperacji z Citroenem (Jumpy) i Peugeotem (Partner), z tą różnicą, że to teraz wspólny koncern Stellantis. Obecnie do rodziny tych modeli należy Toyota ProAce i… Opel Vivaro.

Na początek do sprzedaży trafi Scudo w nadwoziu furgon w trzech długościach 4,61 (Compact), 4,96 (Standard) i 5,31 m (Maxi) dla dwóch lub trzech osób. Przestrzeń ładunkowa pomieści - odpowiednio - 4,6; 5,3 lub 6,6 m3. System Moduwork (otwór w ściance działowej) pozwoli na przewiezienie przedmiotów o długości 4 metrów (Maxi). Maksymalna ładowność auta wynosi 1,4 t. Kolejne odmiany nowego Scudo to 6-miejscowy furgon brygadowy, platforma do zabudowy i homologowane dla 9 osób kombi.

Na liście wyposażenia (Easy i Lounge) znalazło się aż 14 systemów związanych z bezpieczeństwem. To między innymi system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych, układ rozpoznawania znaków drogowych, kamera cofania z widokiem 180 stopni, asystent martwego pola w lusterkach bocznych i alarm niezamierzonego przekroczenia linii wybranego pasa ruchu. Opcją będzie Grip Control z wyborem trybów jazdy po śniegu, błocie czy piasku oraz wyświetlacz head-up.

W palecie jednostek napędowych znalazły się dwa silniki wysokoprężne MultiJet - 1.5 o mocy 102 lub 120 KM oraz 2.0 145 lub 177 KM. W zależności od wyboru dostępna jest 6-biegowa skrzynia manualna lub automat z ośmioma przełożeniami.

Nowością jest wariant E-Scudo z silnikiem elektrycznym o mocy 110 kW (136 KM) z bateriami o pojemności 50 lub 75 kWh. Jak podaje producent zasięg wynosi około 220 lub 330 kilometrów. Dzięki ładowarce o mocy 100 kW do osiągnięcia poziomu 80 proc. potrzeba 45 minut.

Sprzedaż nowego Fiata Scudo w Polsce rozpocznie się pod koniec stycznia 2022 roku.


Czytaj także:


Coraz większy wybór elektryków na polskim rynku

Elektromobilność - oferta na polskim rynku pojazdów z napędem elektrycznym, w tym hybryd plug-in

ELEKTROMOBILNOŚĆ | Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opublikowało 5. edycję "Katalogu pojazdów elektrycznych". Wynika z niego, że na krajowym rynku oferowanych jest 190 modeli takich samochodów (o 89 pozycji więcej niż w 2020). W podziale na rodzaj napędu 78 z nich to BEV (100 proc. elektryk), a 112 PHEV (hybryda plug-in).

Rozpiętość cenowa pojazdów elektrycznych wynosi od 80 tys. do 800 tys złotych. Najtańszym jest Dacia Spring, najdroższym Porsche Taycan S Cross Turismo. W gamie hybryd z możliwością ładowania z gniazdka widełki cenowe wynoszą od 130 tys. do 2,5 mln złotych. Tu autorzy raportu na skrajnych pozycjach wymienili Kia Ceed i Ferrari SF90.

Ceny te nie uwzględniają rządowych dopłat. Nowy program "Mój elektryk" wystartował w II połowie roku. Do dziś (początek grudnia) skorzystało z niego 105 osób fizycznych (w tym 61 posiadaczy Karty Dużej Rodziny) i 152 firm oraz instytucji (w tym 17 to pojazdy dostawcze).

W 2021 roku średni zasięg pojazdów BEV wyniósł 390 km (w 2017 było to 228 km). Autorzy raportu podkreślają w tym miejscu wzrost mocy ładowania elektryków. Dziś poziom 200 kW osiąga coraz więcej modeli. Jednak ponad połowa sprzedaży (blisko 60 proc.) koncentruje się w przedziale 51-150 kW (w 2018 roku było to zaledwie 3 proc.).


Czytaj także:


Na starcie 44. Rajdu Dakar

Sport - w Arabii Saudyjskiej startuje 44. edycja Rajdu Dakar, 2022

SPORT | Nowy Rok, a więc i start słynnego Rajdu Dakar. Od 2020 roku impreza przeniosła się na teren Arabii Saudyjskiej. 44. edycja potrwa od 1 do 14 stycznia 2022, ze startem i metą w mieście Dżudda (Jeddah).

Przed uczestnikami dwanaście, głównie pustynnych, etapów o łącznej długości 8098 kilometrów. W tym 4240 km odcinków specjalnych. W połowie rajdu, w sobotę 8 stycznia, zaplanowano dzień przerwy.

Zawodnicy rywalizują w pięciu podstawowych kategoriach - motocykle, quady, samochody, lekkie konstrukcje terenowe i pojazdy ciężarowe. Trzy dodatkowe to: prototypy specjalne, pojazdy historyczne i open. Na liście startowej znalazło się blisko 600 osób, ale pierwsze testy na obecność koronawirusa już ją uszczupliła.

Polskę reprezentują Maciej Giemza (motocykl Husqvarna FR 450, Orlen Team), Konrad Dąbrowski (motocykl Husqvarna 450 Rally Replica, Duust Rally Team), Kamil Wiśniewski (quad Yamaha Raptor 700, Orlen Team), Jakub Przygoński i niemiecki pilot Timo Gottschalk (samochód Mini John Cooper Works Buggy, Orlen Team), Aron Domżała i Maciej Marton (lekka konstrukcja terenowa BRP Can-Am Maverick XRS, Can-Am Factory South Racing), Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk (lekka konstrukcja terenowa BRP Can-Am Maverick XRS, Cobant-Energylandia Rally Team) oraz Marek Goczał i Łukasz Łaskawiec (lekka konstrukcja terenowa BRP Can-Am Maverick XRS, Cobant-Energylandia Rally Team).

Natomiast w czeskim teamie Fesh Fesh w roli pilota ciężarówki Ford Cargo 4x4 jedzie Bartłomiej Boba, a w holenderskim Petronas Team de Rooy Iveco mechanikiem Iveco Powestar jest Darek Rodewald. Z ciekawostek - czeska załoga Martin Prokop i Victor Chytka reprezentują barwy Benzina Orlen Team.


Czytaj także:


Koniec roku na A1, S6 oraz S10 i S50

Polskie drogi - otwarcie A1 pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Zachód i Południe

POLSKIE DROGI | Z końcem grudnia GDDKiA oddała do użytku niewielki odcinek autostrady A1 pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Zachód i Południe. Tym samym dostępny jest docelowy układ dwóch jezdni po trzy pasy ruchu w każdym kierunku od Tuszyna do tego miejsca (15,9 km).

Kolejny odcinek Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk (24,2 km) jest nadal w budowie. Obecnie ruch odbywa się dwoma pasami na nowej jezdni. Wyjątkiem jest niewielki, początkowy fragment drugiej nitki (3 km). Całość zostanie otwarta w III kwartale tego roku.

A1 gotowa jest już na odcinku Kamieńsk - początek obwodnicy Częstochowy. To nieco ponad 40 km, które podzielone było na trzy kontrakty. Na końcowym sześciokilometrowym fragmencie w kierunku Katowic trwają jeszcze prace nad oznakowaniem, stąd zwężenie do dwóch pasów i ograniczenie prędkości do 100 km/h. GDDKiA uzależnia czas ich zakończenia od warunków pogodowych w najbliższych dniach.


Czytaj także:


Polskie drogi - S6 Koszalin - Trójmiasto

Ostatni tydzień 2021 roku przyniósł kilka nowych informacji z planowanej ekspresówki S6. Zakończyło się postępowanie przetargowe na projekt i budowę 23-kilometrowego odcinka Koszalin - Sławno (woj. zachodniopomorskie).

Wpłynęło 12 ofert, najtańszą złożyła firma Polaqua (615 mln zł). Do wykonania dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz cztery węzły (Kawno, Malechowo, Karwice i Bobrownice), Obwód Utrzymania Drogi i para Miejsc Obsługi Podróżnych (Karwice Północ i Południe).

Z kolei w przetargu na projekt i budowę 23-kilometrowego odcinka Sławno - Słupsk (woj. pomorskie) było 10 chętnych. Najniższą kwotę zaproponowała także firma Polaqua (678 mln zł).

Przekrój drogi to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, powstaną też kolejne cztery węzły (Sławno, Warszkowo, Wrześnica i Sycewice).

W obu przypadkach połączenie Koszalina ze Słupskiem powinno być gotowe w 2025 roku.

Natomiast dla odcinka obwodnica Słupska - węzeł Bobrowniki podpisano umowę na projekt i budowę. Jego wykonawcą jest konsorcjum firm NDI, NDI Sopot i Todini Central Asia (549 mln zł).

Inwestycja ta, o długości 16 kilometrów, ma być gotowa za 38 miesięcy. Do wykonania dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, dwa węzły (Budy i Bobrowniki), Obwód Utrzymania Drogi oraz para MOP-ów w Parzycach.

Tym samym w budowie jest cały odcinek S6 od Słupska do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Całość powinna być gotowa w 2025 roku.


Czytaj także:


Polskie drogi - przetarg na S10 i fragment S50 Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej

GDDKiA ogłosiła kolejny przetarg obejmujący Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej i S10 (przyszłe połączenie Torunia przez Płock do Warszawy). Zwycięzca będzie miał do opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych.

Na jego podstawie zostaną zaproponowane szczegółowsze warianty przebiegu ekspresówki od autostrady A1 w rejonie Włocławka (woj. kujawsko-pomorskie) do przyszłego węzła z OAW w okolicy Naruszewa (woj. mazowieckie) i dalej do S7.

Datę składania ofert wyznaczono na 7 lutego, przy braku odwołań umowa powinna zostać podpisana na przełomie maja i czerwca.

W ubiegłym tygodniu ogłoszono przetarg na ten sam zakres prac dla odcinków AOW od węzła z S10 do DK92 w okolicach Sochaczewa (kategoria drogi S50) i dalej do realizowanej obecnie S7 na wysokości Złotokłosów (od przecięcia z A2 w Wiskitkach będzie to A50).


Czytaj także: